خزر کشتی‌های بیشتری می‌خواهد؛ توسعه کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت جدی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و تکمیل خطوط راه‌آهن است.

خزر کشتی‌های بیشتری می‌خواهد؛ توسعه کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت جدی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و تکمیل خطوط راه‌آهن است.

به گزارش وقایع‌نیوز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان این مطلب در همایش اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال – جنوب که به صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شد، گفت: شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب تا پیش از این فعالیت چندانی نداشت اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این شاخه تنها در سال ۲۰۲۳میلادی بالغ‌بر ۶۵۰ هزار تن کالا ترانزیت شده است.

کاظم جلالی ظرفیت بالقوه کریدور شمال – جنوب را ۱۵ میلیون تن دانست و افزود: روس‌ها برای سال ۲۰۲۴ میلادی ترانزیت دو میلیون تن کالا را از مسیر ایران پیش‌بینی کرده‌اند بنابراین باتوجه به ظرفیت بالقوه کریدور نیازمند هماهنگی‌های داخلی بیشتری برای بهره‌برداری از این ظرفیت هستیم.

جلالی ازجمله این هماهنگی‌ها را نحوه قیمت‌گذاری‌ها، مباحث گمرکی و… دانست که باید رفع شوند.

او با اعلام اینکه به زودی و با حضور وزرای راه کشور‌های مسیر کریدور شمال – جنوب توافقنامه اجرایی پروژه راه‌آهن رشت-انزلی-آستارا به امضاء طرفین خواهد رسید، اضافه کرد: همزمان با امضاء توافق اجرای پروژه نیز با مشارکت روسیه وارد مرحله اجرایی خواهد شد که گام مهمی در حوزه کریدور شمال – جنوب است.

بنابر اعلام مانا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بخش ترکیبی کریدور شمال – جنوب را که از دریای خزر عبور می‌کند مهمترین بخش آن دانست و ادامه داد: دریای خزر نقش ارزشمندی در رونق کریدور شمال – جنوب دارد مشروط بر اینکه برخی موانع و کمبود‌ها در این خصوص از سوی دو کشور رفع شود.

وی با اشاره به اینکه روسیه تنها یک بندر در دریای خزر دارد، تصریح کرد: بندر ماخاچ کالا نیازمند تقویت به ویژه در بخش پسکرانه است. بنادر دیگر روسیه نیز در دهانه رود ولگا ‌باید با لایروبی مستمر سالانه آماده پذیرش شناور‌های تا ۷ هزار تن باشند.

جلالی تقویت ناوگان در بخش ایران را نیز ازجمله اقدامات راهبردی و ضروری ارزیابی و تصریح کرد که طی یک سال اخیر تعدادی کشتی خریداری شده است، اما این مقدار کافی نیست و نیازمند کشتی‌های بیشتری در دریای خزر هستیم.

همچنین اتصال راه‌آهن و بنادر و تقویت پسکرانه بنادر به ویژه در بخش رو – رو ازجمله ضروریات کریدور شمال – جنوب است.