۴۵درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال به حوزه صنعت، معدن و تجارت وابسته است. مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گیلان امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه رشت گفت: بیش از ۱۶ هزار شغل در سال گذشته توسط بخش های مختلف صنعت، معدن ایجاد شده است.

۴۵درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال به حوزه صنعت، معدن و تجارت وابسته است. مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گیلان امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه رشت گفت: بیش از ۱۶ هزار شغل در سال گذشته توسط بخش های مختلف صنعت، معدن ایجاد شده است.

به گزارش وقایع نیوز-مرجان گودرزی-گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت گیلان تیمور پورحیدری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز رشت به مناسبت دهه تولید و تجارت، اظهار داشت: ۴۵درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال به حوزه صنعت، معدن و تجارت وابسته است.

وی با تبریک سالروز اصناف به کلیه فعالان جامعه بزرگ صنفی و بازاریان گیلان و فرارسیدن دهه تولید و تجارت گفت: در طول حیات انقلاب اسلامی، اصناف در خط مقدم خدمات رسانی به مردم شریف استان پیشقدم بوده است.

این مسئول ادامه داد: در حوزه بزرگ اصناف و بازار گیلان؛ بیش از ۱۴۱ هزار پروانه کسب فعال داریم که هم اکنون ۳۳۰ هزار نفر در صنوف مشغول فعالیت هستند.

وی همراهی اصناف در اجرای طرح بزرگ اقتصادی دولت و مردمی سازی یارانه ها و عادلانه نمودن فضای اقتصادی و حذف برخی از رانت ها در اختصاص ارز ترجیحی را تعامل دیگر اصناف در سیاست های اقتصادی دولت برشمرد و اضافه کرد: موضوع درج کد شناسه کالا و کد نقش صنوف و تولید کنندگان در جهت شفاف سازی جریان کالا نیز باهمراهی تولید کنندگان و بازاریان زحمتکش در حال انجام هست.

وی وجود ۳۱۷ اتحادیه در کل استان گیلان و ۱۷۶ شرکت پخش را نقطه اتکای تامین و تنظیم بازار گیلان دانست و گفت: حلقه اتصال بین تولید و مصرف و تکمیل کننده زنجیره، همین اصناف خدوم هستند.

مدیرکل صمت گیلان با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار بافنده در ۳۳ کارگاه قالیبافی مورد حمایت و تحت نظارت در گیلان گفت: در راستای حمایت از صنعت قالیبافی و به جهت ایجاد علاقه و رونق بیشتر در این صنعت روز شنبه سوم تیرماه با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، برای اولین بار جشنواره فرش دستباف را برگزار خواهیم نمود و همچنین پیگیر تاسیس خانه خلاق فرش جهت ساماندهی و هدایت و حمایت بیشتر این هویت اصیل ایرانی و گیلانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار ۴۰۰ نفر اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است ، عنوان نمود: ما برنامه ریزی های لازم را از ابتدای سال با توجه به منویات مقام معظم رهبری و دغدغه های حضرت آقا در حوزه اقتصادی؛ در راستای تحقق شعار سال انجام دادیم و در حوزه صنعت ما ؛ بیش از یک هزار ۸۹۶ پروانه صنعتی و کارخانه فعال داریم که بیش از ۷۴ هزار نفر اشتغال وضع موجود آنهاست.

وی افزود: درحوزه معدن؛ تعداد ۴۷ معدن دارای پروانه بهره برداری عمدتاً مصالح معدنی هستند و قریب۱۷۰۰ نفر در آنها به طور مستقیم مشغول کار هستند.

وی به تشکیل تیم های ویژه بازرسی از واحد نانوایی به صورت روزانه؛ صبح و عصر در مرکز و سراسر استان اشاره کرد و گفت: درطول این سه ماه از ۳ هزار ۷۶۱ واحد خبازی بازرسی گردیده که منجر به کشف ٩٢۵ پرونده تعزیری به ارزش ۴۵میلیارد تومان گردیده است عمده تخلفات این حوزه کم فروشی و عدم کیفیت نان و بعضا تعطیلی خودسرانه بوده که مورد اعتراض عموم جامعه نیز می باشد.

دکتر پورحیدری رصد و پایش کلیه فعالیت های اقتصادی واحدهای تولیدی، توزیعی از طریق سامانه های نظارتی مانند سامانه جامع تجارت را اقدام دیگر نظارتی هوشمندانه توصیف کرد و گفت: کلیه مراحل چرخه کالا، اعم از تولید، فروش و انبارش از طریق سامانه مذکور کنترل می شود که در این خصوص ٢١ نفر کارشناس سامانه جهت کنترل نظارت سیستمی در سراسر استان پای کار هستند.

وی الزام اخذ “شناسه و کد نقش در سامانه جامع تجارت را شفاف سازی اقتصادی دانست و گفت: از شروع طرح تاکنون بیش از ١٣ میلیارد قلم کالا دارای شناسه کالا تولید شده که مصرف کنندگان می توانند با استفاده از کد رهگیری محصول ، اصالت کالای مصرفی را استعلام نمایند و این موضوع به سهولت به تشخیص کالای تقلبی کمک میکند.