سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب، راه و حمایت از تولیدات عشایری و ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر کشور در نظر گرفته شده است.

۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تولیدات عشایری تخصیص یافت، سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب، راه و حمایت از تولیدات عشایری و ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر کشور در نظر گرفته شده است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از سازمان امور عشایر ایران، سیاوش احمدی‌میرقائد در شورای عشایری سوادکوه در محل فرمانداری این شهرستان با اشاره به خدمات عشایر به کشور، اظهار داشت: ۱.۵ میلیون نفر جمعیت عشایری در کشور داریم که ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۸ درصد دام سبک و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید و تامین می‌کنند که نشان دهنده جایگاه ویژه آنان در تولید و اقتصاد مقاومتی است.

عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۸ درصد دام سبک را تولید می کنند

وی اثرات اجتماعی و فرهنگی عشایر را بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: عشایر ۲۰۰ هزار تُن گوشت قرمز در سال تولید می‌کنند و اگر ۲۰ درصد رشد تولید گوشت قرمز داشته باشند کشور در گوشت قرمز بی‌نیاز می‌شود.

احمدی میرقائد ادامه داد: عشایر حافظان مرزها و تامین‌کننده امنیت غذایی و مواد پروتئینی کشور هستند و ۱۱ هزار و ۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اند و ۶ برابر میانگین سایر اقشار ایثارگری داشته‌اند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه این سازمان اگرچه مطالبه‌گر امور عشایر است اما متولی رفع همه نیازهای عشایر نیست، گفت: بخشی از خدمات به عشایر را سازمان انجام می‌دهد و بخش دیگر از خدمات را سایر دستگاه‌ها انجام می‌دهند که باید سهم خود را در حمایت از عشایر ادا کنند چراکه خدمات‌رسانی مطلوب به جامعه عشایری و ارتقای شاخص‌های برخورداری آنان، همکاری همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

تولید ۲۰۰ هزارتنی گوشت در سال توسط عشایر

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی در حوزه عشایر، اختلاف آمار جمعیت عشایری بین مرکز آمار ایران و سازمان امور عشایر است، عنوان کرد: آمار جامعه عشایری ۱.۵ میلیون تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است اما براساس آمار مرکز آمار ایران جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر است که در حال پایش این اختلاف آمار هستیم.

احمدی میرقائد با اشاره به وظایف سازمان امور عشایر در قبال عشایر، گفت: تامین آب، راه و حمایت از تولیدات عشایر از وظایف سازمان امور عشایر ایران است.

وی اظهار داشت: ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب، راه و حمایت از تولید و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات برای عشایر در نظر گرفته شده و ۴ میلیارد تومان اعتبار برای امور عشایر سوادکوه اختصاص داده‌ایم.

تامین برق ۱۳۰ خانوار عشایری مازندران

در سفر سرپرست سازمان امور عشایر ایران به مازندران، برق رسانی به ۱۳۰ خانوار در منطقه عشایری “نی نو” شهرستان بابل با حضور علی کریمی فیروزجایی رئیس فراکسیون عشایری مجلس و جمعی از مسئولین استانی و عشایر منطقه کلید خورد.

دیدار با عشایر “کت پلی” شهرستان بابل به همراه رئیس فراکسیونی مجلس و بازدید از اولین کارخانه خوراک دام شرکت تعاونی عشایری یاوران جنگل سوادکوه استان مازندران از دیگر برنامه‌های سرپرست سازمان امور عشایر ایران در سفر به مازندران بود.