وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با شهر مردم: در دهه هفتاد 40 میلیون تومان به شهرداری شیراز برای مسکونی کردن زمین های انجیره پرداخت شده اما امروز می گویند این زمین ها مسکونی نیست!

وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با شهر مردم: در دهه هفتاد ۴۰ میلیون تومان به شهرداری شیراز برای مسکونی کردن زمین های انجیره پرداخت شده اما امروز می گویند این زمین ها مسکونی نیست!

به گزارش وقایع نیوز  به نقل از شهر مردم/ فاطمه مقدم: «گیر افتاده ایم! ۳۰ سال است که گیر افتاده ایم! نمی دانیم شکایتمان را به کجا ببریم، در این سالها به هر مقامی که فکرتان برسد، نامه نوشته ایم از شهردار تا ‏استاندار و رئیس جمهور و حتی به دفتر مقام معظم رهبری، اما این گره باز نشده است و زمین هایی را که ۳۳ سال پیش ‏خریده ایم، هنوز که هنوز است، تحویل نگرفته ایم. حالا دیگر پیر شده ایم و عمرمان را در مستاجری گذراندیم و امیدواریم این زمین ها، به کار بچه هایمان بیاید.»

این بخشی از صحبتهای یکی از ذینفعانی است که سال ۱۳۶۹ در حالیکه حقوق دریافتی ماهانه شان حدود ۶ هزارتومان بوده، به امید آنکه خانه دار شود، مبلغ ۲۵۰ تا ۳۶۰ هزارتومان را به زور ضرب قرض و فروش طلا و… جمع کرده و برای خرید قطعه ای زمین در منطقه انجیره، از طریق تعاونی مسکن ادارات و یگان های خدمتی خود، به حساب تعاونی مسکن ادارات و ارگان هایشان واریز کرده اند، اما هنوز علی رغم گذشت ۳۳ سال، مشکلات و موانع تحویل زمین هایشان، حل نشده و با وجود آنکه موهای سر و رویشان سفید شده است، چشمشان به جمال زمین های انجیره برای ساخت خانه، روشن نشده است.

دیروز صبح، جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش و نیروهای مسلح استان فارس که ذینفعان زمین های انجیره هستند، در سالن اجتماعات شهید رجایی مدیریت آموزش و پرورش عشایری استان فارس، گرد هم آمدند تا شاید بتوانند با حضور مسئولین متعددی که به این جلسه دعوت شدند، اینبار گرهی از مشکل کهنه سی ساله شان باز کنند.

هرچند بیشتر مسئولین دعوت شده به سبب برخی اتفاقات پیش آمده(که تا کنون حل این مشکل را به گره کوری تبدیل کرده است)  از حضور در جلسه، خودداری کردند، اما جلسه با حضور بازنشستگانی که برخی از آنها فرهنگیان فرهیخته استان و برخی از دلاورمردان نیروهای مسلح بودند که سالهای جنگ را با جانبازی و ایثار به دفاع از خاک و آب کشور عزیزمان، ایران پرداخته اند -و در این سی و چند سال، مورد بی مهری قرار گرفته اند که هنوز برخی از آنها مستاجر هستند- برگزار شد.

این بازنشستگان، در سی و سه سال گذشته، مجدانه پیگیر حل مشکل خود و گرفتن حق تضییع شده شان بوده اند، در این سالها با پرداخت مبالغی به جز مبلغ اولیه، برای پیگیری کارشان، هنوز موفق به دریافت زمین مسکونی خود نشدند تا بتواند خانه آرزوهایشان را این بار برای گرد هم آمدن نوه هایشان، برپا کنند.

این جلسه، به منظور طرح موضوع مشکلات واگذاری اراضی انجیره برگزار شد، با هدف آنکه مشکلات ۸۰۰ خانواری ‏که ۳۲ سال است، پولشان گیر این زمین هاست، با یاری مسئولان شهری و استانی حل کنند.

در جلسه مذکور، نمایندگانی از ‏فرمانداری و آموزش و پرورش و همچنین روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس، حضور داشتند و به این مو سپیدان، برای پیگیری این مسئله با حضور مسئولین ارشد استان، قول مساعد دادند.‏

‏ رحیم همتی، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت این قشر بازنشسته را به صورت تبرعی و رایگان، بر عهده گرفته است و خود نیز از ذینفعان این زمین هاست، در گفت و گویی در حاشیه این مراسم، به خبرنگار شهر مردم، درباره پیشینه فروش زمینهای انجیره  گفت: بین سال ۶۹ تا ۷۰ شخصی به نام احمد بروز، اراضی مناطق انجیره را از طریق تعاونی مسکن فرهنگیان، تعاونی مسکن نیروی هوایی و دریایی و بانک سپه به عنوان اراضی مسکونی، به کارمندان این ادارت از طریق تعاونی های مسکن با قیمت زمین مسکونی و تحت شماره پلاک مشخص، واگذار می کند. به هر شخص از ۲۵۰ تا ۳۶۰ متر سند زمین تفکیک شده، به قیمت متری هزارتومان با رویت زمین داده می شود.

اعضا، به اعتبار مصوبه مسکن و شهرسازی که در سال ۱۳۷۰ با موضوع تغییر کاربری زمین های انجیره به مسکونی، موافقت کرده بود، اقدام به خرید این زمین ها کردند. لیکن پس از چندی، مشخص می شود که زمین ها، زراعی بوده است.

همتی، در ادامه افزود: مبلغی که مردم در آن سی و سه سال پیش، برای این زمین می دهند، حدود ۲۵۰ تا ۳۶۰ هزارتومان بوده که در آن زمان، مبلغ قابل توجهی به شمار می رفته است. احمد بروز، با وجود دریافت مبلغ گزاف، به بهانه های مختلف، از واگذاری زمین به مردم خودداری می کند، تا اینکه بعد از گذشت ۲۰ سال، در سال ۹۰ با شکایت ذینفعان روشن می شود که شخص مزبور، همان زمین ها را به شهرداری نیز فروخته است.

بعد از این مساله، مردم از میان خود، چند نفر را انتخاب می کنند تا به پیگیری حق و حقوق خود، برای دریافت زمین های خریداری شده، بپردازند که تا کنون این نمایندگان، به سبب عدم تجربه کاری، موفق به انجام کاری نشده اند. در دهه ۸۰ توسط نمایندگان تعاونی،

شکایتی از آقای بروز صورت می گیرد و او موظف می شود که به مردم زمین تحویل دهد، ‏‏متاسفانه او با واگذاری تنها ۲۷ هکتار زمین زراعی، از ۲۷۰ هکتار زمین مسکونی در منطقه انجیره  به برخی از اعضا، بدون اینکه سهم خدمات شهرداری را پرداخت کرده ‏‏باشد، از بار قضایی این پرونده، شانه خالی می کند.‏

این وکیل پایه یک دادگستری، در ادامه اظهار داشت: بالاخره پس از پیگیری ها برای برگرداندن تغییر کاربری از زراعی به همان مسکونی تایید شده، از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی فارس، موافقت اعلام می شود که پاسخگوی مردم خواهند بود.

تا یک ماه گذشته که ما متوجه شدیم که اداره کل مسکن و شهرسازی استان فارس، اعلام کرده است، زمین های شمال شرق شیراز(انجیره)، خلاف اعلام پیشین این اداره، اکنون در گستره گردشگری و فراغتی قرار گرفته است و تغییر کابری آن، امکان پذیر نیست.

این درحالی است که مسئولین شهری و استانی در سال ۷۰، موافقت کرده بودند که این مکان برای ساخت خانه، تغییر کاربری شود و حتی پول تغییر کاربری از زراعی به مسکونی در سال ۷۴ به مبلغ ۴۰ میلیون تومان، توسط اعضای تعاونی های مختلف ادارات، به حساب همیاری شهرداری شیراز برای مسکونی کردن این زمین ها، واریز شده است، اما بعد از گذشت سی سال می گویند، این زمین ها در گستره گردشگری است.

حال مسئله این است که این زمین ها، به طور واقعی در گستره گردشگری و فراغتی قرار ندارد و زمین های زراعی بوده که ۲۸ سال پیش، به زمین مسکونی تغییر کاربری داده است.

حالا حرف ذینفعان این است که زمین واگذار شده، با تفکیک قطعه و نقشه معین بوده است و آقای احمد بروز، باید سهم شهرداری و تقیسم زمین را بدهد و مسئولین استانی همراهی کنند تا زمین های این قشر بزرگ و خدوم کشور، به صورت مسکونی به آنها واگذار شود.

همتی، افزود: اکنون بالغ بر ۸۰۰ خانوار ذینفع که در سالهای ۶۹ تا ۷۰ برای تهیه ۳۶۰ هزارتومان، وام گرفته و یا طلا و وسیله فروخته اند، نه تنها در زمان جوانی نتوانستند از این زمین ها بهره ببرند و تعدادی از آنها به امید صاحب خانه شدن، در خانه های استیجاری فوت کرده اند.

آن عده که اکنون به سن بازنشستگی رسیده اند، امید دارند که بتواند این زمین را تحویل بگیرند و برای فرزندان خود، خانه ای بسازند.