به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر صالحی که به منظور امضای تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه – بصره و بازدید از برخی از پروژهای ریلی به کشور عراق سفر کرده است، در گفتوگوی تلفنی با بخش میز اقتصادی خبر سراسری، اهمیت و دستاوردهای این تفاهم نامه را تشریح کرد.
آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه-بصره بر اساس نقشه راه ایران و عراق، دکتر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره بر اساس نقشه راه تفاهم شده بین مسئولان دو کشور ایران و عراق خبر داد و اظهار کرد: این پروژه آوردههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر صالحی که به منظور امضای تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه – بصره و بازدید از برخی از پروژهای ریلی به کشور عراق سفر کرده است، در گفتوگوی تلفنی با بخش میز اقتصادی خبر سراسری، اهمیت و دستاوردهای این تفاهم نامه را تشریح کرد.
مدیر عامل راهآهن در اولین مصاحبه خود پس از انعقاد تفاهمنامه اظهار کرد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد و این موضوع از دیرباز مطرح بوده است و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان، توفیق انجام آن حاصل نشده است.
وی با اشاره به اهمیت تفاهم نامه اخیر امضا شده، عنوان کرد: اقدامی که در روز ۵ دی در عراق انجام شد، با توجه به جهت گیری دولت سیزدهم مبنی بر اولویت داشتن ارتباط با همسایگان و عزمی که جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی و همچنین اینجانب به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن داریم، صورت پذیرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف نماییم و در همین راستا در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع می پردازد.
دکتر صالحی با بیان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است افزود: اینکه چطور این مسیر تاکنون ساخته نشده است، به این دلیل است که ساخت آن موانع مختلفی داشته و ما سعی کردیم که در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.
وی اظهار کرد: به طور مثال در مهمترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی، حدود یکسال و نیم زمان برای احداث آن پیش بینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان می برد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضای این تفاهم نامه انجام شد، فرآیند اجرا سازی آن را آغاز کردهایم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان عنوان کرد: به لطف الهی این پروژه میتواند آوردههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.
گفتنی است خطآهن شلمچه- بصره در ادامه راهآهن خرمشهر- شلمچه قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار میشود.
Monday, 25 November , 2024