مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه پیشرفت مرحله نخست طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت از مرز ۳۰ درصد گذشته است، افزود: در برخی از این پروژه ها حتی به تولید زودهنگام دست پیدا کرده ایم و این نوید خوبی است که نشان می دهد با کمک توانمندی داخلی توانسته ایم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنیم.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مسعود کرباسیان در آیین امضای قراردادهای مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، گفت: مدل جدید قراردادهای بالادستی صنعت نفت که در سال ۱۳۹۶ به ابتکار وزیر نفت تنظیم و در هیأت مدیره به تصویب رسید در اوایل سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای اقتصاد رسید. در همان سال پیمانکاران و سازندگان شناسایی شدند و مناقصه برگزار شد به طوری که در پایان سال ۱۳۹۷ موفق به امضای بسته نخست طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به شیوه مدل جدید قراردادی بودیم. درصد.

تحقق نتایج قابل قبول در طرح نگهداشت تولید با کمک توان داخلی

به گفته کرباسیان، اعتبار پروژه های مرحله نخست طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید که در ۷ استان کشور اجرایی می شود، ۸۰۰ میلیون دلار است که افزایش تولید بیش از ۷۵ هزار بشکه در روز را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح های مرحله نخست نگهداشت تولید به بیش از ۳۰ درصد رسیده است، افزود: در برخی از این پروژه ها حتی به تولید زودهنگام دست پیدا کرده ایم و این نوید خوبی است که نشان می دهد با کمک شرکت های ایرانی و توانمندی داخلی توانسته ایم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنیم.

تمام طرح‌های نفتی از طریق سامانه مدیریت پروژه رصد می‌شوند

وی توضیح داد: پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصد مرحله نخست طرح های نگهداشت تولید، بر اساس عملکرد واقعی و اطلاعاتی که به صورت روزانه در سامانه مدیریت پروژه ثبت می شود، اعلام شده است. گفتنی است، این سامانه از طرف معاونت امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران عرضه شده است و به زودی تمام طرح های شرکت ملی نفت ایران نیز وارد این سامانه می شوند.

کرباسیان افزود: مرحله دوم طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نیز مردادماه امسال تعیین تکلیف شد. با توسعه این طرح ها که در ۷ استان اجرایی می شود، روزانه ۱۸۵ هزار بشکه نفت در روز، به تولید کشور افزوده می شود.

وی اظهار کرد: امروز نیز شاهد امضا مرحله سوم قراردادهای نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در ۵ استان، بوشهر، خوزستان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان با اعتبار ۱.۲ میلیارد دلار هستیم که امیدواریم با به ثمر رسیدن این طرح ها، به ۹۵ هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت دست یابیم.

کرباسیان ادامه داد: در ضمن از ۳۳ طرح مصوب با اعتبار ۷.۲ میلیارد دلار، ۲۹ طرح در خشکی و ۴ طرح در بخش دریا و فراساحل اجرایی می شود. با اجرایی شدن ۳۳ طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، حداقل ۲۸۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می شود، البته با توجه به توان موجود، حتما به بالاتر از این رقم هم دست خواهیم یافت.

استفاده از اوراق مشارکت در اجرای طرح‌های صنعت نفت

معاون وزیر نفت ضمن تاکید بر استفاده از توان داخل و سرمایه مردمی در اجرای پروژه های نفتی، گفت: تاکنون حدود ۳ هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده و تا پایان دی ماه نیز ۲ هزارمیلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت منتشر خواهیم کرد. این امر بازدهی خیلی مناسبی برای مردم و سرمایه گذاران خواهد داشت.

وی در مورد سهم ساخت داخل کالا و تجهیزات در اجرای طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، گفت: تاکنون ۷۲ درصد از سفارشات مربوط به تولیدات داخلی است که پیش بینی می شود تا پایان طرح ها، این سهم به بیش از ۸۰ درصد برسد.

به گفته کرباسیان، در راستای حمایت از سازندگن داخلی از میان ۱۰ گروه کالای اساسی نفت، سه گروه که شامل لوله های بدون درز، تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی می شود در اجرای طرح های نگهداشت تولید نفت به شرکت های داخلی، سفارش داده شده و حتی بیش از ظرفیت طرح ها، سفارش گذاری انجام شده است.

معاون وزیر نفت توضیح داد: در بخش لوله های بدون درز، تاکنون بیش از ۶۶ هزار تن سفارش گذاری انجام شده که پیش بینی می شود تا ۱۸۰ هزار تن نیز افزایش یابد. در بخش تجهیزات سرچاهی و رشته های تکمیلی درون چاهی نیز به ترتیب ۱۰۰ عدد (set) و ۱۱۷ عدد از طریق سازندگان داخلی تامین می شود.

وی ادامه داد: در زمینه دکل های حفاری نیز، هم اکنون برای به کارگیری بیش از ۲۲ دکل قرارداد بسته شده که این تعداد تا پایان طرح، به ۵۵ دکل می رسد.

کرباسیان به اختصاص ۴ درصد از مبلغ هر قرارداد برای انجام پروژه های عام المنفعه در روستاها و شهرهای محل اجرای هر پروژه متناسب با پیشرفت طرح ها اشاره کرد و گفت: به کارگیری نیروهای بومی، عمل به مسئولیت های اجتماعی، سرمایه گذاری در زمینه طرح های عام المنفعه مثل خانه های بهداشت، مدرسه، راهسازی و …همه مواردی هستند که به طور مستقیم با مردم ارتباط دارد و امیدواریم که رونق و برکت این ثروت خدادادی به مردم این منطقه و سرزمین برسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه به برکت قراردادهای جدید نفتی، ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی، ۱۶ شرکت عملیات حفاری و ۲۲ شرکت رتبه یک EPC، شناسایی شده اند که همه سرمایه های کشور هستند و قطعا در آینده می توانند پروژه های بزرگتری را عهده دار شوند.