نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با موفقیت تمام برگزار خواهد شد و نشان خواهد داد که این رویداد همچنان زنده، پویا و مهم است. تیم برگزاری، همواره به دنبال ارتقاء سطح کیفی و کمی نمایشگاه است و هرگز قصد توقف یا اخلال در برگزاری آن را ندارد.
به گزارش وقایع نیوز به نقل از تین نیوز: رویداد اخیر حوزه حمل و نقل رضایت خاطر برخی از فعالان این بخش را فراهم نکرد. برای آسیب شناسی چرایی این اتفاق و اطلاع از کم و کیف رویداد بزرگ دیگر این حوزه در پائیز پیش رو، با دکتر غلامرضا رضائیان مدیرعامل شرکت همایشگران سام و دبیر اجرایی نهمین رویداد بین المللی حمل و نقل و لجستیک کشور به گفتگو نشستیم.
نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک که اخیرا برگزار شد به اذعان برخی از فعالان این بخش چندان مورد توجه شرکتهای این حوزه قرار نگرفت. در واقع حضور شرکتهای حمل و نقلی در این رویداد، تناسبی با مختصات و فضای کسب و کار این حوزه نداشت و سازمانهای دولتی نیز در این نمایشگاه مشارکت نکردند. به عنوان یک فعال با تجربه نمایشگاهی علل بی رونقی این نمایشگاه را در چه مسائلی میدانید؟
– نمیتوان در حال حاضر ارزیابی دقیقی درباره آن نمایشگاه به شما بدهم ولی شاید یکی از دلایل عدم استقبال شرکتها این باشد که شرکت مجری، اقدام به اخذ مجوز برگزاری نمایشگاهی با عنوان (حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته) کرد در حالی که شرکت “همایشگران سام”، برنامهریزی و مالکیت معنوی این رویداد را برای برگزاری در مصلی تهران در اختیار داشته و هشت دوره آن را به صورت متوالی در هفته حمل و نقل برگزار کرده است و این امر سردرگمی مخاطبان نمایشگاه را در پی داشت.
شرکتها برای ارتباط با همکاران، رقبا و مشتریان بالقوه در نمایشگاهها حضور پیدا میکنند. اگر این فرصتها محدود باشند، تمایل به حضور کاهش مییابد.
سازمانهای دولتی و بخش خصوصی معمولاً نقش مهمی در ایجاد بستر مناسب برای تعاملات و ارائه فرصتهای جدید هم زمان با نمایشگاه در این حوزه دارند. عدم استقبال و حضور آنها در نمایشگاه حمل و نقل شهریور ماه میتواند نشاندهنده برنامه ریزی نه چندان کارآمد مجری برگزاری باشد.
گفته میشود چون نمایشگاه ریلی امسال برگزار نشد این نمایشگاه به نوعی جایگزین نمایشگاه ریلی بود ولی شرکتهای ریلی هم حضور فعالی در این رویداد نداشتند. چرا این نمایشگاه در جذب حداکثری این شرکتها ناموفق بود؟
به نظر من نمایشگاه ریلی در دورههای پایانی ضعیف و بی برنامه برگزار شد و حتی حامی دولتی این رویداد یعنی راه آهن نیز به درخواست شرکتهای ریلی از برگزاری آن عقب نشینی کرد. نباید بدون توجه به علل توقف آن نمایشگاه، نمایشگاه ریلی را در قالب نمایشگاه حمل و نقل را شکل داد. صرف “جایگزین” بودن یک رویداد، دلیل کافی برای موفقیت آن نیست؛ بلکه باید بتواند نیازهای تخصصی، انتظارات و ارزشهای مورد نظر فعالان آن حوزه را به طور کامل برآورده کند
اصولا شما معتقد به برگزاری نمایشگاههای جامع در حوزه حمل و نقل و لجستیک هستید که همه شقوق حمل و نقل را دربربگیرد یا معتقدید هر حوزه حمل و نقل – مثلا حوزه ریلی یا دریایی یا جادهای و … – باید نمایشگاه تخصصی خود را برگزار کنند؟
اصل، بر جامعیت است؛ اما نه جامعیت بیهدف.” معتقدم که نمایشگاههای جامع حمل و نقل و لجستیک، پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت دارند، به شرطی که بتوانند ارتباطات بینشاخهای و همافزایی ملی و بین المللی را به خوبی مدیریت کنند. حمل و نقل و لجستیک، یک اکوسیستم به هم پیوسته است. حمل و نقل جادهای، ریلی، دریایی، هوایی، و انبوهی از خدمات لجستیکی (انبارداری، بستهبندی، فناوری اطلاعات، بیمه، فاینانس و…) همگی بر هم تاثیر میگذارند. یک نمایشگاه جامع، فرصتی استثنایی برای نشان دادن این تصویر کلان، شناسایی نقاط تلاقی و ایجاد فرصتهای همکاری جدید بین این بخشها فراهم میکند.
یک نمایشگاه جامع نباید تبدیل به یک “همه چیز برای هیچ کس” شود. باید بخشبندیهای مشخص، غرفههای تخصصی و کنفرانسهای علمی و همایشها و پنلهای متناسب با هر حوزه (ریلی، دریایی، جادهای و…) داشته باشد تا نیازهای تخصصی شرکتکنندگان را نیز برآورده کند.
در مورد نمایشگاههای تخصصی قویاً معتقدم که نمایشگاههای جامع در حوزه حمل و نقل و لجستیک، که همهی شقوق حمل و نقل را دربربگیرند، از پتانسیل بالایی برای موفقیت و ایجاد ارزش برخوردارند. اما این “جامعیت” نباید به معنای سطحینگری یا نادیده گرفتن تخصص هر حوزه باشد.
یک نمایشگاه جامع، به ما امکان میدهد تا جایگاه واقعی خود را در مقایسه با دیگر کشورها در بخشهای مختلف حمل و نقل و لجستیک بهتر ارزیابی کنیم و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نماییم.
اغلب فعالان صنعت نمایشگاهی و انجمنها و شرکتهای بخش خصوصی از یک سو نمایشگاهها را مرتبط به بخش خصوصی میدانند و معتقدند دولت و زیرمجموعههای آن نباید متولی برگزاری نمایشگاهها باشند ولی از سوی دیگر نمایشگاهها خصوصا در حوزه حمل و نقل بدون سازمانهای دولتی، بخش مهمی از مخاطبان و رونق خود را از دست میدهند. شما در این زمینه چه نظری دارید؟ نمایشگاهها را باید دولتی زدایی کرد و فقط به بخش خصوصی سپرد یا حضور دولتیها را لازم و ضروری میدانید؟
حضور بخش دولتی در سطوح بالا میتواند به جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی کمک کند و همچنین موانع و مشکلات پیش روی فعالان بخش خصوصی را با حضور خود تسهیل نماید. در بسیاری از کشورها، نمایشگاههای ملی یا بینالمللی، به نوعی ویترین توانمندیهای کلی صنعت یک کشور هستند و حضور نهادهای حاکمیتی، این نقش را تقویت میکند.
من معتقدم که نمایشگاهها، به ویژه در حوزههای استراتژیکی مانند حمل و نقل، نمیتوانند و نباید کاملاً دولتیزدایی شوند، اما نباید هم کاملاً در سیطرهی دولت باقی بمانند. بهترین مدل، یک همکاری استراتژیک و همافزا است:
دولت باید نقش سیاستگذار، ناظر، حمایتکننده و تسهیلگر را ایفا کند. نمیتوان انتظار داشت که یک نهاد دولتی، صرفاً با نگاه اداری، بتواند یک نمایشگاه پویا و پررونق را مدیریت کند. همچنین، بدون حمایت و حضور استراتژیک نهادهای دولتی، نمایشگاههایی مانند حمل و نقل، بخش مهمی از جذابیت، اعتبار و مخاطبان خود را از دست خواهند داد.
بنابراین، مدل ایدهآل، “نمایشگاههای حمایتی-خصوصی” است؛ جایی که دولت نقش “حمایتگر و سیاستگذار” را دارد و بخش خصوصی “اجراکننده و نوآور”. این مدل، هم کارآمدی بخش خصوصی را تضمین میکند و هم از ظرفیتها و اعتبار بخش دولتی بهره میبرد.که موفق ترین نمونه الگوی نمایشگاهی ،نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته در آذر ماه هر سال در هفته حمل و نقل میباشد که امسال نهمین دوره در تاریخ ۲۳ الی ۲۶ آذر ماه همزمان با هفته حمل و نقل برگزار خواهد شد . حضور وزرا و مقامات و مدیران ارشد سازمانهای دولتی مرتبط، به عنوان سخنران، بازدیدکننده ویژه، یا غرفهدار برای نمایش دستاوردها و سیاستها.اتصال نمایشگاه به پروژههای بزرگ عمرانی و توسعهای کشورمنجر میگردد .
مدیریت اجرایی نمایشگاه، بازاریابی، جذب مشارکتکننده (چه خصوصی و چه دولتی)، ، و ارائه خدمات به شرکتکنندگان، باید عمدتاً بر عهدهی شرکتهای تخصصی نمایشگاهی بخش خصوصی باشد. این شرکتها، درک عمیقتری از نیازهای بازار و فعالان صنعت دارند.
نمایشگاهی که در ۸ سال اخیر تحت عنوان نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک برگزار شده هر سال پررونق تر بوده ولی این نمایشگاه سال قبل حواشی خاص خود را داشت و حتی برگزاری نمایشگاه اخیر این دیدگاه را ایجاد کرد که شاید آن رویداد دیگر برگزار نشود. آیا چنین برداشتی صحیح است؟ و سوال دیگر این که برای جلوگیری از ناهماهنگیها و اتفاقات مشابه سال قبل چه پیش بینیها و تمهیداتی داشته اید؟
بحثهایی که پیرامون برگزاری نمایشگاه به خصوص در سالهای اخیر، مطرح شده، طبیعی است و بخشی از فرآیند بلوغ یک رویداد نمایشگاهی بزرگ است. این نشان میدهد که نمایشگاه ما اهمیت یافته و دغدغههایی برای بهبود آن وجود دارد. در مورد سوال دیگر شما نیز تصریح میکنم که خیر، این برداشت صحیح نیست. برخلاف این تصور، نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با موفقیت تمام برگزار خواهد شد و نشان خواهد داد که این رویداد همچنان زنده، پویا و مهم است. ما در تیم برگزاری، همواره به دنبال ارتقاء سطح کیفی و کمی نمایشگاه هستیم و هرگز قصد توقف یا اخلال در برگزاری آن را نداشتهایم. حواشی سال گذشته در خصوص ناترازی مصرف انرژی بوده و ما توانستیم با استفاده از ژنراتور برق این مشکل را حل کرده و اولین بار در صنعت نمایشگاهی از صرف انژی زیاد خودداری کردیم
در این دوره با آمادگی کامل در خصوص مصرف برق و انرژی توسط ژنراتورها هیچ بار انرژی به کشور وارد نمی کند و از برنامههای زیرساختی بهینهسازی جانمایی شرکتها بر اساس منطق، دسترسی آسانتر بازدیدکنندگان، و ایجاد جریان مناسب در سالنها صورت میگیرد. با برگزاری کنفرانس و پنلها، تلاش میشود از متخصصان و چهرههای کلیدی صنعت، چه از بخش دولتی و چه خصوصی، دعوت به عمل آید. بخش اعظمی از نمایشگاه به معرفی دستاوردهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات، هوشمندسازی، و راهکارهای پایدار و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل و لجستیک اختصاص مییابد. در نهایت ضمن تشکر از شما و همکارانتان با افتخار این دبیرخانه ، هدف ما از برگزاری این نمایشگاه، ایجاد یک منصهی حرفهای و قابل اتکا برای تمامی فعالان صنعت حمل و نقل و لجستیک است. چالشها همیشه وجود دارند، اما مهم این است که با درس گرفتن از گذشته و برنامهریزی دقیق، بتوانیم هر دوره را بهتر از دوره قبل برگزار کنیم. نگران نباشید، این رویداد مهم همچنان ادامه خواهد داشت و قویتر از پیش ظاهر خواهد شد.
Thursday, 11 September , 2025