به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: همانطور که بسیاری از ما مطلع هستیم، صنعت پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از راهکارهای اثرگذار برای دستیابی به هدف مهم ارزآوری برای کشور به شمار می‌رود، به عبارتی باید عنوان کرد؛ صادرات محصولات تولید شده توسط این واحدها از جمله منابع اصلی بوده که می‌توان آن را در فهرست نه چندان بلند و بالای راه‌‌‌های عملی تامین منابع ‌مالی برای کشور قرار داد.

نقش توسعه پتروشیمی‌ها در توسعه یافتگی، برآوردهای موجود نشان از برنامه‌ریزی برای افزایش میزان درآمدزایی کشور در افق پیش رو دارد، عدد و رقمی‌که برای افق ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ پیش بینی شده است.ضمن اینکه این صنعت قادر است؛ فرصت قابل توجهی را برای اشتغال متخصصان ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: همانطور که بسیاری از ما مطلع هستیم، صنعت پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از راهکارهای اثرگذار برای دستیابی به هدف مهم ارزآوری برای کشور به شمار می‌رود، به عبارتی باید عنوان کرد؛ صادرات محصولات تولید شده توسط این واحدها از جمله منابع اصلی بوده که می‌توان آن را در فهرست نه چندان بلند و بالای راه‌‌‌های عملی تامین منابع ‌مالی برای کشور قرار داد.

ضرورت افزایش سهم پتروشیمی‌ها از منابع و اعتبارات

از سوی دیگر اما به گفته بسیاری از کارشناسان این صنعت می‌تواند فرصت قابل توجهی را برای اشتغال متخصصان ایجاد کند، موضوعی که صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی‌نیز درباره آن بیان کرده است.

درصورتی که سیاست‌‌‌های کلان با محوریت توسعه بسترهای لازم بتوانند شرایط را برای افزایش سهم پتروشیمی‌ها از منابع و اعتبارات موجود فراهم کنند، و این رقم در حدود ۲۰ درصد بیشتر شود، می‌توان انتظار داشت، در این زمینه فرصت‌‌‌های شغلی قابل توجهی نیز داشته باشیم، آن چه که به طور حتم می‌تواند ما را در برون رفت از بحران اقتصادی که با آن مواجه هستیم به میزان زیادی یاری کند.

علاوه براین شرایط اشاره شده به طور حتم بر تقویت توان توسعه در زمینه‌‌‌های مختلف نیز به میزان چشمگیری اثرگذار خواهد بود.

با این وجود ولی آمارهای موجود نشان می‌دهد؛ به طور مثال تعداد افراد شاغل در یکی از واحدها در صنعت مذکور حدود ۵۳۶ نفر است که شاید بتوان گفت؛ حتی کمتر از کارکنانی است که در یک کارخانه کوچک در صنعت پوشاک یا نساجی مشغول به کار هستند.

آن هم در شرکتی که باید آن را دومین تولید کننده برتر بخش پتروشیمی‌دانست که سهمش از کل تولید این بخش هشت درصد است. شرکتی که در نیمه نخست سال جاری به ترتیب ۱۶ و ۳۱ هزار میلیارد تومان فروش خارجی و داخلی داشته است و توانسته چهار هزار میلیارد تومان نیز سود خالص را به نام خود به ثبت برساند،

درآمدزایی بیش از ۲۰‌میلیارد دلاری شرکت‌‌‌های پتروشیمی

از سوی دیگر باید عنوان کرد که در شرایطی که کشورما از نظر ذخایر گاز و نفع تا حد قابل توجهی تامین است، این امر می‌تواند زمینه را برای توسعه یافتن صنایع پتروشیمی‌فراهم آورد تا بتوانیم به هدفی که اشاره شد به راحتی دست یابیم.

در این میان اما به موضوع قابل توجه دیگری نیز باید اشاره کرد، اینکه از ابتدای سال جاری تا اوایل ماه گذشته طبق برآوردهای موجود میزان درآمد شرکت‌‌‌های پتروشیمی‌بیش از ۲۰‌میلیارد دلار برآورد شده است، عدد و رقمی‌که فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز از آن سخن گفته است.

نقش قابل توجه در تامین محصولات موردنیاز

ضمن اینکه باید به موضوع دیگری نیز در این زمینه اشاره کرد، اینکه براساس برآوردهای موجود پیش بینی می‌شود، این میزان درآمد در چهار سال آینده به عبارتی در سال ۱۴۰۴ به میزان ۳۷ میلیارد دلار برسد. رقمی‌که می‌تواند دو سال بعد از زمان اشاره شد، حتی بیش از ۵۰‌ میلیارد دلار درآمد را محقق کند.

نکته مهمی‌که در این خصوص باید به آن اشاره کرد این بوده که پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قادر هستند تا به اندازه همه تولیدات در حوزه و نفت و گاز ارزآوری برای ایران داشته باشند، علاوه براین همانطور که پیش تر اشاره شد سهم قابل توجهی در فراهم آوردن فرصت‌‌‌های اشتغال از آن کشور کنند، البته نباید از نقش مهمی‌که این واحدها در تامین محصولات موردنیاز کشورمان نیز دارند، غافل ماند.

با این وجود اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که صنعت اشاره شده، صنعتی سرمایه بر به شمار می‌رود و براین اساس تا زمانی که صنایع پایین دستی مرتبط با آن توسعه لازم را کسب نکنند، نمی‌توان انتظار داشت که از این طریق موفق به ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی قابل توجهی شد.

نقش توسعه پتروشیمی‌ها در توسعه یافتگی

براین اساس می‌طلبد در هدف گذاری‌‌‌های مدنظر برای توسعه و گسترش مجتمع‌‌‌های فعال در این زمینه رویکرد ما برنامه‌ریزی برای توسعه در آینده باشد، در کنار آنچه که اشاره شد نیز باید به بحث دیگری هم توجه داشت، اینکه برای تامین خوراک موردد نیاز پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز مشکلات و دغدغه هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

مواردی که حسنوند با توجه به اهمیت بالایی که دارد در باره آن اظهار کرده است؛ این موضوع در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته، به عبارتی در این زمینه به مباحث مربوط به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاری‌‌‌های لازم برای مهیا کردن زیرساخت‌‌های مدنظر و در کنار آن فراهم آوردن خوراک برای واحدهای فعال پتروشیمی‌مدنظر است.

همچنین نباید از کنار این موضوع نیز به آسانی گذشت که توسعه یافتگی بخش قابل توجهی از صنعت در کشورمان ارتباط مستقیمی‌با توسعه پتروشیمی‌ها دارد که باید در کنارش به بحث مهمی‌به نام ممانعت از خام فروشی نیز اشاره کرد.

توجه داشته باشید که فهرست تولیدات در زمینه پتروشیمی‌ بی نهایت بلند است به عبارتی در دنیای امروزی بسیاری از مواد مورد استفاده مانند؛ انواع خوراکی‌ها شوینده‌ها و غیره از ترکیبات و مواد پتروشیمی‌حاصل می‌شود. براین اساس، به وضوح مشخص است که این مواد صنعت کاربردهای قابل توجهی دارد، مقوله ای که در کنار آن باید به مبحث اشتغالزایی نیز اشاره کرد.

  • منبع خبر : https://ecopersian.ir/