2024 یا سال خوب پادشاه رمزارزها؟ در حال حاضر تعداد دارندگان بلندمدت بیت‌کوین که بسیاری آن را به‌عنوان پادشاه رمزارزها می‌شناسند، به بالاترین میزان خود رسیده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، بهای این ارزدیجیتال امسال رکوردزنی بحث برانگیزی داشته باشد.

الهه زارعی- ۲۰۲۴ یا سال خوب پادشاه رمزارزها؟ در حال حاضر تعداد دارندگان بلندمدت بیت‌کوین که بسیاری آن را به‌عنوان پادشاه رمزارزها می‌شناسند، به بالاترین میزان خود رسیده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، بهای این ارزدیجیتال امسال رکوردزنی بحث برانگیزی داشته باشد.

 به گزارش وقایع‌نیوز : امیراشکان ترابی- برخی از پیش‌بینی‌ها بیانگر این امر است که بیت کوین که بسیاری آن را پادشاه ارزهای دیجیتال می‌دانند، در سال جدید میلادی به بالاترین قیمت خود خواهد رسید، آنچه که یکی از مهمترین دلایلش را می‌توان اقدام اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات ‌متحده (SEC) دانست که موجب شد نخستین صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌ کوین (ETF) شکل تایید شده ای به خود گیرد.

 

رشد ۱۵۵درصدی بهای بیت کوین در ۲۰۲۳

علاوه براین باید به این موضوع اشاره داشت که سال جدید میلادی برای رمزارزها با قدرت شروع شد. این در حالی بود که در سال ۲۰۲۳ اگرچه شاهد بازگشت دوباره بیت کوین و قوت گرفتن مجدد صنعت رمزارزها دربازار بودیم، آن هم در شرایطی که در سال ماقبل آن به عبارتی ۲۰۲۲ این صنعت با چالش‌های بحث برانگیز مواجه بود، آنچه که ریزش در قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را در بازه‌های زمانی مختلف موجب شد و در نهایت نمودار بهای بعضی از ارزهای دیجیتال را نزولی کرد، اما همانطور که شاهد بودیم، سال ۲۰۲۳ بهای بیت کوین ۱۵۵ درصد رشد داشت و توانست به نوعی با اثرپذیری از بهبود شرایط اقتصادی جهان وضعیت خود را بهبود بخشد. مواردی مانند کاهش نرخ تورم، بهبود وضعیت مشاغل و کاهش نرخ بهره که شاید بتوان گفت علت بسیاری از آنها برون رفت از بحران جهانی کرونا و پایان اپیدمی این بیماری بوده است.

 

۲۰۲۴ سال خوب یا بد بیت کوین بازان؟

اکنون اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ بسیاری از افراد به دنبال پاسخ‌های احتمالی برای این پرسش هستند که در سال جاری رمز ارزها از جمله بیت کوین چه وضعیتی را تجربه خواهند کرد؟

در این میان البته گفته می‌شود بزرگترین رویداد سال جاری در رابطه با بیت کوین در بهار امسال به وقوع خواهد پیوست، آنچه که نقش موثری در تغییر نمودار قیمت رمز ارزها دارد، چرا که تجربه نشان داده است هر چهار سال یک بار، تغییر زیرساخت در مورد این ارز دیجیتال صورت می‌گیرد و این امر اثرگذاری قابل توجهی در بازار دارد.

اما چرا این پیش‌بینی، انتظار جدی است که بسیاری از کارشناسان بازار موردنظر نیز به آن می‌پردازند؟ در این باره باید بیان کرد، بیت کوین از طریق فرآیند ریاضی «ماینینگ» ایجاد می‌شود. ماینرها از رایانه استفاده می‌کنند تا بتوانند با حل مسائل ریاضی پاداشی را در قابل بیت کوین تازه استخراج کنند. هنگامی که این رویداد به نصف کاهش یابد، کل پاداش بیت کوین با کاهش ۵۰درصدی مواجه می‌شود.

بنابراین به دست آوردن همان تعداد سکه باید دو برابر بیشتر از قبل تلاش شود. تجربه نشان می‌دهد این امر تاثیر قابل توجهی بر بهای بیت کوین و به تبع آن رمز ارزها خواهد داشت، مانند آنچه که در ماه می ‌سال ۲۰۲۰ شاهدش بودیم و موجب شد تا قیمت‌ها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یابد.

در این زمینه البته تحلیل فیدلیتی نیز به کاهش عرضه بیت‌کوین و اثرگذاری این امر بر قیمت‌ها اشاره دارد. نکته مهم این بوده که در حال حاضر تعداد دارندگان بلندمدت این رمز ارز به بالاترین میزان خود به عبارتی ۷۰ درصد رسیده است.

 

روی خوش صندوق‌های مبادله ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران

اما این موارد تنها دلایلی نیستند که پیش‌بینی‌ها را به سمت و سوی افزایش احتمالی قیمت بیت کوین و شاید دیگر رمز ارزها سوق می‌دهند. بلکه یک رویداد مهم دیگر نیز به تازگی اتفاق افتاده است که می‌تواند در این زمینه اثرگدار باشد. همانطور که پیش تر اشاره شد؛ اکنون صندوق‌های مبادله ارز دیجیتال محور ETF به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به مالکیت مستقیم دارایی، سهام بیت کوین را خریداری کنند و در این راستا به تازگی نیز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست ETF بیت کوین ۱۱ شرکت را تایید کرده است. براین اساس بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مذکور بر این باورند که این امر بیت کوین را تا حد زیادی به جریان اصلی سرمایه گذاری در بازار وارد می‌کند.

به طور نمونه بن وایس، از بنیان‌گذاران ارائه دهند دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال کوین فلیپ براین باور است که تأییدات ETF و نصف شدن تولید بیت کوین در آینده قادر خواهد بود سال ۲۰۲۴ را به یک سال رکورددار برای ارزهای دیجیتال تبدیل کند. به این ترتیب، بنابراین ۶ رقمی شدن بیت کوین امری عجیب نخواهد بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد؛ تأییدیه‌های ETF به احتمال زیاد مؤسسات سرمایه ‌گذاری بزرگ را به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد و همانطور که وایس نیز گفته است، باعث ایجاد یک حلقه بازخورد مثبت بین قیمت و تقاضا، به نفع سرمایه ‌گذاران خواهد شد.

 

سیاست‌های فدرال رزرو و چشم ‌انداز بازار

از سوی دیگر مارتین لاین وبر، متخصص محصولات دارایی‌های دیجیتال در شرکت مارکت ویکتور ایندکس نیز تاکید دارد که سیاست‌های فدرال رزرو و موضع گسترده ‌تر دولت در مورد مسائل پولی نقش مهمی در شکل‌ دهی چشم ‌انداز بازار کریپتو و دیگر رمز ارزها ایفا خواهند کرد.

البته ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به رغم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، سود خود را از بازار بردند. ضمن اینکه کاهش‌‌هایی که در آینده بانک مرکزی آمریکا می‌تواند در نرخ بهره اعمال کند، آنچه که هزینه دریافت تسهیلات را نیز کاهش خواهد داد، می‌تواند تاثیر زیادی بر دارایی‌‌های سفته‌ بازی‌ها و بازارهایی مانند بیت‌ کوین داشته و به داد و ستد این رمز ارز را قوت داده و به این ترتیب باعث افزایش تحمل ریسک سرمایه ‌گذاران شود که پیامد آن نیز روند صعودی پرشتابی در بهای بیت کوین خواهد بود.

 

قیمت۵۰۰ هزار دلاری دور یا نزدیک؟

تمامی عواملی که این روزها کارشناسان بر آن تاکید داشته اند ، به نوعی خوشبینی را به همراه دارد و به نظر می‌رسد شاید بتوان عنوان کرد بیت کوین رکورد قیمتی هزار ۶۹ دلاری را می‌شکند و از این رقم نیز گذر خواهد کرد.

پیش‌بینی صعودی که می‌توان اینگونه آن را در نظر گرفت؛ اگر بهای بیت کوین تا دسامبر امسال به بالاترین میزان خود برسد، به معنای بازدهی تقریباً ۶۳ درصدی در سال خواهد بود. البته پیش‌بینی‌های جسورانه‌‌تری هم وجود دارد. به طور مثال پیش‌بینی شده است قیمت متوسط ارز دیجیتال به ۱۵۰ هزار دلار هم برسد.

این در حالی بوده که پیش تر به عبارتی آذرماه امسال و در ماه پایانی سال ۲۰۲۴ تحلیلگران بلومبرگ حتی به این موضوع پرداخته بودند که بیت‌کوین آماده است تا به ارزش بی ‌سابقه خود در بهای ۵۰۰ هزار دلار دست یابد، آنچه که البته در بازه زمانی بلند مدت میسر خواهد شد، اما روند پیش رو آغاز چرخه ‌ای را است که قادر خواهد بود رالی صعودی در بهای قیمت بیت کوین را رهبری کند.