به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: الهام صادقی: علی‌حامد توسلیدرباره اینکه چه شد تصمیم گرفتید تا کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن را به رشته تحریر درآورید؟ اظهار کرد:در این رابطه باید بگویم برای من اتفاقی در دادگستری رخ داد که این موضوع زمینه‌ساز توجه بیشتر به مقولهنشانه ها و شگفتی‌های نهفته در قرآن کریم شد.

ضرورت روایت قرآن به زبان ساده برای کودکان، نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشراتبا اشاره به ضرورت و اهمیت روایت قرآن به زبان ساده برای کودکان، همچنین برای سایر سنین، گفت:در حال حاضر تلویزیون و رادیو چندین شبکه قرآنی دارند که می‌توانند، با پرداختن به شگفتی‌های نهفته در قرآن برای گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان این اطلاعات را به طور موثر در اختیار این گروه سنی جامعه قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: الهام صادقی: علی‌حامد توسلیدرباره اینکه چه شد تصمیم گرفتید تا کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن را به رشته تحریر درآورید؟ اظهار کرد:در این رابطه باید بگویم برای من اتفاقی در دادگستری رخ داد که این موضوع زمینه‌ساز توجه بیشتر به مقولهنشانه ها و شگفتی‌های نهفته در قرآن کریم شد.

وی ادامه داد: در پرونده مربوط به انتخابات یکی از دوره‌های مجلس که در آن سید مصطفی تاج‎زاده و فرماندار تهران اختلافی با رئیس یکی از دادگاه‌هاداشتند، از آن رو که من مشاور فرماندار و استاندار بودم، وکالتی را در این پرونده را برعهده داشتم. در یکی از جلسات دادگاه مذکور بحثی بین من و رئیس دادگاه پیش آمد، همچنین در آنجا من با یکی از طلاب گفت‌وگوی داشتم، طلبه جوانی که صحبت ما کمی به چالش کشیده شد.

شروعی برای آشنایی بیشتر با دنیای عمیق نهفته در آیات الهی

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن با بیان این مطلب که نتیجه این صحبت‌ها به این موضوع رسید که همه چیز را باید آیت و نشانه‌ای از خدا دانست، بیان کرد:  بعد از آن جلسهقرآن جیبی که همراه خود داشتم را مرور کردم و در آن تمامی آیات الهی و نشانه های خداوند را مورد بررسی قرار دادم و به طور مثال سوره بقره را مرور کردم. این بررسی نیز موجب شد، چالشی که بین ما به وجود آمده بود نیز خاتمه یابد، اما این اتفاقشروعی برای این امر بود من بیشتر متوجه شوم با چه دنیایی وسیع و عمیقی در آیات الهی روبه‌رو هستیم.

این وکیل پایه یک دادگستری توضیح داد:در زمان دوران دانشجویی با یکی از بستگاندرباره مطالبی که از کتاب موریس مترلینگ درباره مورچه و شهرسازی آنها خوانده بود، صحبت می‌کردیم، از آن زمان مطالبی را در ذهن داشتم، اینکه نوع شهرسازی که مورچه دارد همچنان در دنیا کم نظیر بوده حتی می‌توان بیان کرد که اصلا وجود ندارد. شهرسازی که مورچهدارد، نه سیلاب آن را خراب می‌کند و نه زلزله به هر شدتی باعث تخریب آن می‌شود.

حامد توسلی ادامه داد: بر این اساس وقتی به آیات ۱۸ و ۱۹ سوره نمل رسیدم که به طور مثال در آیه ۱۸آن آمده است «حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ»، « چون به وادی مورچگان رسید پادشاه مورچگان گفت: ای موران، همه داخل خانه‌های خود شوید، مبادا سلیمان و سپاهیانش ندانسته شما را پایمال کنند.» در این آیه همانطور که از معنای آن پیداست،به این داستان اشاره دارد که رئیس و پادشاه مورچه ها به دیگر موران می گوید؛ به خانه‌هایتان بروید و از حضرت سلیمان نیز نام می برد.

وی افزود: این به آن معنا است که یعنی او، سلیمان را می شناسد، و بیان می‌کند که زیر دست و پایشان له نشوید، چراکه آنها آگاهی ندارند، این صحبت‌های پادشاه مورچگان تفاسیر متعددی دارد، به طور مثال می‌گویند؛ سلیمان حرف مورچه را نشنید چون در فاصله ۶ فرسنگی از مورچه ها قرار داشت، هر فرسنگ ۵/۵کیلومتر است، بنابراین ۳۵ کیلومتر بین سلیمان و مورچه ها فاصله بود، اگر بخواهیم دقیق‌تر و ملموس‌تر از این فاصله صحبت داشت، می‌توان گفت یکی از آنها در تهران و دیگری در کرج قرار داشت که فاصله زیادی است.

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن اظهار کرد: در اینجا باید گفت باد قدرتی است که در اختیار حضرت سلیمان قرار دارد و این گفته را به گوش وی می رساند یعنی قدرت الهی به کمک سلیمان برای شنیدن این سخنان می‌آید. بعد از آن وقتی از مورچه می‌خواهد که خودش را معرفی کند، پادشاه موران می گوید، من یک‌هزارتا سرهنگ دارم. این برای من جالب و جذاب بود، اینکه سرهنگ در بردارنده معنای پادگان و داشتن سرباز، همچنین نظامی‌گری بوده، پادگانی که دارای یک‌هزار سرهنگ است. سپس می گوید هر سرهنگ من یک یک‌هزار یاور دارد، بنابراین می توان گفت این به معنای داشتن ارتش میلیونی است.

مهمترین مسائل زمینه ساز برای تالیف این کتاب

این عضو کانون وکلای مرکز گفت: سپس من به سراغ کتاب های زیست شناسی از جمله کتاب موریس مترلینگ رفتم و آنها را مطالعه کردم. متوجه شدم که مورچه ارتش منظمی دارد، سربازهای خاص و نظم خاصی در لشکرش دارد، این موضوع انگیزه شد تا من بتوانم، به این موضوع پی ببرم که می‌توانم روی این موضوع کار کنم به عبارتی این مسائل زمینه سازی برای تالیف این کتاب شد.

وی ادامه داد: قهرمان دیگر این داستان در همین سوره هدهد است که وقتی چند دقیقه تاخیر می‌کند، حضرت سلیمان به صراحت از تنبیه وی سخن می‌گوید، در پاسخ هدهد بیان می‌کند؛ من به چیزهایی رسیده‌ام که تو نرسیده‌ای، زنی را پیدا کرده‌ام که در کشور دیگر پادشاه است، تخت و بارگاه بزرگی دارد و این پادشاه زنی آفتاب پرست است و خداوند یکتا را نمی پرستد. پس هدهد خدا را به یکتایی می‌شناسد، آفتاب را تشخیص می‌دهد، می‌تواند زن و مرد را از هم تفکیک کرده و معنای پادشاه را هم می‌داند، همچنین می گوید آنها را شیطان وسوسه کرده است که خداوند را نمی‌پرستند، پس  شیطان را نیز می‌شناسد.یک پرنده چه میزان درک دارد شناخت دارد و ما از آنها به سادگی می گذریم

هدایت انسان به درک شگفتی‌های جهان

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن اظهار کرد: یادمان باشد که در ورودی غار ثور که پیامبر در آن پنهان شد، کبوتر تخم گذاشت که از نظر من این کار کبوتر آگاهانه بوده است و خواسته از پیامبر محافظت کند. در همان جا نیز عنکبوت تاری بر وردی می‌تند. این دنیایی شگفت انگیز و عجیب است. به همین دلیل ما سوره عنکبوت داریم و می دانیم که قرنیه چشم را با تار عنکبوت جراحی می‌کنند در پزشکی کاربرد فراوانی دارد از آن چتر نجات می‌سازند و هواپیماها را با تار عنکبوت روی کشتی‌های جنگی نگه می دارند. من همه این موارد را بررسی کرده و آنها را استخراج کردم به این نتیجه رسیدم که وقتی خداوند سوره نمل یا به طور مثال عنکبوت را نازل کرده است و می‌خواسته ما به این شگفتی‌ها را هدایت کند.

تولید آب از اکسیژن توسط موریانه

حامد توسلی در ادامه تصریح کرد: قهرمان دیگر در سوره نمل موریانه است که شاید بتوان گفت عظمت بیشتری از مورچه دارد. موریانه در خشک ترین مناطق از اکسیژن هوا آب تولید می‌کند، آنچه اکنون برخی از کشورها مانند رژیم صهیونیستی بیان می‌کنند،قادر به انجام آن هستند. اما بر اساس این سوره که مربوط به دوره حضرت سلیمان می‌شود، به عبارتی یک‌هزار سال پیش از میلاد، موریانه این کار را انجام می داده است، همچنین می‌توان گفت موریانه بیماری ندارد، برای اینکه شهر خود را هر روز ضد عفونی می کند، به این معنا که آب را به بخار تبدیل کرده و شهر خود را با بخار شور می کند.

وی گفت: این را هم بدانیم که مورچه اگر حتی زمستان طولانی و آذوقه اش هم تمام شود، از گرسنگی نمی‌میرد، بنابراین همه آیات در برگیرنده دنیای عظیم و شگفتی‌ساز است.

پیشنهادی برای تالیف پایان‌نامه‌های مشترک قرآنی

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن اظهار کرد: پیشنهادم این است که شورای‌عالی قضایی پایان‌نامه‌های مشترکی را برای دوره دکتری میان مفسران قرآن و افرادی که می‌خواهد دکترای زیست شناسی بگیرد در نظر گرفته تا این افراد بتوانند شگفتی‌های فراوانی که در آیات الهی نهفته است، را استخراج کرده و آن را در اختیار عموم جامعه قرار دهند. این اقدام می‌تواند آثار تالیفی ماندگاری را ایجاد کند تا همگان از آن بهره ببرند.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره اینکه آیا قصد نگارش جلد دوم این اثر را دارد، نیز بیان کرد: مطالب مربوط به جلد دوم را نیز تهیه کرده‌ام، اما متاسفانه به دلیل مشغله های فراوان کاری فرصتی برای تالیف آن ندارم، براین اساس اگر گروهی داوطلب انجام این کار شود، می‌توانماین مطالب را در اختیارشان قرار داده و راهنمایی‌های لازم را داشته باشم.

اهمیت تولید محتوی عمیق قرآنی به زبان ساده برای نوجوانان و جوانان

وی در پاسخ به اینکه این کتاب برای چه گروه سنی مناسب است نیز اظهار کرد: کتابی که منتشر شده برای گروه سنی بزرگسال بوده، اما باید بگویم، در حال حاضر تلویزیون و رادیو چندین شبکه قرآنی دارند که می‌توانند، با پرداختن به شگفتی‌های نهفته در قرآن برای گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان این اطلاعات را به طور موثر در اختیار این گروه سنی جامعه قرار دهند، در مورد کودکان نیز می توان با ساده سازی و روایت به زبان ساده این موارد را برای آنها روایت کرد، همچنین در گام بعدی و به نحو عمیق‌تر مطالبی مناسب با گروه سنی نوجوانان و جوانان تولید کنند، تا ذهن کنجکاو این گروه سنی را نیز به خود جلب کنند و موجب افزایش اطلاعات آنها در مورد شگفتی های قرآن کریم شوند.

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن با اشاره به این مطلب که توجه داشته باشید در حال حاضر بسیاری از افراد آشنایی دقیقی با این مطالب شگفت انگیز ندارند و حتی ممکن است در مواجهه با آنها اظهار تعجب کنند، تصریح کرد: از این رو افرادی که زیست شناسی را می‌شناسند و با تحقیقات انجام شده در خصوص این مباحث در کشورهای مختلف جهان آشنایی دارند، همچنین می توانند مستندات موجود در این رابطه را جمع آوری کنند، قادر خواهند بود، منبعی دقیق در این خصوص به نگارش درآور ند و در اختیار جوانان قرار دهند تا آنها نیز از شگفتی های موجود در آیات الهی به طور کامل مطلع شوند.

حامد توسلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد بسیار کمی از افراد در این خصوص کارهای دقیق و اصولی انجام داده‌اند اما متاسفانه این ایده و کار قرآنی را گسترش نداده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: این کتاب در یکی از دبیرستان‌ها به عنوان منبعی برای مطالعه و مسابقه برای گروه‌های دانش‌آموزی، اولیا و مربیان مدرسه معرفی شد، مدیر دبیرستان ابتکاری به خرج داد و با اعطای این کتاب به عنوان هدیه در سه مرحله این مسابقه برگزار و به سه نفر برگزیده هدایایی داده شد. اقدامی که موجب شد تا در کنار برگزاری یک مسابقه پر نشاط شرکت‌کنندگان در آن از بخشی از شگفتی های موجود در آیات الهی به طور دقیق‌تر مطلع شوند.

اقدامی که می توان در سطوح وسیع‌تر نیز آن را مورد توجه قرار داد. به طور مثال همانطور که گفتم به‌صورت مباحث مورد نظر در پایان نامه به پرداخت، زیرا که شناخت کافی از قرآن و آشنایی با معجزان آن می‌تواند رهنمون ما در زندگی باشد.

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن گفت: قرآن معجزه الهی است که در آن به همه موجودات عالم پرداخته است، من درمطالعات خود علاوه بر آنچه اشاره کردم به سایر جانداران از جمله کلاغ و شتر که عظمت خاصی دارند یا فیل، اسب و غیره نیز پرداخته‌ام.

محورهای اصلی جلد دوم کتاب شگفتی‌های پنهان

وی درباره محورهای اصلی جلد دوم کتاب خود نیز بیان کرد: در جلد دوم قصد دارم به طور دقیق تر و موشکافانه تری به سوره نمل بپردازم مطالبی که من درباره سوره نمل جمع آوری کرده‌ام بسیار بیشتر از آنچه است که در این کتاب آورده‌ام. به عبارتی جلد دوم تکمیل کننده جلد اول بوده که البته در آن مباحث بیشتری نیز خواهد آمد.

حامد توسلی در ادامه در قالب مثالی اظهار کرد: می‌توانم به کلاغ اشاره کنم اینکه وقتی قابیل هابیل را کشت کلاغ دفن کردن را به هابیل می‌آموزد. از نظر من کلاغ به دنبال فتنه نبود،چراکه کلاغ برای مرده‌هایش عزاداری می‌کند، گمان کرد برادر برای برادر سوگواری می کند، بنابراین خواست وی را همراهی کند. اینکه بتواند جسد برادرش را دفع کند در صورتی که نمی‌دانست قابیل قاتل است.

وی با اشاره به اینکهکلاغ دستگاه قضایی دارد که بسیار عادلانه بوده و منصفانه عمل می‌کند، اظهار کرد: جالب این است که هیات قضایی که کلاغ مجرم را محاکمه می کند به دنبال محکوم شدن وی نیستند، بنابراین اگر کلاغ خاطی تبرئه شود، آنها همراه قاضی و متهم پرواز شوق انجام می دهند و شادی و شعف خود را نشان می‌دهند. طولانی ترین پرواز کلاغ ها در همین مرحله است که یکی تبرئه می‌شود و با یکدیگر آنقدر پرواز می‌کنند تا از دید ناپدید می‌شوند.

نویسنده کتاب شگفتی‌های پنهان؛ حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن خاطرنشان کرد: کلاغ موجود بسیار باهوشی است و امروز چندین دانشگاه در ژاپن و آمریکا،همچنین اروپا روی هوش کلاغ بررسی‌هایی انجام می‌دهند. به طور مثال اگر شما در یک قفس گوشتی قرار دهید و چوب کوچک و چوب بزرگی نیز در آن قفس قرار دهیم کلاغ تشخیص می‌دهد که باید با کدام چوب گوشت را بیرون بکشد، این موضوع حاصل نتایج و تحقیقاتیبوده، که صورت گرفته است. وقتی کلاغ می خواهد چیزی را مانند گردو یا فندق بشکند آن را زیر چرخ خودروها می گذارد زیر ماشین‌های سواری که وزن زیادی ندارند و به سراغ کامیون و اتوبوس نمی‌رود یا آن را از ارتفاع بالا روی سنگ پرتاب می‌کند، در میان کلاغ ها اگر یکی از آنها بیمار یا زخمی شود و رودخانه در فاصله دوری نیز قرار داشته باشد، به هر سختی که شده کلاغ زخمی را کمک می‌کنند تا به رودخانه رسیده و آن را شستشو می‌دهند تا زخمش مداوا شود.

حامد توسلی گفت: ما در مورد زنبور عسل یا عنکبوت یا شتر نیز شگفتی‌های زیادی داریم در این کتاب با وجود حجم کم و فرصت کمی که داشتم تا حدی به این مباحث پرداخته‌ام، اما می‌توان اقدامات زیادی در این زمینه انجام داد، بنابراین امیدوارم بتوانم در کنار یک گروه علاقمند تعریف این شگفتی های بزرگ را ادامه دهم. به عبارتی این کتاب با زبانی به نسبت روان به شگفتی‌های نهفته در آیات قرآن پرداخته است و جلد دوم آن نیز می‌تواند راهکاری برای آشنایی بهتر جوانان با دنیای شگفت و عمیق نهفته در قرآن باشد.

چگونه می‌توانیم به بطن آیات پی ببریم؟

وی بیان کرد: جای تاسف است که نتوانیم در مورد قرآن این کنجکاوی‌ها را داشته باشیم ما روایتی داریم که می گوید،قرآن را ثور کنکه به معنای شخم زدن است، وقتی ما آیات را به دقت بررسی و به‎قولی آن را شخم بزنیم، می‎توانیم به بطن آیات پی برده و ریزه‌کاری‌های آن را بررسی کنیم، تا بتوانیم به درک عمیق تر و درست از این آیت الهی برسیم، امیدوارم افرادی باشند که بتوانند وقت خود را به این اقدام انجام دهند و من نیز مطالب خود را در اختیار آنها قرار دهم. این امر می‎تواند موجب ایجاد تفاسیری عمیق به زبان ساده‌تر برای همه گروه‌های سنی شود که پاسخگوی سئوالات افراد مختلف باشد، این اثر می‎تواند دریچه وسیعی را به روی دنیای آیات الهی باز کند.