به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین: محمد کریمی در ادامه افزود :بقا و از بین نرفتن هر رشته ورزشی و اصولا هر کاری به استاد کار و مربی و پیشکسوت آن بستگی دارد.

هیچ بزرگی را کوچک نکنیم، مدیر مسوول و صاحب امتیاز هفته نامه رخصت پهلوان گفت :در خانه ای که بزرگی کوچک شود، هیچ کوچکی بزرگ نخواهد شد .

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین: محمد کریمی در ادامه افزود :بقا و از بین نرفتن هر رشته ورزشی و اصولا هر کاری به استاد کار و مربی و پیشکسوت آن بستگی دارد.

وی تصریح کرد: در فرهنگ و نوشته‌های ما، نظر به اینکه کشتی و زورخانه، ورزش ملی بوده، درباره پیشکسوت زیاد صحبت شده لذا جوانی که بخواهد در زورخانه به مقام پهلوانی برسد موظف است مراتبی را پشت سر بگذراند.

صاحب امتیاز رخصت پهلوان توضیح داد: مثلا به جوانی که دوره اول ورزش باستانی را طی می‌کند (نوچه ) می‌گویند که باید زیر دست پیشکسوت‌ها تحت تعلیم و تربیت قرار گیرد و فنون و آئین پهلوانی را بیاموزد.

وی گفت: پس از اینکه این مرتبه را طی کرد به مرحله ( نوخاستگی)که رتبه ای بالاتر است می‌رسد . وقتی در این دوره هم با رموز ورزشکاری و هنر و فنون کشتی گیری کاملا آشنا شد و بدنی ورزیده و نیرومند یافت به مرتبه ( ساخته ) نائل می‌آید که درباره وی گفته می‌شود: او خود را ساخته است و در موقع ورودش به زورخانه، مرشد از حضار برای او طلب صلوات می‌کند و او را صلواتی نیز می‌گویند.

مدیر مسوول وصاحب امتیاز رخصت پهلوان گفت: مرتبه بالاتر از آن پیشکسوت است، ورزشکاری که در رعایت آداب و رسوم و میانداری و تعلیم نوچه‌ها و نوخواسته‌ها ورزیده شده باشد و در جوانمردی و فتوت و فروتنی در میان مردم به حسن اخلاق معروف باشد به مقام پیشکسوتی می‌رسد و مرشد، مقدم او را به زورخانه با طلب صلوات از حضار و زدن ضرب و زنگ اعلام می‌دارد و این مرتبه (کمال ) است.

وی کسوت را عمل و حرکت به سوی تعالی توصیف کرد و گفت: این موارد باید دارای اثر اخلاقی و اجتماعی باشد .

کریمی یادآور شد: این مرتبه، بیانگر اندیشه و فهم است. ساختن، باختن و عشق است.

روی آوردن به کار و باری موقتی و مصلحتی و مقطعی و درون گروهی نیست. بلکه منشا اثر و خود اثر و حاصل کار و عمل است.

وی در ادامه گفت: پیشکسوتان راهنمایانی مطمئن هستند.

با این تفاسیر هرکسی را نمی‌توان پیشکسوت نامید بنابراین، کسوت را لوث نکنیم و حافظ آن باشیم .

محمد کریمی+اسدالله یکتا+وقایع‌نیوز
محمد کریمی و اسدالله یکتا