کاهش ۱٫۸ درصدی تورم نقطه‌ای در مرداد؛ نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه ١۴٠١ به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با تیرماه ١,٨ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۱٫۸ درصدی تورم نقطه‌ای در مرداد؛ نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه ١۴٠١ به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با تیرماه ١,٨ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، مرکز آمار ایران در گزارشی نرخ تورم سالانه مردادماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور را ۴١,۵ درصد اعلام کرد که نسبت به تیرماه، یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه ١۴٠١ به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲٫۲ درصد بیشتر از مرداد ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه ١۴٠١ در مقایسه با تیرماه ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۵٫۶ واحد درصدی به ۸۰٫۴ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بدون تغییر ۳۶٫۹درصد بوده است.

در همین حال نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵١,١ درصد بوده که نسبت به تیرماه ١.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۸٫۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲٫۳ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش صنعت‌صنف، نرخ تورم ماهانه مرداد ١۴٠١ به ۲ درصد رسیده که در مقایسه با تیرماه ۲٫۶ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱٫۴ درصد و ۲٫۴ درصد بوده است.

در همین حال نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲ درصد است که نسبت به تیرماه ۲٫۵ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۱٫۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳٫۱ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش یک درصدی تورم سالانه

بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مردادماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسیده که نسبت به تیرماه یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴٠,٩ درصد و ۴۴.۴ درصد بوده که برای خانوارهای شهری ٠.٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» شامل سس مایونز و سس گوجه فرنگی و گروه «نان و غلات» شامل کیک و بیسکویت است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» شامل انواع دارو، گروه «هتل و رستوران» شامل غذاهای سرو شده در رستوران و اجاره‌بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به تیرماه داشته‌اند.

از سوی دیگر در این ماه گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» شامل مرغ ماشینی و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» شامل روغن نباتی جامد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مردادماه ١۴٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای نیز از ٣٩,۵ درصد برای دهک دهم تا ۴۶.۴ درصد برای دهک اول در نوسان بوده است.

جدول

گزارش جامع شاخص قیمت مصرف‌کننده در مرداد