به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: در حالی که روسیه در مجموع سالانه رقمی‌معادل ۶۰۰ میلیارد دلار با کشورهای مختلف جهان مراودت تجاری در قالب صاردات و واردات دارد که نیمی‌از این عدد و رقم مربوط به واردات از نقاط مختلف دنیا است، اما ایران سهم بسیار اندکی از بازار واردات این همسایه شمالی خود دارد و برآوردها نشان می‌دهد؛ این عدد تنها حدود ۳۵۰ میلیون دلار است.

مصر و ترکیه دو رقیب جدی ایران برای صادرات به روسیه، اگرچه در حال حاضر سهم ایران از بازار واردات روسیه رقم چندان چشمگیری نیست اما متولیان امر از برنامه ریزی برای افزایش قابل توجه درآمد کشور از طریق صادرات به روسیه خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: در حالی که روسیه در مجموع سالانه رقمی‌معادل ۶۰۰ میلیارد دلار با کشورهای مختلف جهان مراودت تجاری در قالب صاردات و واردات دارد که نیمی‌از این عدد و رقم مربوط به واردات از نقاط مختلف دنیا است، اما ایران سهم بسیار اندکی از بازار واردات این همسایه شمالی خود دارد و برآوردها نشان می‌دهد؛ این عدد تنها حدود ۳۵۰ میلیون دلار است.

آن هم در شرایطی که همسایگی دو کشور به طور قطع می‌تواند بر کاهش هزینه‌‌‌های مربوط به صادرات از جمله حمل و نقل اثر قابل توجهی داشته باشد و براین اساس، بازار هدفی خوب برای صادرکنندگان ایرانی به شمار می‌رود.

افزایش ۱۰۵ درصدی صادرات به روسیه در سال گذشته

در این میان البته اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که دربازه زمانی یکی دو سال گذشته روابط اقتصادی میان دو کشور به میزان قابل توجهی رشد داشته است، تا به آنجا که طبق سخنان کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه می‌توان گفت؛ در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش ۱۰۵ درصدی صادرات کشورمان به این همسایه شمالی بوده‌ایم، ضمن اینکه گفته می‌شود در سال جاری نیز این رقم رشد بیش از ۴۰ درصد را تجربه کرده است.

در این خصوص البته علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت هم از این موضوع خبر داده است که در راستای افزایش مراودات اقتصادی میان دو کشور به نحوی برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم صادرات تولیدات و محصولات ایرانی را به روسیه به حدود ۷٫۵ میلیارد دلار برسانیم.

حساسیت همسایه شمالی در واردات محصولات کشاورزی

این در حالی بوده که در ماه‌‌‌های اخیر در زمینه برخی از محصولات شاهد اعمال برخی ممنوعیت‌ها جهت صادرات به کشور مذکور بوده ایم که آشناترین مبحث در این زمینه برای همه ما ماجرای برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی است.

ضمن اینکه باید عنوان کرد این کشور سابقه سختگیری در این زمینه را دارد، به طور نمونه می‌توان به آنچه که حسین صداقت، فعال اقتصادی بیان کرده است، اشاره کرد، اینکه سال گذشته روسیه به علت حساسیت ‌هایی که دارد واردات گوجه ‌فرنگی و سیب را از آذربایجان به دلیل آفت‌‌‌‌های گیاهی همچنین وجود بیماری ممنوع اعلام کرد.

البته در مورد کشورمان در این راستا اوایل ماه گذشته هیات ایرانی راهی این کشور شد و در جریان این سفر و صحبت‌‌‌های انجام شده قرار بر این شد که بعد از اتمام تعطیلات سال نوی میلادی هیاتی از این کشور بازدیدی از بسترهای تولیدی ایران داشته باشند و در ادامه نیز مقرر شد بتوانند از گلخانه‌ها و سمومی‌که در کشاورزی و تولید محصولات در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد بازید داشته باشند.

براین اساس امید می‌رود تا در این زمینه نیز بتوان بسترهای لازم را برای افزایش میزان محصولات کشاورزی و به تبع آن حجم صادرات فراهم آورد. موضوعی که شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات نیز به آن اشاره کرده است.

ضمن اینکه نباید از این نکته نیز غافل ماند که این همسایه شمالی شرایط آب و هوایی لازم برای کشت تعداد قابل توجهی از بسیاری از محصولات کشاورزی را ندارد و براین اساس می‌تواند بازار مناسبی را برای تولید کنندگان ایرانی در حوزه محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشد. آنچه که البته با مروری بر آمار و ارقام موجود نیز قابل بررسی است زیرا که اطلاعات موجود نشان می‌دهد

مصر و ترکیه دو رقیب جدی برای ایران

صادرات در این زمینه به کشور اشاره شده در چند سال اخیر افزایش و پیشرفت قابل توجهی داشته است، براین اساس منبع قابل توجهی برای کسب درآمد ارزی به شمار می‌رود. این در حالی بوده که باید توجه داشت این همسایه شمالی، کشوری با قواعد و مقرارات سخت گیرانه تجاری بوده و از این رو صادرکنندگان باید در زمینه تجارت خود به روسیه به اشراف و دقت کاملی به این قوانین داشته باشند.

به عبارتی نهایت دقت برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به این کشور را داشته باشند که مهمترین آنها توجه به استاندارد‌های بین‌المللی همچنین صرف نظر کردن از صادرات محصولات درجه دو و نامرغوب به این کشور است.

از سوی دیگر باید به این موضوع نیز پرداخت که ما در این بازار تنها نیستیم و رقبایی مانند مصر و ترکیه داریم که در صدد هستند تا از هر فرصتی برای به دست آوردن این بازار استفاده کرده و سهم کشورمان را نیز از آن خود کنند. براین اساس می‌طلبد تا در این زمینه به نکات مورد توجه در زمینه صادرات و رعایت دقیق استانداردهای بین المللی توجه لازم را داشته باشیم.

بنابراین نظارت مستمر بر سلامت و کیفیت محصولات صادراتی باید از نکاتی باشد که به طور جدی و بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد تا از دست دادن این بازار بزرگ برای صادرات کشورمان ممانعت کنیم.