به گزارش وقایع نیوز به نقل از مانا، سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) روز سهشنبه (۲۳ ژوئن ۲۰۲۶) اعلام کرد که اجرای طرح تخلیه مرحلهای کشتیها و دریانوردان stranded در منطقه را آغاز کرده است. Arsenio Dominguez، دبیرکل IMO، در بیانیهای گفت: «پس از ماهها سختی و پریشانی برای هزاران دریانورد بیگناه، با رضایت عمیق از توافق صلح میان ایالات متحده و ایران استقبال میکنیم. ما اکنون اجرای طرح تخلیه برای بیش از ۱۱ هزار دریانورد هنوز گیرافتاده در منطقه را آغاز میکنیم.»
این عملیات بزرگمقیاس با همکاری نزدیک ایران، عمان، سایر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و صنعت کشتیرانی انجام خواهد شد. هدف، خروج ایمن کشتیها از طریق تنگه هرمز با استفاده از کریدورهای دریایی موقت است.
وزارت دفاع عمان نیز با انتشار اطلاعیهای به دریانوردان، جزئیات طرح را اعلام کرده است. طبق این اطلاعیه، تخلیه به صورت مرحلهای و بر اساس گروهبندی کشتیها انجام میشود تا خطرات ناوبری کاهش یابد، از برخورد جلوگیری شود و جریان منظم ترافیک دریایی حفظ شود. عمان نقش رهبری در هماهنگی این کریدورهای موقت را بر عهده دارد.
دبیرکل IMO تأکید کرده که این طرح صرفاً برای خروج کشتیها طراحی شده و ورود کشتیهای جدید فعلاً مد نظر نیست. IMO روزانه تعداد کشتیهای خارجشده را اعلام خواهد کرد.
گفتنی است این بحران از اوایل سال ۲۰۲۶ و در پی تنشهای شدید در منطقه ایجاد شد که منجر به توقف تردد صدها کشتی و هزاران دریانورد گردید. توافق اخیر ایران و آمریکا زمینه را برای این عملیات انسانی و لجستیکی فراهم کرد.
این طرح مورد استقبال گسترده صنعت کشتیرانی قرار گرفته و انتظار میرود با اجرای موفق آن، جریان تجارت جهانی به ویژه نفت و گاز از تنگه هرمز به تدریج به حالت عادی بازگردد.
منابع: IMO، Maritime Executive، Reuters





















Wednesday, 24 June , 2026