پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع «کودک و خانواده در فضای مجازی» امروز چهارشنبه ۹ اسفندماه 1402 با حضور اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه سواد رسانه‌ای در مجموعه فرهنگی باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع «کودک و خانواده در فضای مجازی» امروز چهارشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه سواد رسانه‌ای در مجموعه فرهنگی باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست عصرگاهی این همایش «ایام ماه شعبان را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که «همه ما از برکات این ماه نورانی استفاده کنیم و آماده ورود به ضیافت الهی باشیم».
وی با اشاره به اینکه «از همکاران خوبم در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و تک تک اساتید و بزرگوارانی که لطف کردند در این نشست علمی حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم» گفت: این نشست یک نشست علمی و نیازمندی جدی جامعه است و برای عرض ارادت اینجا آمدم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما امروز با این شتاب بالایی که در ارتقای فناوری‌های نو و رسانه‌ای داریم جامعه با یک شعور بالا با این موضوع درگیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک وقت که فناوری‌هایی جدید می‌آمد سال‌ها طول می‌کشید به عمومیت برسد و در صورت عمومیت یافتن در یک قشر و مشاغل خاص منحصر می‌شد؛ اما امروز با گسترش فناوری‌های نو با شبکه جدید ارتباطی رو به رو هستیم که همه بخش‌های مختلف سنی، جنسیتی و.. را در برگرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موقعیت‌های مختلف جغرافیایی بزرگ و کوچک فرقی ندارد. اتفاقات چند سال گذشته مثل کرونا سهم زیادی داشت در اینکه جامعه ما با این موضوع درگیر شد و مدارس و دانشگاه‌های ما به شکل مجازی اداره شدند.

وی افزود: امروز با شتاب بالایی که در ارتقاء فضای رسانه‌ای داریم جامعه با شیوع بالایی با این موضوع درگیر شده شاید سال‌ها طول می‌کشید تا به عمومیت برسد و اگر می‌رسید در اقشار خاص و مشاغل خاص منحصر می‌شد.

اسماعیلی اظهار داشت: ما امروز با گسترش فناوری‌ها با شبکه جدید ارتباطی روبه رو هستیم که بخش‌ها را در موقعیت جغرافیایی در بر گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: ما در حوزه تخصصی تولید ادبیات کردیم این اتفاقات ۳ الی ۴ سال اخیر تاثیرگذار بود. ما به معنای حوزه حکمران، از آغاز سلسله تصمیم‌سازی شروع کردیم تا به زنجیره برسیم که همه شما در این تصمیم‌سازی حضور دارید، مثلا وقتی در فضای مجازی رئیس جمهور آیین نامه صادر می‌کند شما پیشنهاد می‌دهید، این یک حلقه تنیده است؛ اما تحولات جدید به نحوی بود که همه ما عقب ماندیم تا به مراکز تصمیم‌گیری می‌رسیم تغییر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه همه درگیر این موضوع هستیم باید تدابیر جدی داشته باشیم. حوزه، وسیع و سلبی است ما هر سیاست سلبی و انقباضی در پیش گرفتیم، اظهار نارضایتی می‌کنیم، با توجه به این اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد کارگروهی را در دولت و فضای مجازی شکل دادیم، سپس طرح مهاجرت شکل گرفت تا در شبکه‌های اجتماعی خارجی زمینه مهاجرت مردم را به شبکه‌های داخلی فراهم کنیم در بخشی از کار موفق بودیم. استفاده کننده ۴ الی ۵ میلیون نفر بود در حالیکه الان تا ۵۰ میلیون ایرانی عضو شبکه‌های جدید هستند.

اسماعیلی تصریح کرد: با دوستان صحبت می‌کردم گفتند مهم اینترنت ۳۵ درصد داخلی و ۶۵ درصد خارجی بود. این عدد ۷۰ درصد ویدئو است و نصف فیلم‌ها سینمایی است، شما اگر نگاه کنید در نرم افزار اذان‌گو فیلم و سریال داریم که تا ۴۰ هزار فیلم سینمایی داخلی و خارجی هستند؛ در حالیکه در شورای نمایش فیلم با سخت‌گیری‌هایی مواجه هستیم ولی فیلم‌های خارجی با کم‌ترین ممیزی در شبکه‌ها هستند پس در بحث سواد رسانه‌ای می‌بینید چه موضوعاتی وجود دارد. عمده دوستان صاحب‌نظر امروز معتقدند نمایش خانگی چالش‌های جدی را برای خانواده‌ها به دنبال داشته است.

وزیر فرهنگ خاطر نشان کرد : عوامل حوزه دانش نیازمند تقویت است. باید تغییرات و تفاوت‌ها را با گذشته ایجاد کنیم. بحث استفاده از اندیشمندان را داریم برای اینکه اساتید را ترغیب کنیم آماده‌ایم در غالب طرح‌های کاربردی پیشنهادهای پژوهش تا ۱۰۰ میلیون تومان پایان نامه‌ها را در وزارتخانه حمایت و تقویت کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه شماها حلقه‌های اصلی هستید گفت: ما استفاده کننده از خرمن دانش شما هستیم. امیدوارم این همایش تداوم داشته باشد با ایجاد دبیرخانه دائمی موافق هستم. انشالله در کنار هم، هم‌افزایی و هم فکری کنیم. ما در وزارت فرهنگ خود را مقید به نگاه نو می‌بینیم.
در پایان سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و نخبگان حاضر در همایش بدون لکنت مسایل، پیشنهادات و انتقادهای خود را با دکتر اسماعیلی در میان گذاشتند.