به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، نیما باغبانی در رابطه با ایجاد ستاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اظهار داشت: ایجاد این ستاد از دیرباز در کشور مطرح‌شده، ولی متأسفانه تاکنون مثل سایر موارد به‌صورت شعار باقی‌مانده است و اقدامی عملی برای ایجاد آن نشده؛ البته شنیده شده که وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد این ستاد را داده‌اند که بسیار امیدوارکننده است.

هدفمندی تولید، مصرف و صادرات با ایجاد ستاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، دبیر انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی گفت: ایجاد ستاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی میزان تولید بر اساس مصرف داخلی و صادرات به خارج از کشور را هدفمند خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، نیما باغبانی در رابطه با ایجاد ستاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اظهار داشت: ایجاد این ستاد از دیرباز در کشور مطرح‌شده، ولی متأسفانه تاکنون مثل سایر موارد به‌صورت شعار باقی‌مانده است و اقدامی عملی برای ایجاد آن نشده؛ البته شنیده شده که وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد این ستاد را داده‌اند که بسیار امیدوارکننده است.

نیما باغبانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی
نیما باغبانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی

وی افزود: در صورت ایجاد این ستاد، مراحل تولید محصولات مختلف از تأمین نهاده‌ها تا تولید و توزیع در این زنجیره انجام می‌گیرد که سبب رشد بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات می‌شود.

باغبانی با اشاره به اهمیت عملیاتی‌شدن زنجیره ارزش محصولات کشاورزی گفت: درصورتی‌که تولیدکننده از طریق حلقه‌های پسین اطلاعات لازم در زمینه توزیع و بازاریابی را داشته باشد، می‌تواند با مدیریت حلقه مرکزی و حلقه‌های پیشین از هدررفت سرمایه خود جلوگیری کند.

وی ادامه داد: اما اگر تولیدکنندگان بدون اطلاعات حلقه‌های پسین وارد حوزه تولید شوند و سرمایه‌گذاری کنند، برای همیشه بازار را از دست خواهند داد.

باغبانی با اشاره به اهمیت استفاده از اطلاعات بخش خصوصی در ایجاد ستاد زنجیره ارزش بیان کرد: در صورت نبود داده‌های موثق، صادرکننده به دلیل عدم پیش‌بینی درست و قرارداد نامناسب  قادر به دریافت بخشی از سود سرمایه خود از کشور مقصد نخواهد بود.

وی در رابطه با اهمیت تحقیق و توسعه (R&D) در ایجاد زنجیره ارزش گفت: تحقیق و توسعه (R&D) یکی از ارکان زنجیره ارزش است و این امر به شناسایی بهترین‌ها در راستای نیل به هدف و رفع موانع و شناخت آن‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: در بخش‌های تولیدی هم واحدهای فعال و پویای تحقیق و توسعه یکی از ارکان مهم رشد به شمار می‌آیند.

باغبانی در مورد نقش تحقیق و توسعه در صنعت تولید قارچ بیان کرد: در صنعت تولید قارچ همه واحدهای بزرگ و کلان صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه هستند و بر اساس تحلیل داده‌ها حرکت می‌کنند، اما واحدهای خرد و متوسط به دلیل عدم شناخت مدیر یا مالک واحد تولیدی و عدم تأمین اعتبار لازم برای ایجاد واحد تحقیق و توسعه و استخدام نیروی مسلط به یک یا دو زبان زنده دنیا جهت دریافت و بررسی اطلاعات خارج از کشور و پایگاه‌های ژورنالی، از این موضوع بهره‌ای نمی‌برند.

وی افزود: برای حل این مشکل، باید بخش آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های تحقیق و توسعه برای بهره‌برداران و تولیدکنندگان، افراد را با بخش تحقیق و توسعه آشنا کند.

باغبانی در پاسخ به این‌که شناسایی بازارهای صادراتی چگونه باید باشد، بیان کرد: در این زمینه رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی در کشورهای هدف نقش بسیار مهمی دارند، ولی تا به امروز موفق به شناسایی بازار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران نشده‌اند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل باید مراکز فعالیت تجاری و بازاریابی ذیل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همجوار با حضور افراد آشنا به مطالعات بازرگانی کشور مقصد ایجاد شود.

باغبانی افزود: این امر با ارائه اطلاعات واقعی و موثق به وزارتخانه‌های ذی‌ربط، علاوه بر کمک به تولیدکنندگان و بهره‌برداران برای مدیریت مناسب صادرات، به تنظیم بخش‌نامه‌های به‌موقع و بر اساس واقعیت منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال اگر برای کشورهای عمان و قطر که قارچ را به‌خوبی خریداری می‌کنند، میزان محصول صادراتی را افزایش دهیم، ممکن است کشور مقصد توانایی پذیرش تمامی محصولات را نداشته باشد.

باغبانی در مورد مشکلات بخش صادرات هم گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه‌ است که تمامی قوانینی که تولیدکننده بر اساس آن‌ها قرارداد نوشته را لغو می‌کند.

وی ادامه داد: اگر دوستان قانون‌گذار و دولتی بخش‌نامه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سالی یک‌بار تغییر کند و هرگونه تغییر احتمالی را از قبل به اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسانند، مشکل کم‌تری خواهیم داشت.

باغبانی در مورد تبعات این بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه افزود: تولیدکننده با تمام مشقت‌های موجود در پیداکردن بازار صادراتی و انعقاد قرارداد، با وضع بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه صادراتی نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند. همچنین در پی صدور این بخشنامه‌های دست‌وپا گیر داخلی و قوانین مخل فضای کسب‌وکار، کشور مقصد متضرر می‌شود و ترجیح می‌دهد هیچ قراردادی با تاجران ایرانی منعقد نکند.

باغبانی ادامه داد: در این شرایط هم صادرکننده و هم تولیدکننده ضرر می‌کند و ذهنیت بازار مقصد هم نسبت به سایر تجار داخل کشور خراب می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت برندینگ در داخل کشور بیان کرد: متأسفانه در ایران همایش‌های فراوانی با محوریت برندینگ انجام‌شده، اما تاکنون تأثیر مناسبی در بازار و برندسازی ما نداشته است.

وی با اشاره به اهمیت برندسازی و برندینگ در ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری برای کشور گفت: یکی از ضعف‌های جامعه اقتصادی و فعالان اقتصادی فضای کسب‌وکار کشور، عدم شناخت و آگاهی کافی در خصوص برندینگ است.

باغبانی ادامه داد: محصولاتی که برندینگ و بسته‌بندی مناسبی داشته باشند، ۵۰درصد از مسیر صادرات را طی کرده‌اند.

وی در مورد نقش برندینگ در فروش قارچ هم گفت: به‌صورت تقریبی اگر در داخل کشور قارچ کیلویی ۴۰هزار تومان به فروش برسد، در صورت برندسازی و بسته‌بندی مناسب می‌توان همین محصول را به قیمت حداقل دو تا ۵/۲دلار به کشورهای هدف صادراتی عرضه کرد.

  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/