راه‌اندازی ۷ هنرستان کشاورزی دخترانه در کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ماندگاری تولیدات کشاورزی باید به سمت تربیت کشاورزان جوان اعم از دختران و پسران روستایی حرکت کنیم.

راه‌اندازی ۷ هنرستان کشاورزی دخترانه در کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ماندگاری تولیدات کشاورزی باید به سمت تربیت کشاورزان جوان اعم از دختران و پسران روستایی حرکت کنیم.

به گزارش  وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشا‌رزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی افزود: زنان روستایی و عشایری نقش مهمی در دستیابی به امنیت غذایی و ایجاد اقتصاد خرد در کنار تربیت فرزندان و همسرداری دارند و ما نتوانسته‌ایم تاکنون نقش آنان را به جامعه شهری و به دنیا نشان دهیم.

وی به جمعیت ۱۰ میلیون نفری زنان روستایی و ۵۰۰ هزار نفری زنان عشایری اشاره کرد و اذعان داشت: زنان روستایی و عشایری برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به حمایت ویژه دارند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، روستاها را کانون فرهنگ تولید عنوان و تصریح کرد: ما سال گذشته هفت هنرستان کشاورزی برای دختران روستایی راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان این که تاکنون ۴۲ هنرستان کشاورزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: اگر در تربیت و مهارت‌آموزی دختران و پسران روستایی و حفظ روستاهای کشور غفلت کنیم، روند مهاجرت سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

خیام‌نکویی ادامه داد: در بدو انقلاب، جمعیت روستاها حدود ۷۶ درصد بود در حالی که بر اثر مهاجرت، جمعیت روستاها اکنون به حدود ۲۶ درصد رسیده و این معادله باید معکوس شود.

وی ۸۴ میلیون هکتار مراتع، ۳۳ میلیون هکتار بیابان، ۱۳ میلیون هکتار جنگل و ۱۸ میلیون هکتار زمین‌های آبی و آیش کشور را از ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی دانست و ابراز داشت: زنان روستایی و عشایر با برخورداری از این ظرفیت‌های تولید و حمایت‌های ویژه می‌توانند در افزایش تولید، نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، روستا را یک زیست‌بوم عنوان کرد و گفت: با ارایه مجموعه‌ای از خدمات باید زیست‌بوم روستا را حفظ کنیم.

خیام‌نکویی ضریب خودکفایی بخش کشاورزی را حدود ۸۰ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: مهمترین رسالت سازمان تات، سازماندهی تمام ظرفیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی در بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی است.

بنابراین گزارش، در این همایش از ۱۸ تن از زنان روستایی و عشایری برگزیده کشور با اهدای تندیس تجلیل شد.