پایان دعوای تاریخی راننده و مسافر بر سر پول خرد، شاید وقتی دیگر، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر شیراز خبر داد: نصب سیستم پرداخت الکترونیک بر روی تعدادی از تاکسی‌های شهر.‌

پایان دعوای تاریخی راننده و مسافر بر سر پول خرد، شاید وقتی دیگر، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر شیراز خبر داد: نصب سیستم پرداخت الکترونیک بر روی تعدادی از تاکسی‌های شهر.‌

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل شهر مردم جلال الدین عرفانی: دعوای مسافر و رانندگان تاکسی برسر پول خرد سالهاست به یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری تبدیل شده، در این بین چند سالی است طرح‌های متفاوتی برای اجرایی شدن پرداخت الکترونیک کرایه حمل و نقل عمومی مطرح و زمان بندهایی نیز برای اجرای آن اعلام شده طرح‌هایی و سیستم‌هایی که هر کدام به فراخور زمان خود یا هرگز به مرحله اجرا نرسید یا اینکه در همان اوایل اجرای با شکست برخورد تا همچنان دعوای بین مسافر و راننده برای پول خورد بر جای خود باقی بماند.

نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت: یکی از دیدگاهی مهم شورای ششم در این دور رفتن شهر به سمت الکترونیکی شدن بود، چرا که اگر بخواهیم هم راستا با کشورها پیشرفته حرکت کنیم شهر باید به سمت الکترونیکی شدن برود.

محمد تقی تذروی ادامه داد: در این ارتباط گام‌هایی باید برداشته شود که یکی از قدم‌های مثبت در این رابطه حوزه حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه در زمینه پرداخت الکترونیک است که در دور چهارم شورا این را شروع کردیم که خودپرداز داشته باشیم و کرایه بر اساس کیلومتر شمار تعیین و هزینه به صورت الکترونیکی پرداخت شود، در این بین یکی از مشکلات این بود که بانک‌ها در قبال ارابه خدمات و در اختیار گذاشتن دستگاه‌ها سودهایی می‌خواستند که قابل پرداخت نبود و به همین دلیل بانکها زیر بار نرفتند و به نتیجه نرسیدیم .

وی تصریح کرد: اما در دور ششم با کمک نمایندگان تاکسی داران شامل ۷نفر از تاکسی داران به عنوان رابط و نمایندگان قشر مشخص شدند تا موارد بهتر بررسی شود و هم اکنون نیز به صورت نمادین تعدادی از تاکسی‌ها برای اولین بار به سیستم پرداخت الکترونیک تجهیزشده و این سیستم‌ها بر روی این تاکسی‌ها نصب شده است.

عضو کمیسیون حمل و ونقل و عمران شورای شهر شیراز در خصوص رفع مشکل نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر که تعدادشان کم هم نیست گفت: در قدیم داشتن تاکسی یک امتیاز محسوب می‌شد و قیمت یک خودرو شخصی با تاکسی تفاوت داشت، امروز اما که دولت اختیار خرید تاکسی را به خود راننده واگذار کرده و خرید این تاکسی ۳۰۰میلیون تومان هزینه دارد و با این هزینه‌های استهلاک و فعالیت خدماتی آن، مگر این تاکسی چقدر درآمد که برای راننده تاکسی ارزش داسته باشد؟

پاسخ این است با این استهلاک و نوع کار آن که خدماتی است این ماشین برای راننده تاکسی ارزش ندارد که حتی رنگ خاصی هم داسته شدن بهتر می‌بیند آن را بفروشد و یک خودرو عادی بگیرد و در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کند.

وی در این بین در دور پنجم شورای شهر قرار شد وام با سود کم در اخیار آنها قرار دهیم به این صورت که ۱۴ درصد سود را شهرداری و ۴درصد سود را هم راننده پرداخت کند که استقبال نشد که در این زمینه دو علت وجود داشت یکی سود بالا و دوم نبود ضامن برای دریافت تسهیلات.

تذروی گفت: اما در دور ششم درصد سود حذف شد و با احتساب اینکه قیمت هر تاکسی ۲۵۰میلیون تومان است قرار شد علاوه بر این صد میلیون کمک بلاعوض و قیمت خرید خودرو فرسوده نیز به تاکسی‌های فرسوده تعلق گیرد و رانندگان تاکسی نیز مابقی هزینه مورد نیاز را تامین و پرداخت کنند که در حال حاضر این طرح برای تعدادی از تاکسی‌هایی که سن بالایی دارند در حال انجام است و تعدادی از رانندگان برای نوسازی تاکسی خود ثبت نام کرده اند.

اتوبوس‌ها و مشکلات آنها دیگر موضوعی بود که نایب رئیس شورای شهر شیراز به آن اشاره کرد و گفت: بر طبق تعاریف رسمی اتوبوس‌هایی فرسوده هستند که بیش از ده سال از فعالیت آنها می‌گذرد، در حال حاضر یک هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند که تعدادی از آنها فرسوده شدند به ویژه اتوبوس‌های گازسوز که در تابستان سیستم سرمایشی آنها مشکل بیشتری دارد و در اولویت قرار دادیم تا با اتوبوسهای جدید تعویض شوند.

وی اظهار داست: بر طبق قانون در صورت ادامه فعالیت اتوبوس تا ۱۲سال هر سه ماه یکبار باید معاینه فنی و بازدید انجام شود تا اتوبوس مشکل نداشته باشد این دستور وزارت کشور است.

عضو شورا شهر شیراز گفت: اتوبوس برای ما با تاکسی فرق دارد چراکه برای اتوبوس ما حتی سوبسید کرایه، حقوق راننده و هزینه تامین قطعه، سوخت، روغن و… را هم پرداخت می‌کنیم.

پایان دعوای تاریخی راننده و مسافر بر سر پول خرد، شاید وقتی دیگر

تذروی گفت: به همین دلیل برخلاف قراردادهای قبلی که اتوبوس در آخر به همان بخش خصوصی واگذار می‌شد در قرار داد اتوبوس‌های جدید آوردیم که تملک آنها در آخر با شهرداری است که در مورد ۵۰دستگاه اتوبوسی که در آخرین مرحله به ناوگان افزوده شد این مورد اضافه شد.