به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، دکتر سیدجلال ابراهیمی، مدیرمرکز مطالعات و تحقیقات ایران و ترکیه: نارضایتی اتحادیه اروپا از موارد نقض حقوق بشر و دستگیری گسترده طرفداران فتح الله گولن که هرچند روز اخبار دستگیری‌های جمعی در رسانه‌ها منعکس است و ده‌ها مسائل کوچک و بزرگ اجتماعی و سیاسی و اقتصادی که اردوغان را وادار کرده اعلام کند که عامل ایجاد تنش‌ها دخالت‌های کشورهای غربی در امور داخلی کشور ترکیه است.

آیا اردوغان در قبال فشار شورای اروپا کوتاه می آید!آیا اردوغان در قبال فشار شورای اروپا کوتاه می آید، آیا اخطار شفاهی رجب اردوغان به سفرای مطرح کشورهای غربی مصرف داخلی دارد و برای پوشش دادن به شرایط اقتصادی ترکیه، سقوط لیر، تورم افسار گسیخته، فشار احزاب مخالف به اردوغان برای انتخابات زودرس‌، مسائل کردها در شرق ترکیه، حضور PYP و PKK در نزدیک مرزهای ترکیه وسوریه، هزینه‌های استقرار نیرو در ادلب، موج روزافزون بیکاری جوانان، افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی کارخانجات تولیدی که منجر به افزایش قیمت کالا شده، نارضایتی آمریکا و پیمان ناتو از گرایش روزافزون اردوغان به بلوک شرق بالاخص روسیه و خرید تسلیحات پیشرفته بازدارنده از روسیه و ملاقات‌های هرازچندگاه او با پوتین

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، دکتر سیدجلال ابراهیمی: نارضایتی اتحادیه اروپا از موارد نقض حقوق بشر و دستگیری گسترده طرفداران فتح الله گولن که هرچند روز اخبار دستگیری‌های جمعی در رسانه‌ها منعکس است و ده‌ها مسائل کوچک و بزرگ اجتماعی و سیاسی و اقتصادی که اردوغان را وادار کرده اعلام کند که عامل ایجاد تنش‌ها دخالت‌های کشورهای غربی در امور داخلی کشور ترکیه است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی، مدیرمرکز مطالعات و تحقیقات ایران و ترکیه

مسئله بانک خلق ( حالق بانک) و فشار آمریکا در این مورد را نباید از نظر دور داشت حمایت آمریکا از رضا ضراب بازرگان ایرانی تبار ترک و حفاظت از وی در سطح فوق امنیتی و همچنین حضور فتح الله گولن تئوریسین مکتب نور در آمریکا که خاری در چشم حکومت اردوغان است.

کمک تسلیحاتی آمریکا به گروه‌های کرد در شمالغرب عراق که خواب آرام را از اردوغان ربوده است .

اگرچه ترکیه در دوره ۱۹ ساله اردوغان و حزب آک پارتی پیشرفت هایی در حوزه تجاری بالاخص صادرات داشته و رقم مبادلات را به ۲۰۰میلیارد دلار رسانده است ولی حضور بانک‌های خارجی ( بیش از هفتاد بانک)که بیشتر برای کمک به سرمایه‌گذاران کشور متبوع خویش در ترکیه تاسیس شده اند با یک اختلاف دید و نظر با بلوک غرب و یا تحریم می‌تواند به یک بحران اقتصادی تبدیل شود.

ترکیه تحمل یک تحریم جدی را ندارد.

توئیت سفرای غربی مستقر در ترکیه در موضوع آزادی کاوالایا آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر و تحمل اردوغان را سرریز کرد.

کاوالایا نسخه آکادمیک و تحصیل کرده و یک روشنفکر اصلاح طلب نه تنها برای ترکیه برای سایر کشورها از سوی اروپا شناخته شده در حالیکه او از سوی روشنفکران، دانشجویان، هنرمندان و دانشگاهیان و اپوزیسیون حمایت و پشتیبانی می‌شود.

او فارغ التحصیل دانشگاه منچستر در گروه اقتصاد است که سالیان مدیریت شرکت‌های گروه کاوالا را عهده دار بود ،بازرگانی که اولین مدیریت انتشارات را در حوزه دموکراسی سازی غیر نظامی آغاز کرد و با ایجاد ارتباط بین زیست محیط‌های مختلف ترکیه در رشته‌های هنر، دنیای تجارت و جامعه مدنی ایجاد ارتباط کرد ،او با یک پلت فرم DSM را برای هنرمندان استانبول و اروپا و مراکز هنری در دیاربکر، قارص( مناطق کردنشین) ایجاد کرد ومرکز آناطولی کولتور را با مشارکت آنتالیا، چاناک قلعه، ازمیر، غازی آنتپ، وان ،باتمان را به وجود آورد. کاوالا یک فضای هنری مستقل غیرتجاری با ساختاری قابل دسترس و منعطف خود بر روی صداهای منتقد هنر و فرهنگ استانبول برای کودکان سوری و ایزدی‌های پناهنده باز کرد .

کاوالایا در ۲۰۱۳ از سوی دولت به جرم برهم زدن ثبات کشور بازداشت شد و در۱۷ سپتامبر سال جاری شورای اروپا به بازداشت طولانی مدت او رسما اخطار کرد.

عثمان کاوالایا، متهم به کودتای ۲۰۱۶ از طرف اردوغان و دولت وی

گفته می‌شود که اولین توئیت اعتراض به بازداشت طولانی مدت کاوالایا و درخواست آزادی اورا را سفیر کبیر آمریکا در حساب توئیت خود نوشت و سپس سفرای آلمان، کانادا، فنلاند، فرانسه، سوئد، نروژ، نیوزلند، آن را تایید و زیرنویس کردند.

لازم به گفتن است تهدید به اخراج سفیران کشورهای یاد شده شفاهی بوده و تمامی سفارت خانه‌ها اعلام کرده‌اند که نامه کتبی و رسمی دریافت نکرده‌اند.

اردوغان و دولت وی عثمان کاوالایا را به مشارکت در کودتای ۲۰۱۶ و تامین مالی اعتراضات پارک گزی متهم کرده است.

باید توجه کرد که اردوغان سیاست مدار کار کشته‌ای است که هم عذرخواهی را بلد است و همچنانکه بعد از ماجرای سقوط هواپیمای سوخوی روس از پوتین و ملت روس عذرخواهی کرد و هم می‌داند که ادامه این امر به عضویت ترکیه در شورای اروپا تاثیرگذار خواهد بود و از طرفی بر روابط تجاری با بازارمشترک اروپا و کشورهای شورای اروپا تاثیر خواهد گذاشت در حالیکه چین پشت درهای اقتصاد اروپا ایستاده است.

اردوغان آنقدر عاقل است که در مواقع بحران کوتاه بیاید و با آمریکا و ناتو روابط دیرپای خودرا به مخاطره نیندازد.

آنچه روشن است در چندروز آینده ترافیک دیپلماسی بین ترکیه و کشور آمریکا و شورای اروپا سنگین و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تلاش برای حل این بحران سیاسی خواهد بود، که می‌تواند تبدیل به یک تنش بین ترکیه، ناتو، بازار مشترک اروپا و آمریکا شود.

  • منبع خبر : https://ecopersian.ir/