به دنبال حملات موشکی ایران به نقاطی در اقلیم کردستان عراق اعضای اتاق بازرگانی اربیل مرکز اقلیم خودمختار کردستان در بیانیه ای از تحریم کالاهای ساخت ایران و اعمال محدودیت های جدیدی افزون بر هفت خوان پیش روی بازرگانان ایرانی خبر دادند.

سارا محقق – به دنبال حملات موشکی به نقاطی در اقلیم کردستان عراق اعضای اتاق بازرگانی اربیل مرکز اقلیم خودمختار کردستان در بیانیه ای از تحریم کالاهای ساخت ایران و اعمال محدودیت های جدیدی افزون بر هفت خوان پیش روی بازرگانان ایرانی خبر دادند.
مهدی کرمی پور مقدم، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره اینکه بیانیه ی اتاق اقلیم کردستان درباره ی تحریم کالاهای ایرانی چه تاثیری روی حجم تجارت میان ایران و اقلیم خواهد داشت و همینطور این تحریم در بلندمدت جدی است یا صرفا روانی است ، معتقد است که با توجه به تحریم ها و مشکلات ایران در حوزه ارتباطات اقتصادی و تجاری و همچنین عدم امکان انتقال پول به صورت سریع و راحت، انتظار فعالان اقتصادی و عامه مردم این است که اگر در سطح کلان تصمیماتی درحوزه های امنیتی و سیاست خارجی گرفته می شود به اثرات آن بر روابط اقتصادی کشور ، فعالیت فعالان تجاری و جوانب مختلف آن توجه شود.
او می گوید ، تحریم های اقتصادی کشورهای غربی عملا راه را بر تجارت خارجی و مبادلات پول و کالای بازرگانان به انحاء مختلف بسته است هزینه تجارت عادی با کشورهای مختلف در مقایسه با رقبا بسیار بالا رفته است.
در ارتباطات تجاری با همسایگان به اصطلاح فقط دو راه تنفس داریم که یکی مسیر اقلیم کردستان در قالب پیله وری و کولبری و مبادله حداقلی کالا و ارز از این کانال است و دیگری هم مسیر هرات و کشور افغانستان است.
طبیعی است که هر فعالیت و سیاست و اقدامی که به نحوی این دو مسیر تنفس فعالان تجاری را مختل و دچار مشکل کند بلافاصله اثرات آن بر شاخص های حساس پولی و مالی داخل کشور نمایان می شود و می تواند به ضرر ما باشد.
با این حال باید با دید مثبت و نگاه خوشبینانه هم به این مواضع نگاه کرد و آن اینکه بعید به نظر می رسد این روند تحریمی کالاهای ایرانی از سوی اتاق اربیل طولانی مدت و عمیق بماند.
بنابراین اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد و به مسائل حادث شده دامن زده نشود و بخصوص اگر سطحی از دیپلماسی برای کاستن از حساسیت پیش آمده فعال شود، پیش بینی فعالان بازار بر اساس تجارب گذشته این است که ظرف یکی دو ماه آینده این جو و حساسیت فعلی و تحریم ها هم فروکش خواهد کرد و چرا که هم ما و هم تجار عراقی و به خصوص اقلیم کردستان به همکاری یکدیگر نیاز داریم و همکاری ها هم یکطرفه نیست.
در حال حاضر صادرات به اقلیم هر چند کم ولی ادامه دارد و روابط به صورت کلی هم قطع نشده است.
علیرغم محدودیت های ناشی از تحریم های اقتصادی، بر اساس اعلام رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، حجم صادرات ایران به این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۱۸٫۵ درصد رشد نسبت به سال قبل به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسید.
بر اساس اظهارات رییس کل گمرک ایران از مجموع سهم تجارت ایران و عراق ۲۸ درصد متعلق به اقلیم کردستان عراق است و حجم تقریبی مبادلات تجاری بین ایران و اقلیم در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳میلیارد دلار برآورد می شود.

  • نویسنده : سارا محقق