بانک مرکزی برای تأمین ارز مسافرتی و زیارتی کشورهای عراق، عربستان، ترکیه و امارات با ارز کشور مقصد برنامه‌ریزی کرده است.

حذف دلار از سبد ارزهای مسافرتی ۴ کشور؛ بانک مرکزی برای تأمین ارز مسافرتی و زیارتی کشورهای عراق، عربستان، ترکیه و امارات با ارز کشور مقصد برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش وقایع‌نیوز، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با تأکید بر اینکه دلار از سبد ارزهای مسافرتی به کشورهای همسایه حذف می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم ارز کشورهای همسایه یا مقصد را در اختیار مسافران ایرانی قرار دهیم.

علی سعیدی اظهار داشت: اگر بتوانیم از ابتدا به مسافر ایرانی اسکناس کشور مقصد را بدهیم، برای ایشان راحت‌تر خواهد بود چراکه اگر دلار یا یورو تحویل دهیم دوبار هزینه تسعیر باید بپردازند که با این اقدام هزینه‌های آنها را کاهش می‌دهیم.

سعیدی درباره برنامه بانک مرکزی برای تأمین ارزهای مسافرتی سیاحتی و زیارتی اعلام کرد: ارز کشور عراق بصورت دینار، کشور عربستان به صورت ریال، کشور ترکیه بصورت لیر و امارات به صورت درهم پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: مطالعات این برنامه انجام شده و اقدامات اجرایی نیز پیگیری شده است.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با تأکید بر اینکه مسافران میلیونی برای این کشورها داریم و به‌طور طبیعی اینها تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ما با تمام این کشورها مبادلات تجاری داریم و قراردادهای پیمان‌های پولی دوجانبه را با برخی از آنها داریم و با برخی که نداریم هم بانک مرکزی در تلاش برای از سرگیری پیمان پولی دوجانبه است.

سعیدی به دلارزدایی هم اشاره و تأکید کرد: دلارزدایی نه در کشور ما بلکه در خیلی از کشورها شکل گرفته است، نباید این طوری تصور شود که دلارزدایی سیاست خاص کشور ماست و بحث دیپلماتیک در آن دخیل است درحالی که بقیه کشورها هم دلارزدایی را به خاطر ریسک‌های دلار شروع کرده‌اند، ما هم در این مسیر گام برداشتیم و مرکز مبادله هم این کار را شروع کرده است.

به‌گفته وی، کاری که در مرکز مبادله باید انجام شود به جمع‌بندی رسیده ولی درخصوص تأمین اسکناس‌های کشورهای هدف در حال پیگیری اقدامات اجرایی هستیم تا توسط بانک‌های عامل به مرحله اجرای نهایی برسند.