رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با بیان این که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم، گفت: آدم باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از بصری، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می‌کند.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با بیان این که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم، گفت: آدم باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از بصری، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می‌کند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر حامد حاجی‌ملامیررایی در نشست کمیته علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران که با حضور اعضا برگزار شد، با تاکید بر تسری چنین نشست‌هایی و سیاست‌پژوهی‌های علمی به تصمیم‌سازی‌های موثر در کشور گفت: ساز و کارهای حکمرانی و حاکمیت تصلب خاصی دارد و ما باید انعطاف و نشاط و روح علمی این نشست‌ها را به سمت تصمیمات و حکمرانی فرهنگی خودمان و حکمرانی که باید محقق شود تسری بدهیم.

رییس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی افزود: اگر بخواهیم نکات علمی در ارتباط با تعلیم و تربیت که علما در حوزه و درس خارج فقه داشته‌اند را به حوزه فضای مجازی تسری و تعمیم دهیم، این همه معانی عمیق در یک واژه نمی‌گنجد.حاجی ملامیرزایی اظهار داشت: هر فردی که علم‌شناس و در محیط علمی آب‌دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می‌داند که این مباحث مرز دانش است.

در مقام علمی و نظری، ما دست برتر را می‌توانیم در مبانی داشته باشیم. وی با اشاره به این روایت‌ از امیرالمونین که «فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکّر، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ» گفت: فرد باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از مکتوب، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می‌کند. این همان آموزه‌هایی است که در حوزه فضای مجازی قصد داریم به بینش و استحکام و عمق بیشتر بکشانیم که علما از آن به عنوان ملکه یاد می‌کنند.

حاجی ملامیرزایی افزود: یکی از اهداف برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای در وزارت فرهنگ که یکی از صاحب اولویت‌ترین مسائل ما در فضای مجازی و محوری‌ترین بحث‌های گذشته، حال و آینده وزارتخانه است، این است که تولید نظریه و نظریه‌‌پردازی عمیق را در حوزه مرتبط با سواد رسانه‌ای دست بگیریم.

وی گفت: اگر قائل باشیم که سواد رسانه‌ای را به یک زیست بوم موفق تسری داده‌ایم همیشه باید در ادوار همایش در ارتباط با نظریه‌پردازی آن صحبت کنیم و بحث‌های جدید آن مطرح شود.

رییس پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران، با اشاره به حساسیت‌های حوزه کودک خاطرنشان کرد: در مساله و محورها نباید از حوزه کودک خارج شویم چرا که حوزه بسیار مظلوم و رهاشده‌ای است و همه کشورها به آن می‌پردازند به طوری که فرانسه قوانین بسیار سختگیرانه‌‌ای در این موضوع دارد و حضور مدیرعامل تیک تاک در کنگره آمریکا و سوالاتی که از او شد خود نشان‌دهنده حساسیت جوامع مختلف به این موضوع است.حاجی‌ملامیرزایی اظهار داشت: در شورای عالی فضای مجازی در دستور کار قرار دارد که لایحه و طرح جدید برای جرایم رایانه‌ای ارائه کنیم و موضوعات جدید را در آن لحاظ کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: ما باید به سواد رسانه‌ای از سه سطح نگاه کنیم؛ برای سواد رسانه‌ای یک نگاه گذشته‌نگر و منفعل قابل ترسیم است، یک نگاه فعال و یک نگاه پیش فعال، آینده‌نگر و پیش‌نگر نیز برای آن قابل ترسیم است.

حاجی ملامیرزایی ادامه داد: باید آرام آرام زوایا و آسیب‌هایی که در آینده با آن مواجه هستیم با ابزارهای مختلف اعم از هوش مصنوعی، متاورس، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موضوعات که در هم تنیده می‌شوند باید بیاییم ببینیم این سواد و آن دانش با عناوین جذاب چه حرف و رویکردی را دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم و هر چقدر هم می‌توانیم حتما پنل علمی برای این سه نگاه در همایش پیش رو داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هر چند تنوع در حاکمیت خوب است تصریح کرد: نباید غافل شویم که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم. اگر به آن دکترین برسیم، یک الگوی راهبردی منسجم به ما می‌دهد که به صورت هم افزا و مورد اجماع که همه هماهنگی‌ها و اقدامات ما با آن دکترین منسجم و یکپارچه می‌شود و می‌تواند مساله را دنبال کند.

حاجی‌ملامیرزایی گفت: آمادگی داریم که در کمیسیون عالی محتوا، شورای معین و عالی فضای مجازی و کمیسیون فرهنگی دولت به ریاست وزیر فرهنگ، با حضور رئیس جمهوری این دکترین را مصوب کرده و به عنوان فصل‌الخطاب به آن قائل باشیم و دنبال کنیم.
*همایش سواد رسانه‌ای را به دلیل اهمیتی که دارد به یک ساز و کار و دبیرخانه جاری تبدیل کنیم‌وی پیشنهاد داد همایش سواد رسانه‌ای را به دلیل اهمیتی که دارد به یک ساز و کار و دبیرخانه پویای سالم و جاری تبدیل کنیم‌.

اگر تعاملات بین‌المللی را هم دخیل کنیم آمادگی این بُعد بین‌المللی را هم داریم که در هر سطح ممکن قدمی بیشتر از سال گذشته داشته باشیم. امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند کسی که دو روزش با هم مساوی باشد مغبون است. سعی ما این باشد که نسبت

به سال پیش یک قدم رشد بیشتر از حیث کمی و کیفی رقم بخورد و حوزه بین‌الملل می‌تواند ما را نسبت به این موضوع دلگرم کند که نسبت به پارسال پیشرفت بهتری را داشته باشیم.رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: در استان‌ها می‌توانیم نشست‌های استانی هم اضافه کرده و نشست ملی واقعی را رقم بزنیم.

حاجی‌ملامیرزایی اظهار داشت: حوزه علمیه به شدت استقبال می‌کند که ما درخواست اطلاعات کنیم. به ما گفتند ما مساله شناسی کنیم و حوزه روی فقه آن کار کند و از این طریق می‌توان آن وحدت والای بین حوزه و دانشگاه را رقم بزنیم.

وی افزود: تا باور راسخ به دانش و پیش فرض‌ها نداشته باشیم این اتفاق نمی‌افتد که عینیت پیدا کند. حتما باید جایی را برای دعوت از حوزه علمیه و علما و ساحت قرآنی و معرفتی در حوزه علوم شناختی داشته باشیم و به لحاظ اهمیت حوزه کودک، بحث بسیار مستوفایی در باب روایات کودک دیده شده است.

حاجی‌ملامیرزایی گفت: باید مبانی اصیل خود را تبدیل به مدل‌سازی و مدل‌های اجرایی کنیم. بنا بر این گزارش، پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور اساتید، صاحب نظران، فعالان و علاقمندان حوزه سواد رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود.