معجزه‌ای با درختکاری و پساب خانگی، هر فرد دوست‌دار محیط‌زیست و حیوانات که قلبش برای سالم ماندن خاک، آب و هوا می‌تپد می‌تواند با کاشت یک نهال در کنار خانه و آبیاری روزانه با یک سطل پساب خانگی مانند آب مربوط به شست و شوی ظرف‌ها یا آب سرد قبل از جریان آب‌گرم، در رفع عطش درختان در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و حفاظت از محیط زیست مشارکت کند.

معجزه‌ای با درختکاری و پساب خانگی، هر فرد دوست‌دار محیط‌زیست و حیوانات که قلبش برای سالم ماندن خاک، آب و هوا می‌تپد می‌تواند با کاشت یک نهال در کنار خانه و آبیاری روزانه با یک سطل پساب خانگی مانند آب مربوط به شست و شوی ظرف‌ها یا آب سرد قبل از جریان آب‌گرم، در رفع عطش درختان در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و حفاظت از محیط زیست مشارکت کند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایرنا، درخت نماد آبادانی و سبزی، آسایش، رفاه و خرمی و در یک کلام مظهر زندگی و عامل تلطیف هوا و پاکی طبیعت است. تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها یکی از مؤثرترین ارزش‌ جنگل‌ها در زندگی انسان است.

در مجموع ۶۰ درصد از اکسیژن مصرفی جهان توسط پوشش گیاهی تولید می‌شود، بر اساس برخی برآوردها، هر هکتار جنگل قادر است علاوه بر جذب گاز کربنیک، سالانه ۲ و نیم تن اکسیژن (نیاز ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند.

کاهش آلودگی صوتی، جذب گرد و غبار، جذب برخی گازهای شیمیایی و از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌های تک‌سلولی و حشرات مضر، از دیگر فایده‌های درختان محسوب می‌شود و هر فرد می‌تواند با کاشت یک درخت و مراقبت از آن با آب‌ نامتعارف، در سرسبزی ایران زیبا همراهی کند.

مواردی پیش می‌آید که بعضی از ظرف‌ها را بدون شوینده یا با حجم کمی از آب می‌شوییم و این پسابی که حجم کمی از شوینده در آن وجود دارد برای آبیاری درختان مناسب است و می‌توان هنگام شست‌وشو با قراردادن سطلی این پساب را جمع‌آوری کرد و با روزانه دست کم با ۱۶ لیوان آب، برابر با چهار لیتر پساب، به سبز نگهداشتن محیط اطراف کمک کرد.

همه افراد حتی آنان که در آپارتمان زندگی کنند، فضای خالی و خاکی اطراف آپارتمان دارند و دست‌کم حداقل یک عضو خانواده در طول روز از خانه خارج می‌شود که می‌توان از این عضو خانواده خواست پساب را به درخت تشنه کنار خانه برساند تا تمام اعضای خانواده در مدیریت مصرف و سرسبزی محیط زیست سهیم باشند و هم یادبگیرند و این مدیریت مصرف را به فرزندان خود در آینده بیاموزند و چه خوش گفتند نیاکانمان که «دیگر کاشتند ما خوردیم، ما بکاریم تا دیگران بخورند.»

همه ما در خانه‌های خود تجربه کرده‌ایم که وقتی به آب گرم نیاز داریم در ابتدای باز کردن شیر آب گرم حجم زیادی آب سرد خارج می‌شود و اگر هر فرد روزانه و یا حتی چندروز در میان فقط پنج لیتر از این آب سرد و تمیز بدون استفاده را صرف آبیاری نهال کند، می‌توان طی چند سال آینده محل زندگی سرسبز، با درختانی تنومند با صدای بلبل و چکاوک بر شاخ و برگ آن را تصور کرد.

در شرایطی که به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی و گرمای هوا، هر روز شاهد ضعیف شدن پوشش گیاهی هستیم، کاشت و نگهداری درخت با پساب خانگی در این گرمای طاقت‌فرسای تابستان اقدام نوع‌دوستانه در حفظ محیط‌زیست و طبیعت محسوب می شود.

استفاده از کیسه‌های کنفی و طولانی‌کردن زمان آبیاری

به گفته متخصصان، درخت زبان گنجشک از درختان کم‌آب‌بر و سازگار با اقلیم سمنان است. نیاز آبی این گونه در زمان کاشت سه روز یکبار و به مرور هفته‌ای یکبار و بعد از سازگاری درخت در محل کاشت، هر ۲ تا سه هفته یکبار ۲۰ لیتر آب است.

از دیگر راهکارهای مهم در کاشت درختان با وجود شرایط کم‌آبی، حفر چاله به ارتفاع یک و نیم متر و سپس قرار دادن گونی کنفی در چاله است که این اقدام موجب می‌شود زمان آبیاری درخت بعد از سازگاری در محل کاشت، به ۲ ماه یکبار برسد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط زیست اشاره کردند و با تاکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب‌ آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز همزمان با روز درختکاری (۱۵ اسفند ۱۴۰۱) حفظ منابع طبیعی، غنی‌سازی جنگل‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی را سه اقدام مهم در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور دانست و گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در سراسر کشور از جمله اقدام‌های خوب و ارزنده در این زمینه است و بر اساس این طرح هر ایرانی باید سه درخت بکارد.

طبق جدیدترین اظهارات مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، تولید نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله رسیده است.