ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات؛ اتاق اصناف کشاورزی ایران باید برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات کشاورزی در جلسات کارگروه توسعه صادرات شرکت کند.

ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات؛ اتاق اصناف کشاورزی ایران باید برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات کشاورزی در جلسات کارگروه توسعه صادرات شرکت کند.

به گزارش وقایع‌نیوز، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های تجاری به صورت یك بسته پیوسته است كه در قالب مجموعه قوانین حاكم است.

سیدجمال مدرسی افزود: قانون برنامه ششم كه الان در كشور ساری و جاری است، مقررات صادرات و واردات، قانون تمركز وظایف بخش كشاورزی (قانون انتزاع) مصوب سال ۱۳۹۱ و قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز به ویژه ماده ۲ آن، حوزه كشاورزی را از منظر صادرات پوشش می‌دهند.

مدرسی با اشاره به اینكه چندین بند از ماده ۳۱ برنامه ششم كشور بر لزوم حمایت از توسعه زنجیره‌های عرضه محصولات كشاورزی و صادرات، توسعه خوشه‌های تجاری و برندسازی و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه صادرات محصولات كشاورزی و حمایت از توسعه صادرات تولیدات صنایع تبدیلی و تكمیلی تأكید دارند، گفت: ماده ۲۳ قانون احكام، محصولات را از حیث صادرات و اعمال محدودیت و ممنوعیت دسته‌بندی می‌كند و تأكید دارد كه موضوع تنظیم بازار نمی‌تواند مانع صادرات شود كه الان هم این قانون اجرا می‌شود.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی یادآور شد: براساس بخش دوم قانون محدودیت‌های صادرات، اگر در كالایی به صورت مستقیم اقلام یارانه‌ای به كار رفته باشد دستگاه مربوطه برای حفظ منافع بیت‌المال و عدم ایجاد رانت، باید ارزش ریالی یارانه‌ای در تولید كالا را به شورای اقتصاد پیشنهاد دهند و پس از تأیید، مابه‌التفاوت كالای صادراتی را واریز كنند.

این مقام مسئول با بیان اینكه تولید و نیاز كشور به محصولات كشاورزی سالانه برآورد و رصد می‌شود و كسری آن از طریق واردات تأمین خواهد شد، گفت: كاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی واردات در سال جاری نیز موید و گواه همین مطلب است.

وی اظهار كرد: ما تراز تجاری كشورهای مختلف را در یك كار مشاركتی بررسی می‌كنیم و مجموع اطلاعات را گرفته و در جلساتی که با اتاق‌های بازرگانی و كارگروه توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و تشكل‌ها داریم اطلاع‌رسانی خواهیم كرد.

سیدجمال مدرسی درباره عدم عضویت اتاق اصناف کشاورزی ایران در این کارگروه و حضورش در جلسات یاد شده، گفت: اتاق اصناف کشاورزی ایران باید درخواست خود را برای عضویت در این کارگروه ارائه کند و برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی در جلسات آن شرکت کند و نظر دهد.