به گزارش وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی نمایشگاه: نهمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک امروز یکشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران گشایش یافت. رویدادی که از همان ساعات ابتدایی، یک تفاوت مهم با دورههای پیشین را به رخ کشید.
وزارت راه و شهرسازی و مجموعه بزرگ شرکتها و سازمانهای تابعه آن در این نمایشگاه حضور ندارند و برخلاف روال سالهای گذشته، بار اصلی برگزاری و محتوای نمایشگاه بر دوش شرکتهای بخش خصوصی قرار گرفته است.
اتفاقی که به باور بسیاری از فعالان صنعت حمل ونقل، میتواند نقطه عطفی در مسیر اصلاح نگاه به نمایشگاههای تخصصی و کارکرد واقعی آنها باشد.
تجربه متفاوت نمایشگاهی بدون سایه سنگین دولت

نخستین نکتهای که در بازدید از نهمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک جلب توجه میکند، نبود غرفههای پرزرق وبرق و پرهزینه وزارت راه و شهرسازی، راه آهن، سازمان راهداری و دیگر شرکتها و سازمانهای دولتی است.
در حالی که در دورههای گذشته، بخش قابل توجهی از فضای نمایشگاه به این مجموعهها اختصاص مییافت، امسال نمایشگاه بدون حضور آنها در حال برگزاری است و خللی در روند کلی آن دیده نمی شود.
این غیبت البته ناخواسته یا از سر بی برنامگی نیست.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تأکید کرد که عدم حضور دستگاههای دولتی اقدامی عمدی بوده و با هدف محوریت دادن به بخش خصوصی و میدان داری فعالان واقعی صنعت حمل ونقل انجام شده است.
رویکردی که اگرچه در ابتدا ممکن است با تردیدهایی همراه باشد اما در عمل نشان داده که نمایشگاه میتواند بدون اتکای به دولت نیز به کار خود ادامه دهد.
توانمندی بخش خصوصی حمل و نقل باید جدی گرفته شود

نهمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک بار دیگر نشان داد که بخش خصوصی ایران، از توانمندیهای قابل توجهی در حوزههای مختلف حمل ونقل برخوردار است.
شرکتهای فعال در حوزه حمل ونقل جادهای، لجستیک، خدمات فنی و مهندسی و فناوریهای نوین، بخش عمدهای از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص دادهاند و تلاش کردهاند تصویری از ظرفیتهای واقعی این صنعت ارائه دهند.
با این حال، جای خالی برخی بازیگران بزرگ و صاحب نام به ویژه در حوزه حمل ونقل هوایی و دریایی به وضوح احساس میشود.
در شرایطی که ایران از شرکتهای توانمند و باسابقه در این دو بخش برخوردار است حضور کمرنگ آنها در نهمین نمایشگاه حمل ونقل پرسش برانگیز است.
این نمایشگاه میتواند بستر مناسبی برای تعامل، معرفی توان فنی و جذب همکاریهای جدید باشد فرصتی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
اکنون که دولت آگاهانه یک گام به عقب برداشته، انتظار میرود شرکتهای بخش خصوصی با جسارت بیشتری وارد میدان شوند و جای خالی دولتیها را در رویدادهای بعدی پر کنند.
امید به تحقق وعده بازید مسئولان دولتی در روزهای آینده
وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه نمایشگاه اگرچه خود بدون بازدید هیچ غرفهای به سرعت نمایشگاه را ترک کرد، وعده داد که معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه در روزهای برگزاری نمایشگاه از آن بازدید خواهند کرد و پای صحبت فعالان بخش خصوصی خواهند نشست. این وعدهای است که تحقق آن میتواند بخشی از نگرانیها درباره فاصله میان سیاست گذار و فعالان صنعت را کاهش دهد.
در روز نخست این رویداد، مهرداد قربانی معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی و رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در نمایشگاه حضور یافتند و هرچند بازدیدهای آنها محدود و کوتاه بود، اما همین حضور نیز میتواند نشانهای مثبت تلقی شود.
فعالان بخش خصوصی امیدوارند در روزهای آینده، این بازدیدها گسترده تر شود و مدیران ارشد با وقت و حوصله بیشتری به شنیدن دغدغهها و پیشنهادهای شرکتها بنشینند.. نهمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک، دست کم در روز نخست، این پیام را مخابره کرده است که بخش خصوصی میتواند روی پای خود بایستد. حال باید دید آیا این مسیر تازه، با حمایت هوشمندانه دولت، به تقویت واقعی صنعت حمل ونقل کشور منجر خواهد شد یا نه.

























Sunday, 14 December , 2025