همایش چهار روزه حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل گری با حضور فرمانداران ، بخشداران، دهیاران و روحانیون مستقر در روستا‌های سراسر کشور دیروز شنبه در قم آغاز به کار کرد.

همایش چهار روزه حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل گری با حضور فرمانداران ، بخشداران، دهیاران و روحانیون مستقر در روستا‌های سراسر کشور دیروز شنبه در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستا آنلاین، نماینده وزیر کشور در امور استان‌های کویری و محرومیت زدایی در افتتاحیه این همایش با اشاره به نقش سازنده روستا‌ها در خودکفایی کشور گفت: روستا‌ها لنگرگاه‌های اقتصادی کشور هستند و مردم باید در کنار دولت در روستا‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

سردار مجید بکایی با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های تحولی در روستا‌ها گفت: واردات گسترده برخی محصولات کشاورزی، دامی و باغی نشان دهنده عقب‌ماندگی‌های ما در روستاهاست.

استاندار قم نیز در این همایش نیروی انسانی را اصلی‌ترین عنصر رشد جامعه عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی بسیار خوبی در کشور ما وجود دارد و برای رسیدن به اهداف خود کافیست برنامه ریزی کامل انجام دهیم.

سید محمد تقی شاهچراغی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مدیران باید متناسب با وضعیت جامعه و میدان باشد افزود: گروه‌های جهادی نمونه بارز حضور موثر و موفق در میدان هستند و این تجارب موفق باید به خوبی به دیگر گروه‌ها هم منتقل شود.

وی با اشاره به فضای به وجود آمده در دولت سیزدهم برای خدمت رسانی بیشتر به مردم گفت: تاکنون کار‌های بسیار زیادی انجام شده است؛ اما برخی مشکلات هستند که روی زمین مانده که با برگزاری چنین همایش‌هایی میتوان آن‌ها را برطرف کرد.

معاون آموزش مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز در این مراسم گفت: بسیاری از مشکلات مردم و روستاییان در خود روستا قابل حل و رفع است و نباید با ارجاع به سایر دستگاه‌ها و حواله دادن به مرکز، کار مردم به زمین بماند.

عبدالعزیز راددرویش بر مشارکت و همکاری هرچه بیشتر مردم در حل مشکلات تاکید کرد و گفت: می‌توان با مشارکت مردم حجم بالایی از مشکلات را از میان برداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز امنیت در روستا‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: امنیت بستری برای شکوفایی و ایجاد برنامه‌هایی سازنده خواهد بود و مدیران شهر و روستا باید با بالا بردن شاخص‌های امنیت، آرامش فکری را در بین مردم فراهم کنند.

آیت الله علیرضا اعرافی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به رفع موانع اقتصادی مردم در روستا‌ها تاکید کرد و گفت: روستا‌ها سلول‌های حیات بخش کشور و مظهر کار و تلاش هستند.

وی بر محوریت مساجد در روستا‌ها تاکید کرد و گفت: مساجد و مراکز عبادی باید محور یک جامعه باشند تا در تمامی ابعاد به یک جامعه اسلامی تبدیل شویم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت تشکیل شورای فرهنگی در روستا‌ها افزود: در این شورا باید مسجد نقش محوری داشته باشد و روحانی مستقر در روستا‌ها هدایتگری فرهنگی را بر عهده گیرد.