توسعه حملونقل در سایه مشارکت خصوصی
به گزارش وقایع نیوز: محمد اورعی با اشاره به فعالیتهای هلدینگ اتحاد گفت: این مجموعه از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با بیش از ۷۰ نفر پرسنل، یکی از تیمهای بزرگ در حوزه کشتیرانی و حملونقل بینالمللی کشور محسوب میشود. خدمات ما شامل حملونقل بینالمللی، خدمات بندری و جابهجایی کالا است.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریمها، انتظار رشد چشمگیر در صنعت حملونقل کشور چندان واقعبینانه نیست. در حالیکه روند جهانی حرکت به سوی هوشمندسازی و تسهیل تجارت است، ما همچنان با چالشهایی مانند بوروکراسی پیچیده و عدم هماهنگی سیستمها مواجهیم.
ضعفهای گمرکی؛ مانع توسعه صنعت لجستیک
اورعی با انتقاد از شیوه کار و کندی عملکرد گمرکات کشور عنوان کرد: در مقایسهای ساده با کشور امارات، در آنجا تنها در چند ثانیه میتوان از وضعیت لحظهای محموله مطلع شد؛ در حالیکه در ایران همچنان پیگیریها از طریق ایمیل، تماس تلفنی و نامهنگاری انجام میشود.
وی افزود: موضوعاتی همچون “زیرمیزی”، عدم شفافیت فرایندها و بوروکراسی طاقتفرسا، همچنان مانع توسعه صنعت لجستیک در کشور هستند. تا زمانی که تغییر نگرش اساسی در این حوزه اتفاق نیفتد، نمیتوان به روندی رو به رشد امیدوار بود.
پیشگام در هوشمندسازی حملونقل با اپلیکیشن اختصاصی
مدیرعامل هلدینگ اتحاد با اشاره به طراحی و توسعه اپلیکیشن اختصاصی این شرکت اظهار داشت: برای نخستین بار در ایران، نرمافزاری طراحی کردهایم که امکان رصد لحظهای وضعیت محموله، پیگیری روندهای گمرکی، استعلام قیمت، مدیریت حملونقل و بارنامه را بهصورت هوشمند فراهم میکند.
این اپلیکیشن با نام «بادبان» هماکنون در مرحله نهایی توسعه است و بهصورت محدود در اختیار برخی مشتریان VIP قرار گرفته تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود. پیشبینی میشود این نرمافزار در پاییز امسال بهطور رسمی در دسترس عموم قرار گیرد.
وی ادامه داد: تا یک ماه آینده، سیستمی شبیه به «اسنپ دریایی» راهاندازی خواهیم کرد. کاربران میتوانند بدون نیاز به تماس یا مکاتبه، تنها با استفاده از تلفن همراه خود، بار خود را رزرو، پیگیری و مدیریت کنند. این سیستم، علاوه بر قابلیت ردیابی، امکان پرداخت آنلاین، صدور بارنامه و ارائه تعهدنامه الکترونیکی را نیز فراهم کرده است.
نمایشگاهها؛ پیونددهنده نیاز و عرضه
وی در ادامه با اشاره به نقش رویدادهای نمایشگاهی در توسعه صنعت حملونقل و لجستیک، گفت: برگزاری منظم نمایشگاهها فرصت ارزشمندی برای ایجاد ارتباط مستقیم میان متخصصان، فعالان صنعت و عموم مردم فراهم میآورد. اگر شرکتها با رویکردی نو و متفاوت در این رویدادها شرکت کنند، قطعاً تغییرات مثبتی در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: نمایشگاه، بستری امن برای تقابل نیاز و عرضه است. خریداران میتوانند مستقیماً با متخصصان در ارتباط باشند و خدمات یا کالاهای موردنیاز خود را بهدرستی انتخاب کنند. متأسفانه در سالهای اخیر توجه کافی به این ظرفیت نشده و نیازمند بازنگری جدی است.
رقابت سالم، لازمه پیشرفت صنعت
در پایان، اورعی با تأکید بر لزوم همافزایی در این صنعت گفت: اگرچه شرکتها در این حوزه رقیب یکدیگر هستند، اما فراموش نکنیم که همکار نیز هستیم. رویدادهای نمایشگاهی فرصتی برای نزدیکی بیشتر بین فعالان بخش خصوصی فراهم میکنند.
وی افزود: زمانی که صنعت حملونقل به بلوغ برسد، رقابت صرف جای خود را به همکاری گسترده خواهد داد و این تنها راهی است که ما را به جایگاهی شایسته در بازارهای جهانی خواهد رساند.
گفتنی است نهمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ آذرماه، همزمان با هفته حملونقل، در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
هلدینگ اتحاد نیز با حضور در این نمایشگاه، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقهمندان خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه نهمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته با شماره های ۰۲۱۲۲۸۹۷۴۰۶- ۰۹۹۶۶۶۹۳۳۵۶ تماس حاصل فرمایید .
Saturday, 27 September , 2025