خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات کشاورزی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد در تامین محصولات کشاورزی و غذا خودکفا هستیم که اگر تمرکز لازم را بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم، ظرف چند سال آینده در ۹۰ درصد محصولات اساسی و کاربردی خودکفا خواهیم شد.

خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات کشاورزی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد در تامین محصولات کشاورزی و غذا خودکفا هستیم که اگر تمرکز لازم را بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم، ظرف چند سال آینده در ۹۰ درصد محصولات اساسی و کاربردی خودکفا خواهیم شد.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی اظهار کرد: تنها مسیر برای امنیت غذایی دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی است، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی این است که دانش‌های بومی و فنی به بخش کشاورزی نفوذ کند.

وی افزود: سال گذشته شاهد تاثیر جنگ اوکراین و روسیه در بحث غذا بودیم و دیدیم که چقدر جنگ تاثیرگذار بود لذا برای حل مشکلات کنونی بخش کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی راهی جز دانش‌بنیان شدن نداریم.

خیام‌نکویی تصریح کرد: امروز خرید غذا از بازارهای جهانی امر عادی نیست چراکه غذا به ابزار سیاسی و تبدیل به سلاح شده است؛ بنابراین این تصور که از منابع و پتانسیل موجود به خاطر محدودیت منابع آبی استفاده نکنیم و به سمت واردات رویم تصور اشتباهی است.

وی ادامه داد: امسال خرید تضمینی گندم از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزارتن تن عبور کرده است که نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیون تن افزایش دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که نیاز گندم کشور ماهانه یک میلیون تن است، گفت: حدود ۱.۵ میلیون تن هم نیاز بخش صنعت است که در مجموع با ۱۳.۵ میلیون تن تولید گندم به خودکفایی کامل می‌رسیم.

وی افزود: با تمرکز روی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان صادرات گندم به کشورهای دیگر هم وجود دارد.

خیام‌نکویی با بیان این که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود، می‌توانیم در ۹۰ درصد محصولات اساسی در کشور خودکفا شویم، گفت: این در حالی است که در شرایط کنونی برای تامین ۲۰ درصد نیاز کشور سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

وی در رابطه با دلایل افزایش خرید تضمینی گندم گفت: نخست این که قیمت تضمینی گندم مناسب و به‌موقع اعلام شد، علاوه بر آن از کودهای فسفاته و پتاسه در کشت گندم به میزان کافی استفاده شد؛ همچنین کشاورزان از بذرهای اصلاح ‌شده به خوبی استفاده کردند و اینها عامل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در کشور شد.

رئیس سازمان تات با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولیدات کشاورزی عنوان کرد: ۲ میلیون هکتار سطح کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار سطح کشت گندم دیم در کشور است که با استفاده از تکنیک‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، میانگین گندم از ۳۵۰ کیلوگرم در مناطق دیم به بیش از یک تن در هکتار افزایش یافته و در برخی زمین‌ها تولید به ۲‌۵ تن در هکتار هم رسیده است.

وی ادامه داد: نیاز کشور به غذا ۱۴۳ میلیون تن و تولید کشور ۱۲۵ میلیون تن است و در حال حاضر ۸۰ درصد در تامین محصولات کشاورزی و غذا خودکفا هستیم که اگر تمرکز لازم را بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم، ظرف چند سال آینده در ۹۰ درصد محصولات اساسی و کاربردی خودکفا خواهیم شد.

خیام‌نکویی گفت: دانش‌هایی که در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، حتما باید به بخش خصوصی منتقل شود تا آنها به صورت کاربردی اجرایی کنند؛ در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی مورد تایید مسئولان نظام نیست و باید در این حوزه اقدامات جدی انجام شود.

وی با بیان این که میانگین سنی بالای کشاورزان مهم‌ترین چالش پیش روست، گفت: اکنون میانگین سنی کشاورزان کشور ۵۴ سال است و طی ۱۰ سال آینده، بخش زیادی از افراد فعال در حوزه کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی افراد تصور می‌کنند که فقط وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت امنیت غذایی کشور است، در حالی که ۶ تا ۷ وزارتخانه برای تامین امنیت غذایی کشور به وظایف خود عمل می‌کنند. به عنوان مثال وزارت نفت باید به موقع کود ازته تحویل کشاورزان دهد.

وی افزود: نبود الگوی مصرف مناسب از دیگر چالش‌های پیش روست به طوری که ۹۳ درصد در تامین روغن وابسته به واردات هستیم چرا که ۲ برابر کشورهای دیگر مصرف می‌کنیم؛ همچنین ۲۰ درصد از کل واردات بخش کشاورزی که حدود ۱۶ میلیارد دلار است، مربوط به واردات روغن می‌شود.

خیام‌نکویی تاکید کرد: از بین رفتن محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به سفره مردم هم از دیگر چالش‌هاست، حدود ۳۰ تا ۳۷.۵ میلیون تن از غذای مردم قبل از رسیدن به سفره از بین می‌رود که با این میزان می‌توان ۲۰ میلیون نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغذیه کرد.