تداوم جدال نفس‎گیر مردم با غول‌ گرانی مسکن، اجرا نشدن طرح ها و وعده های داده شده در حوزه تامین مسکن، اتخاذ سیاست های اشتباه و غیرکارشناسانه و بی توجهی نهادهای متولی در این حوزه به وظایف‌شان را شاید بتوان اصلی ترین دلایل گرانی بی‌سابقه  گرانی مسکن در کشورمان دانست. آنچه که اکنون هزینه شدن پول های دریافت شده از مردم برای احداث ۲۴۰ هزار خانه وعده داده شده از سوی دولت مصداق جدید درباره آن است.

تداوم جدال نفس‎گیر ایرانیان با غول‌ گرانی مسکن، اجرا نشدن طرح ها و وعده های داده شده در حوزه تامین مسکن، اتخاذ سیاست های اشتباه و غیرکارشناسانه و بی توجهی نهادهای متولی در این حوزه به وظایف‌شان را شاید بتوان اصلی ترین دلایل گرانی بی‌سابقه  گرانی مسکن در کشورمان دانست. آنچه که اکنون هزینه شدن پول های دریافت شده از مردم برای احداث ۲۴۰ هزار خانه وعده داده شده از سوی دولت مصداق جدید درباره آن است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل ازتیتر یک آنلاین-الهام صادقی: طبق اظهارات چندی قبل سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اکنون دولت در شرایطی با تعهدی که پیش تر درباره احداث ۲۴۰ هزار خانه داده، روبه رو است که مبالغی را که پیش تر مردم برای خانه دار شدن در این روند پرداخت کرده اند، در جاهای دیگری هزینه شده است. آنچه که این پرسش جدی را مطرح می کند این پول ها، در کجا و چرا هزینه شده است، مگر متولیان اجرای آن نظارتی بر پول های دریافت شده و هزینه شدن شان نداشته اند؟!

ساخت ۲۴۰ هزار خانه محقق نمی شود؟!

آنچه که حکایت از این دارد، دولت برای تعهد به این وعده خود اکنون با مشکل بزرگ نداشتن بودجه مواجه است. موضوعی مهم آن هم در بازار آشفته مسکن که بسیاری از کارشناسان برابر نبودن عرضه و تقاضا در آن را دلیل گرانی اجاره بها و هزینه خرید واحدهای مسکونی می دانند و این موضوع را به ذهن متبادر می کند که راهکار ساخت ۲۴۰ هزار خانه هم محقق نخواهد شد.

ضمن اینکه نباید از یاد برد؛ هربار نیز وعده های داده شده در این حوزه یا به سرانجام نرسیده یا طرح های آن با شکست مواجه شده است و اکنون نیز به نظر می رسد، با توجه به اظهارات رئیس جمهور این ایده نیز سرانجامی جز آنچه که تصمیمات اخیر با آن رو به رو شده اند، نخواهد داشت. عاقبتی که خود نیز علتی مهم برای گران تر شدن بهای مسکن در کشور خواهد بود.

 

ایرانیان مغلوب غول گرانی مسکن می شوند؟

به این ترتیب باز هم خریداران و مستاجران واحدهای مسکونی هستند که باید دست تنها با غول گرانی بجنگند، جدالی نفس گیر که البته باز هم در آن مغلوب قیمت ها خواهند شد و از سر اجبار رویای خانه دار شدن را بسیاری از افراد به فراموشی باید بسپارند، همچنین مستاجران نیز باید یا درصد تخصیص یافته از درآمدشان به هزینه مسکن را افزایش دهند یا از سر ناچاری راهی مناطق جنوبی تر و خانه های کوچک متراژ تر شوند. اوضاع و احوالی که نتیجه تدابیر و سیاستگذاری های غیرکارشناسانه همچنین تصمیم گیری های نادرست در این بازار است.

موضوعی که در دولت های قبل نیز شاهدش بودیم، به طور نمونه در زمان سکانداری حسن روحانی، رئیس ‌جمهور سابق در راس هیات دولت نیز  شاهد کم کاری های فراوان در این زمینه بوده ام، یا زمانی که عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی با ایده خود در این باره که اعتقادی به تولید مسکن ندارم  و افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکرده ام، موجب شد تا این بازار در سربالایی نفس گیر گرانی اسیر شود. اسارتی تلخ که تا به امروز هیچ ایده و راهکاری نتوانسته است ترمز آن را بکشد.

سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن نیازمند۲۰ هزار میلیارد تومان

در این دور نفس گیر هزینه مسکن که بسیاری از خانوارها دیگر توان مقابله با آن را ندارند، حتی به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن مهر باقی مانده از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز نیاز به اعتباری بیش از  ۲۰ همت، به عبارتی ۲۰ هزار میلیارد تومان دارد، آنچه که علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از آن در نشست خبری که داشته سخن به میان آورده است.

توپ در زمین دیگری راهکار تکراری متولیان امر

اکنون در شرایطی که ایده های بزرگ برای افزایش میزان عرضه مسکن و مدیریت این بازار بی سرانجام رها شده و از دولتی به دولت دیگر به میراث رسیده است، اما همچنان متولیان امر به دنبال پناه بردن به راه حل های ساده آن هم نه برای حل مشکلات موجود در بازار مسکن و برخورد قاطع با رقم بالای تورم در آن هستند، بلکه فقط و فقط باچنین ایده هایی تلاش دارند به نوعی توپ را به زمین های دیگر انداخته و شاید برای این بحران بزرگ که قادر به حل آن نبوده اند، را توجیه گرده یا برای آن دراذهان عمومی زمان بخرند.

جدیدترین راهکار اتخاذ شده در این رابطه نیز پافشاری بر نقش مشاوران املاک در التهابات بازار مسکن است، آنچه در راستای برخورد با آن حذف مشاوران املاک از دو پلتفورم پربازدید برای اجاره یا خرید مسکن مدنظر قرار گرفت.

مقوله ای که در مواجهه با آن دانیال زهتابیان، کارشناس بازار مسکن تاکید داشته است، مشاوران فعال در حوزه املاک تنها وظیفه کارگزاری را برای خریداران و فروشندگان در این بازار برعهده داشته و دارند و  اینکه آنها را به صراحت دلیل مهم برای بروز التهابات در این بازار بدانیم درست نیست، ضمن اینکه به اعتقاد وی  ادارات راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت‌ ها در زمینه نقش آفرینی این مشاوران در نرخ بالای تورم و شرایط ایجاد شده در بازار مسکن بزرگنمایی می کنند، برخوردی که هدف آن پنهان سازی کاستی های عملکردی خودشان است.

اظهار نظری که البته اگر کمی تعمق کرده و به شرایط دیگر بازارها بیاندیشیم به طور قطع متوجه خواهیم شد تا حد زیادی می توان آن را پذیرفت، بازار انواع ارز، کالاهای معیشتی و … همه و همه مصداق هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

اینکه بپذیریم در همه موارد فروشندگان و واسطه ها مسئول اصلی و دلیل گرانی و خارج شدن تهیه اقلام مختلف از توان بسیاری از ایرانیان بوده اند، مقوله ای است که به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد.

به هر حال این رویکرد که به جای ایده های اثرگذار برای حل مشکل مسکن متولیان امر همواره به دنبال مقصرانی در سطح جامعه بوده یا تلاش دارند به نوعی صورت مساله را پاک کنند، نه تنها گره گشا نیست بلکه به تدریج موجب می شود تا آشفتگی ها در بازارهای مختلف از جمله مسکن افزایش یابد، چرا که اصلی ترین مدیران آن به عبارتی سیاستگذاران دولتی و نهادهای نظارتی با انداختن توپ به زمین های دیگر نه تنها به وضوح از مسئولیتی که دارند شانه خالی می کنند، بلکه این سیگنال را نیز به جامعه می دهند که این بازارها به حال خود رها شده اند و بنابراین فضای مناسبی میز برای سوء استفاده گران از این بی سامانی فراهم شده است.

کاهش فاصله قیمتی در مناطق جنوبی و حومه ای کلانشهرها

نتیجه این امر نیز سبقت نرخ تورمی در بازار مسکن در مناطق جنوبی و حومه ای شهرهای بزرگ از سال های گذشته بوده و آنچه که به طور مثال می توان درباره اش گفت؛ تغییر قیمت مسکن و شیب پرشتاب نمودارها در این زمینه اگر چه پیش تر باعث شده بود تا خانوارها به مناطق جنوبی یا شهرهای اطراف مانند پرند و پردیس نقل مکان کنند، اما اکنون  با توجه به اینکه تداوم روند مذکور موجب شده تا تقاضای خرید واحدهای مسکونی در مناطق  اشاره شده نیز به شدن افزایش یابد. به تدریج فاصله قیمت ها در آنها با تهران نیز کم و کمتر شده و بررسی‌ها بیانگر این است، به دلیل تورم بالا در حوزه مسکن بسیاری از خانوارها دیگر حتی توان مالی تهیه سرپناه در مناطق جنوبی، خاشیه ای و  شهرهای جدید اشاره شده را نیز ندارند. زیرا سر ریز شدن تقاضای مسکن باعث شده تا در آنها نیز شاهد تورم ملکی شدید و افزایش بالای نرخ مسکن باشیم.

در نهایت این موارد موجب شده تا بیش از یک دهه خواب آرام از چشمان مستاجران حتی خریدارانی که تلاش دارد تا با درآمد اندک خود در شرایط نرخ بالای تورم صاحب سقفی برای خود شوند، دور شده و آنها هر روز را با دغدغه و نگرانی بی پایان در این زمینه به شب هایشان گره بزنند.

شرایطی که به نظر می رسد در ردیف نخست دلایل مهم آن ضعف سیاستگذاری ها، عمل نکردن نهادهای متولی و نظارتی به وظایق خود، تکرارطرح های شکست خورد و … حضور دارند و نتیجه همه این ها نیز افزایش تورم بازار مسکن و گرانی است که حدود یک دهه  بازار مسکن را با غول گرانی مواجه کرده، تا نفس خانوارهای ایرانی برای تهیه سرپناه مناسب به شماره بیفتند.