تأمین ۸۰ درصد نیاز‌های گروه کشتیرانی از توانمندی‌های داخلی؛ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از داخل کشور تامین می‌شود که از خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده است.

تأمین ۸۰ درصد نیاز‌های گروه کشتیرانی از توانمندی‌های داخلی؛ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از داخل کشور تامین می‌شود که از خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده است.

به گزارش وقایع‌نیوز، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح کارنامه یکساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از ظرفیت‌سازی‌های اخیر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درراستای توسعه دریامحور خبر داد.

محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به ابلاغ سند توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار مسئولیت جدیدی را به دوش خود احساس می‌کند و فعالیت‌های آن، وارد مرحله جدیدی شده است.

او افزود: همانطور که در بازدید اخیر ایشان از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) توضیحاتی ارائه شد، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های توسعه‌ای مطابق با فرمایشات ایشان در سنوات گذشته را تدوین کرده و با ابلاغیه توسعه دریامحور ظرف ماه‌های گذشته، در حال بازنگری سند راهبردی گروه کشتیرانی است.

سفارش ساخت ۱۰ فروند شناور به سازندگان داخلی

وی با اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری درخصوص اتکاء به توان نیرو‌های داخلی، به ارائه آماری درباره کاهش تعداد دریانوردان ناوگان کشتیرانی از سال ۱۳۹۸ تاکنون پرداخت و افزود: در سال ۹۸ تعداد ۶۷۰ نفر از دریانوردان ناوگان را نیروی انسانی خارجی تشکیل می‌داد، اما در یک فاصله ۵ ساله تعداد تقریبا به صفر رسیده است.

مدرس خیابانی از جذب بیش از ۲۰۰۰ نفر نیروی متخصص دریایی طی ۴ سال گذشته و انجام آموزش‌های تخصصی مرتبط با حوزه‌های فنی و بازرگانی خبر داد و اظهار داشت: همچنین ۳۲۰ دانشجو نیز هم‌اکنون به صورت بورسیه در حال تحصیل هستند که به صورت همزمان، آموزش‌های نظامی و مهارتی حوزه دریانوردی را در نوشهر و بوشهر فرامی‌گیرند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی برای استفاده حداکثری از توان داخلی خبر داد و تصریح کرد: درمجموع ۱۰ فروند شناور داخلی به مبلغ کل ۸۶ میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس چهار فروند از این کشتی‌ها در صنایع کشتی‌سازی صدرا نکا و ۶ فروند دیگر به صنایع کشتی‌سازی اروندان سفارش داده شده، ضمن اینکه مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار نیز در حال جریان است.

مدرس خیابانی، جوان‌سازی ناوگان را یکی از برنامه‌های جدی گروه کشتیرانی در سنوات پیش‌رو دانست و جوان‌سازی ۱۵ فروند از کشتی‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر در حین تعمیرات ادواری با تعویض حدود ۱۰۰۰ تن ورق و سازه کشتی، خرید ۶۶ هزار کانتینر با ارزش تقریبی ۱۶۶ میلیون دلار و حل مشکلات و پاسخگویی به نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان در کمبود کانتینر در کشور و نیز تامین تجهیزات را از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درراستای توسعه ساخت داخل برشمرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس شناور‌ها و تعمیرات از داخل کشور تامین می‌شود که از خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تامین سوخت سنگین کم‌سولفور، همکاری با ۲۳ شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کم‌سولفور و نیز خرید ۴۸۸ دستگاه واگن درراستای توسعه حمل‌ونقل ریلی از داخل کشور را ازجمله دیگر اقدامات گروه درراستای حمایت از تولیدات داخلی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری اعلام کرد.

ایجاد مرکز لجستیکی در بندر چابهار

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس خیابانی در ادامه سخنان خود، به اقدامات توسعه‌ای در بندر چابهار اشاره و تصریح کرد: برقراری مکانیزم حمل یکسره و منظم کشتیرانی، حمل بار کانتینری و تدوین برنامه مدون بلندمدت کانتینری از بنادر چین و هند به مقاصد بنادر ایرانی به ویژه بندر چابهار ازجمله اقدامات گروه کشتیرانی در سال گذشته بوده که در عین حال، با ایجاد مرکز لجستیکی در بندر چابهار با هدف ارایه خدمات ترمینال‌داری، تخلیه و بارگیری با مساحت ۵.۵ هکتار تلاش شده تا اقدامات توسعه‌ای در این حوزه افزایش یابد به نحوی که تخلیه و بارگیری ۱۷ هزار کانتینر در ده ماهه سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

او به عملیاتی شدن کریدور شمال – جنوب در یکسال گذشته اشاره کرده و اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و به لحاظ هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است؛ ضمن اینکه حمل کانتینر صاحبان کالا از هند به مقصد مسکو یک ماهه صورت می‌گیرد، در حالیکه همین اقدام از طریق دریای بالتیک، حدود ۴۵ روز زمان لازم دارد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در ده ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰۸ هزار تی‌ای‌یو و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن کالا در قالب کریدور‌های شمال- جنوب و شرق- غرب حمل شده است.

وی از تدوین سند توسعه مشترک با کشور‌های خارجی در حوزه کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت: توسعه چابهار، توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و توسعه ناوگان دریای خزر در این حوزه قرار می‌گیرد، ضمن اینکه استفاده حداکثری از یارد‌های مختلف شمال کشور جهت انجام تعمیرات شناور‌ها در دستور کار قرار دارد.

بازنگری سالانه سند راهبردی کشتیرانی

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تدوین سند راهبردی ۵ ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این سند به صورت پویا بوده و سالانه بازنگری می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نهایی شدن سهامداری در یکی از بنادر روسیه اشاره کرد و گفت: برقراری خطوط منظم مطابق با تفاهم‌نامه منعقد با سازمان توسعه تجارت و نیز تجارت بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان ازجمله اقدامات برای توسعه تجارت با روسیه و کشور‌های حاشیه دریای خزر است.

مدرس خیابانی به افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته اشاره و تامین سرمایه مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ فرصتی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از گذراندن سالی پربار در دو عرصه تناژ حمل‌و‌نقلی و درآمدی دست به کار تشکیل جلسه مجمع فوق‌العاده زد تا طی آن افزایش سرمایه دهد.

توسعه حمل بار زمینی با بهارران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای بهارران اشاره کرد و گفت: این شرکت به منظور توسعه حمل بار زمینی در قالب کریدور شمال- جنوب راه‌اندازی شده و به تازگی بالغ‌بر ۱۵۰ دستگاه کامیون از سازندگان داخلی خریداری و به متقاضیان واگذار کرده تا زنجیره حمل‌و‌نقل DOOR TO DOOR در گروه کشتیرانی وارد مرحله تازه‌ای شود؛ ضمن اینکه تا پایان سال آینده توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از دستورکار‌های گروه کشتیرانی است.

وی افزود: نکته قابل تامل اینجاست که راه‌اندازی شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای این امکان را به گروه کشتیرانی می‌دهد که تا زمان احداث راه‌اهن چابهار-زاهدان خدمات خود را در بندر چابهار بیش از پیش توسعه دهد و صاحبان کالا را برای بهره‌گیری از فرصت‌های تنها بندر اقیانوسی کشور ترغیب کند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر چندین خط منظم کشتیرانی به بنادر منطقه ازجمله بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر و همچنین بنادر چین و هند دائر کرده است اما در این میان خط منظم کانتینری به ونزوئلا دستاوردی مهم قلمداد می‌شود که همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به این کشور برقرار شده و خط منظم کشتیرانی به آفریقا نیز به همین روش و در زمان سفر رئیس جمهور به کشور‌های شمال و شرق آفریقا کار خود را آغاز کرد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: طی سال جاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه ۲۲ را در میان صد شرکت برتر کشور به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از چهار شرکت پیشرو کشور شناخته شد و رتبه نخست در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقلی را نیز همچنان حفظ کرد.