ابتکار کاربردی کویر موتور برای موتورهای برقی، چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت، دوچرخه، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از ۲۰ تا ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ابتکار کاربردی کویر موتور برای موتورهای برقی، چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت، دوچرخه، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از ۲۰ تا ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اقتصاد خودرو: در میان فعالان این عرصه، کویر موتور با قدمت و کارکردی قابل توجه یکی از مهمترین حاضران در این نمایشگاه است. سالن اختصاصی کویر موتور (A4) به وسعت ۵ هزار متر مربع میزبان علاقمندان و خریداران با شرایط ویژه می‌باشد.

در همین چارچوب اقتصاد خودرو مصاحبه‌ای اختصاصی با آقای مجید رضایی مدیر استراتژیک شرکت کویر موتور در مورد مسائلی همچون میزان تولید موتورسیکلت در کشور، طرح‌های آینده محور کویر، جایگاه کویر موتور در تولید موتورسیکلت و چشم انداز این تولید کننده از اهداف نمایشگاه‌های موتورسیکلت داشته است که مشروح آن در ذیل آورده می‌شود.

از میزان تولید موتورسیکلت در کشور برایمان بگویید؟

در سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۲۷۰ هزار موتورسیکلت تولید شد در ۱۴۰۱ با رشد ۷۵ درصدی به ۴۷۰ هزار رسید و در ۱۴۰۲ با ۳۰ درصد افزایش می‌رود تا به ۶۰۰هزار دستگاه برسد که البته تا پایان اذرماه ۴۱۲ هزار دستگاه تولید شده است. در کشور برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ میلیون نفر جامعه هدف داریم.

نظرتان درباره آمار موتورسیکلت‌های فعال در کشور چیست؟

آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود آن است که ۱۳ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که باید این چنین این جمله اصلاح شود: ۱۳ میلیون موتورسیکلت از سال ۱۳۸۰که تا به امروز شماره گذاری شده است و این به معنای وجود ۱۳ میلیون موتورسیکلت نیست روش صحیح برای یافتن آمار واقعی موتورسیکلت در کشور باید گفت که از سال ۱۳۸۴ تا به امروز ۱۰ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده که تعداد ۸ میلیون آنها با موتورهای کاربراتوری بوده است. سن موتورهای کاربراتوری با قانون هوای پاک و سامان دهی هوای پاک ۶ سال در نظر گرفته شده است و تولید چنین موتورهایی از سال ۱۳۹۶ طبق قانون ممنوع شده است. با احتساب اینکه نیمی از این موتورسیکلت‌ها از رده خارج شده اند عملا ۵ میلیون موتورسیکلت داریم که دو و نیم میلیون آن در خیابان‌ها فعال هستند.

سرانه تولید موتورسیکلت در کشور با میزان جهانی همخوانی دارد؟

با فرض وجود ۵ میلیون موتور در کشور و وجود ۲۵ میلیون خانوار در کشور سرانه خانوار کمتر از ۲۰ درصد است. در حالی که در کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، فیلیپین و… این سرانه ۸۵ درصد است لذا می‌طلبد تا نگاه جامع تری از سوی مسئولان به این صنعت صورت گیرد.

با توجه به مسئله آلودگی، ترافیک، گرانی خودروها و نیز هزینه سنگین خودرو، امروز ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها جنبه مصرف شخصی و نه کاری دارند. این تغییر رفتار جامعه تحولی نیک است بویژه اینکه با ورود هر موتورسیکلت شاهد خروج یک دستگاه خودرو خواهیم بود که کاهش مصرف سوخت از ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به سه لیتر خواهد بود و کاهش آلایندگی، کاهش ارز بری و… را نیز شامل می‌شود.

رویکرد کویر موتور به بومی سازی چگونه است؟

۶۰ درصد از تولید موتورسیکلت در کشور صورت می‌گیرد که تلاش صنعت برای بومی سازی این ۴ مدل بسیار زیاد است که در نیمه سال بعد به ۵۰ درصد تولید ساخت داخل می‌رسیم. خوشبختانه خط تولید و مونتاژ ” انجین” در سایت کارخانه کویر در اصفهان راه اندازی شده که امید داریم تا دهه فجر راه اندازی و تولید را آغاز کنیم. ما سال قبل در نمایشگاه در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ متر شرکت کردیم و امسال در سالن اختصاصی ۵ هزار متری بیش از ۲۷۰ موتورسیکلت دو، سه و چهار چرخ برقی و بنزینی و انواع نفربرهای برقی و بنزینی و قطعات یدکی و جانبی موتورسیکلت را به نمایش در آوریم. محصولات تولیدی از ۲۰ کشور دنیا و سه قاره حضور دارند و در این نمایشگاه، کویر از ۱۸ مدل و ۳ برند جدید پرده برداری می‌کند.

آیا کویر طرحی برای جایگزینی موتورسیکلت نو به جای فرسوده دارد؟

طرحی که اخیرا در هیات دولت مصوب شده آن است که سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار تا ۲۲۰ هزار دارنده موتورسیکلت فرسوده، موتورهای خود را بدهند و موتور به روز با تسهیلات و قیمتی ارزان بتوانند تهیه کنند.

یکی از مسائل مطرح این روزها رویکرد به خودروهای برقی است در حالی که زیر ساخت آن در کشور وجود ندارد، با توجه به نیاز کشور برای ورود به این عرصه جهت کاهش آلایندگی آیا بهتر نیست که برقی سازی از موتورسیکلت شروع و روی این صنعت سرمایه گذاری شود؟

توان تولید موتورسیکلت برقی در کشور وجود دارد و کویر موتور ۵۲ درصد سهم تولید آنها را دارد اما متقاضی برای آن نیست. چرا که در کشوری زندگی می‌کنیم که قیمت بنزین از آب معدنی ارزان تر است و زیرساخت‌های شارژ اصلا دیده نشده و قوانین کشور از نظر گواهینامه و بیمه نامه موتورسیکلت برقی و بنزینی کاملا مشابه است و محدودیت‌های ترددی هم نداریم لذا مشتریان تمایلی به موتورسیکلت برقی ندارند. بنابراین نیاز است که برخی قوانین اصلاح شوند و دولت نیز از محل صرفه جویی بنزین، یارانه‌ای را برای موتورسیکلت برقی در نظر بگیرد و حداقل باطری را به صورت امانی در اختیار خریداران بگذارد و خریدار عملا موتور را بدون باطری تهیه کند. در طرحی که کویر پیشنهاد داده است آن است که در ۴۰ نمایندگی خود در مناطق مختلف تهران سواپ باطری را قرار دهیم بگونه‌ای که مصرف کننده باطری خود را تحویل داده و باطری شارژ شده تحویل بگیرند.

هر چند که موتور از نظر مصرف بنزین، ترافیک و.. بسیار خوب است اما مسئله ایمنی موتورسیکلت همچنان یک معضل است، کویر موتور برای این مسئله برنامه‌ای دارد؟

موتورسیکلت از نظر شرایط ذاتی خود مشکل ایمنی ندارند چون بر اساس استاندارها تولید می‌شود و ترمزهای آنها بسیار مطلوب است و مشکل اصلی که عامل افزایش تلفات موتورسیکلت است مسئله استفاده نکردن راکبان از کلاه ایمنی است. لذا از یک سو پلیس باید در این زمینه بیشتر فعال شود و در عین حال وضعیت جاده‌ها و نور خیابان‌ها باید مطلوب تر گردد.

 برگزاری نمایشگاه‌های موتورسیکلت در برند شدن و شناخت جهان از صنعت موتورسیکلت ایران چه تاثیری دارد و آیا می‌تواند ایران را به جمع بازار تولید کنندگان وارد سازد؟

هدف شرکت‌هایی همچون کویر موتور آن است که با این نمایشگاه‌ها تولید کنندگان سایر کشورها را با ظرفیت‌های ایران در این صنعت آشنا ساخته و زمینه ساز مراودات بیشتر از جمله در حوزه تولید و ماشین آلات گردد تا در نهایت عمق بیشتر صنعت موتورسیکلت در کشور را به همراه داشته باشد. در اصل نگاه کویر موتور به نمایشگاه نه صرفا نشان دادن محصولات بلکه تقویت توان و ظرفیت داخل است تا از آن در جهت بومی تر سازی و ارتقای کیفیت و سطح تولید بومی موتورسیکلت بتوان بهره گرفت.