به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، مرتضی لسانی در خصوص مرغ زنبورخوار و افزایش آن در سال‌های اخیر گفت: همیشه موضع ما عدم کشتار این پرنده بوده و با طعمه‌گذاری و سایر روش‌های مضر برای اکوسیستم مخالف هستیم.

ضرورت همراهی مسئولان با زنبورداران برای مقابله با مرغ زنبورخوار، یک پیشکسوت صنعت زنبورداری با بیان اینکه زنبورداران با احترام به قانون با مرغ زنبورخوار مدارا کرده و او را شکار نمی‌کنند، گفت: با توجه به بی‌فایده بودن روش‌های مختلف توصیه‌شده و زیان سنگین این پرنده، متولیان دولتی باید برای مقابله با این مهاجم و جبران هزینه‌ها، زنبورداران را یاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، مرتضی لسانی در خصوص مرغ زنبورخوار و افزایش آن در سال‌های اخیر گفت: همیشه موضع ما عدم کشتار این پرنده بوده و با طعمه‌گذاری و سایر روش‌های مضر برای اکوسیستم مخالف هستیم.

مرتضی لسانی تصریح کرد: ولی ما همه روش‌ها را امتحان کردیم و هیچ‌کدام از راه‌ها، بر اساس تجربه ما جواب نداده، نه دستگاه کلاغ پران و تولید صدای مصنوعی و نه مترسک و سایر روش‌ها و این برای ما معضل بزرگی شده است.

وی دلیل افزایش این پرنده را بیشتر کاهش پرندگان شکاری مثل شاهین، قوش، قرقی و عقاب توصیف کرد و گفت: واقعاً ما هم علی‌رغم اینکه به همه توصیه بر مدارا می‌کنیم، هنوز روش مفیدی نداریم و شاهدیم که خسارات زیادی این پرنده به کلنی‌ها می‌زند.

مسئول اسبق اتحادیه زنبورداران استان اصفهان، ادامه داد: زنبورخوار حتی روی کندوها می‌نشیند و هر زنبورِ در حال خروج را می‌خورد و زنبورها نیز بر اساس غریزه وقتی حضور او را می‌فهمند از کندو خارج نمی‌شوند، خواب رفتن کندوها، سبب خورده شدن نوزادان زنبور و افت بازده جمعیتی و کاهش تولید عسل می‌شود.

وی افزود: به هم خوردن اکوسیستم سبب افزایش جمعیت این پرنده‌های سبزه‌قبا شده و شاید پرورش پرنده‌های شکاری بهترین روش باشد، چراکه حضور این‌ها سبب ترس و فرار مرغ زنبورخوار می‌شود.

این زنبوردار موفق تأکید کرد: اگر وضعیت صحرا و مرتع خوب باشد و جمعیت پرندگان شکاری ثابت باشد، خود زنبورها هم می‌توانند با حمله جمعی سبب فرار زنبورخوار شوند و جمعیت مناسب این پرنده برای اکوسیستم لازم است.

لسانی، در پایان از مسئولین دولتی متولی زنبورداری خواست با توجه به ممنوعیت کشتار این پرنده که از جانب زنبورداران نیز رعایت می‌شود با توجه به افزایش این پرنده مهاجم و هزینه‌های هنگفت تحمیل‌شده بر زنبورداران، امکانات و روش‌های مناسبی برای مقابله در اختیار زنبورداران قرار دهند و به‌نوعی زیان آن‌ها جبران شود.

گفتنی است مرغ زنبورخوار یا به بیان عامه زنبورداران،«سبزه‌قبا» در سال‌های اخیر موجب زیان‌های زیادی و هزینه‌های هنگفتی برای زنبورستان کشور شده است. مدافعان محیط‌زیست می‌گویند نباید با این پرنده رفتار خشن داشت، ولی زنبورداران نیز سایر روش‌های مسالمت‌آمیز را تجربه کرده و بی‌فایده می‌دانند. صاحبان کلنی‌ها خواستار توصیه روش‌های مفید یا دادن ابزار و دستگاه‌های لازم برای مقابله بی‌خطر و یا جبران خسارت خود هستند.

  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/