سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌ گذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و‌ بندری، توسعه ناوگان،‌ شناورهای اقیانوس‌ پیما خبر داد .

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌ گذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و‌ بندری، توسعه ناوگان،‌ شناورهای اقیانوس‌ پیما خبر داد .

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران طی یکسال گذشته در حوزه بندری و دریایی، با اشاره به اینکه مباحث اقتصاد دریا به صورت جدی از سوی مسئولان ارشد کشور مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت مدون در خصوص اقتصاد دریا ورود کرده و دولت مردمی نیز کارگروه ملی اقتصاد دریا را مدنظر قرار داده و برای اولین با در برنامه هفتم توسعه در برنامه‌های اقتصادی، سرفصل دریایی درج شده است.

پیگیری برنامه‌های حوزه دریا در مجلس شورای اسلامی

وی ادامه داد: کمیسیون عمران نیز به عنوان کمیسیون مرتبط با حوزه دریا، فعالیت بسیار خوبی در این زمینه داشته است و نظرات دولت و اعضای کمیسیون عمران مدنظر قرار گرفته و هم اکنون مسائل در کمیسیون تلفیق دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع اقتصاد دریا و تکالیفی که دستگاه‌های مختلف در حوزه دریا و ساحل در دستورکار دارند، آغاز شده است، عنوان کرد: امیدواریم طرح جامع اقتصاد دریا به عنوان ضرورت و نقشه راه مدنظر قرار گیرد و تا پایان سال جاری در کارگروه ملی اقتصاد دریا به تصویب برسد.

صفایی با اشاره به اینکه امیدواریم سهم اقتصاد دریا را از رشد اقتصاد کشور افزایش دهیم، در مورد مباحث عملی کارگروه ملی اقتصاد دریا، اظهار داشت: پروژه‌های مربوطه تعریف شده و با دستگاه‌های متولی مسائل مربوط به زمین، مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، مجوزهای مربوطه و…در حال پیشبرد است و پتروشیمی‌ها با اعتبار بالا نیز ایجاد می‌شوند تا شاهد شکل‌گیری قطب‌های اقتصادی و جذب جمعیت در سواحل باشیم.

وی افزود: در بخش اقتصاد دریا و حمل و نقل دریایی ۱۸۹ هزار میلیارد تومان پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و در بحث توسعه ناوگان و در موضوعات تجهیزات بندری و شناورهای باری اقیانوس پیما، نزدیک به یک میلیارد دلار پروژه در دست اقدام است.

اقدامات مهم در بخش نوسازی ناوگان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش نوسازی ناوگان به ویژه ناوگان‌های با سن کمتر اقدامات مهمی در دست اقدام است، اعلام کرد: در موضوع پروژه‌های عمرانی اعم از توسعه بنادر کوچک و بزرگ نیز ۵۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام که از سوی سازمان بنادر تعریف شده و ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.

صفایی درباره مقوله توسعه دریانوردی، بیان کرد: برخی دانشگاه‌های دریایی ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت آن‌ها در حال استفاده است و امیدواریم جوانان به شغل دریانوردی به عنوان یک شغل هیجان برانگیز که حقوق و مزایای خوبی دارد، ورود کنند.

وی تصریح کرد: هر شغلی سختی‌های خاص خود را دارد و شاید مسائلی نظیر دوری از خانواده مطرح باشد اما شغل دریانوردی از شرایط خوبی نظیر استراحت‌های چند ماهه برخوردار و باید بدانیک جایگاه دریانوردی در جامعه بسیار ارزشمند است.

کمبود ۴۶۰۰ دریانوردی به ویژه در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون با کمبود ۴۶۰۰ کمبود دریانورد به ویژه در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن روبرو هستیم.

آخرین وضعیت شناور حادثه دیده در عسلویه

صفایی درباره سانحه پیش آمده برای کشتیWhite Purl ، بیان کرد: این شناور جهت بارگیری گاز ال.پی. جی وارد لنگرگاه عسلویه شده بود که در ساعت ۱۵ روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی مبنی بر شرایط اضطرار از سوی شناور دریافت شد.

وی ادامه داد: این شناور با پرچم پاناما و فعالیت خدمه اوکراینی و هندی روز پنجشنبه هفته گذشته ساعت ۱۵ دچار سانحه آتش سوزی در کمپرسور مایع سازی شد و می‌توانست منجر به یک سانحه بزرگ در کشور شود که با درایت و همکاری وزارت نفت، پرسنل کشتی که تعداد آن‌ها ۲۲ نفر بود به موقع نجات پیدا کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از آن با فراغ بال به کنترل آتش پرداخته شد و بدون آنکه کشتی غرق شود، آتش سوزی مهار شد، عنوان کرد: خوشبختانه امروز صبح پایان عملیات مربوط به شناور حادثه دیده اعلام شد و برگ افتخار دیگری برای کشور رقم خورد و کشتی در اختیار خدمه خارجی قرار گرفت تا فعالیت‌های خود را دنبال کند.

عملکرد تخلیه و بارگیری

صفایی در مورد عملکرد تخلیه و بارگیری کالا، بیان کرد: خوشبختانه با کاهش واردات کالاهای اساسی همراه هستیم و این مسئله حاکی از افزایش تولید داخلی است.

وی افزود: میزان عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از ابتدای سال جاری تا کنون معادل ۸۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲٫۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور به مقوله کانتینر باز می‌گردد، گفت: شاهد رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و خوشبختانه در بخش صادرات، تراز خارجی صادرات رشد چشمگیری داشته است.

صفایی در مورد مقوله گردشگری و مسافری دریایی نیز، اظهار داشت: در بخش تردد شناورها، مسافرت‌ها و گردشگری دریایی شاهد رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و در برخی بنادر شمالی آمار رشد ۳۲ درصدی در حوزه ترانزیتی در دریای خزر داشته‌‌ایم.