به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، پس از آنکه سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از فاصله کهکشانی کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا، پیشنهاد کرد این دو خودروسازی تعطیل شوند، رئیس سازمان استاندارد ملی در پاسخ به این اظهارات، آن را دخالت در امور یک سازمان دولتی خواند و از راهور ناجا خواست به جای انتقاد از استاندارد به وظایف ۱۸گانه خود عمل کند.

استاندارد یک ماهه یا تعطیلی ایران‌خودرو و سایپا، کشمکش لفظی میان پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و سازمان ملی استاندارد ایران بر سر کیفیت خودروهای تولید داخل و واردات خودرو در روزهای اخیر بالا گرفته است. 

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، پس از آنکه سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از فاصله کهکشانی کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا، پیشنهاد کرد این دو خودروسازی تعطیل شوند، رئیس سازمان استاندارد ملی در پاسخ به این اظهارات، آن را دخالت در امور یک سازمان دولتی خواند و از راهور ناجا خواست به جای انتقاد از استاندارد به وظایف ۱۸گانه خود عمل کند.

مهدی اسلام‌پناه که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، خطاب به جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، گفت: «پلیس راهور چه شأنی دارد؛ حق ندارد از استاندارد و استاندارد خودری داخلی انتقاد کند بلکه باید به وظایف ۱۸۵گانه خودش بپردازد که به آن هم نمی‌پردازد».

چندی پیش تیمور حسینی اظهار داشت: خودور در همه دنیا براساس نظراتی که کارشناسان تصادف دارند، می‌تواند نقش پیشاوقوعی در جلوگیری از تصادف و نقش پساوقوعی در حفظ جان سرنشینان خودرو داشته باشد.

به‌گفته وی، سیستم‌های ایمنی که روی خودروها است ازجمله ترمز ABS و کیسه هوا، جزء آپشن و خدماتی است که اکنون دیگر خیلی قدیمی شده است چراکه امروز دنیا به سمت تولید خودروهای هوشمند و خودران رفته است ولی وقتی خود را با تکنولوژی روز دینا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم فاصله ما با آنها کهکشانی است.

حسینی تصریح کرد که آنچه مورد تأسف است اینکه خودروسازان داخلی هیچ وقت ایرادات خود را نپذیرفته و از مردم عذرخواهی نکردند بلکه همیشه حق به جانب گفته‌اند که ما بهترین هستیم و همین مردم را ناراحت می‌کند.

ایشان با وجود همه کاستی‌ها حتی حاضر نیستند در خدمات پس از فروش، شرایط فروش و واگذاری امتیازی برای مردم در نظر بگیرند.

امتیاز، انحصار و رانت

جانشین رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: امتیازاتی که در طول این سال‌ها به شکل انحصار و رانت به خودروسازان داده شده، نتیجه آن امروز خود را نشان می‌دهد که حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه کشور، تسهیل در تصادفات، افزایش جانباختگان و تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور از هر لحاظ است.

وی یادآور شد: امروز دیگر در دنیا خودرویی را نمی‌بینید که به ازای هر صد کیلومتر، ۱۵ لیتر بنزین مصرف کند. بنابراین اگر بیاییم همه خودرهای موجود در کشور را دور بریزیم و خودروی کم‌مصرف و باکیفیت روز دنیا وارد کنیم که به ازای هر صد کیلومتر، ۳ تا ۴ لیتر بنزین مصرف کند، اختلاف پول بنزینی که از این محل صرفه‌جویی می‌شود با آن می‌توان حقوق همه کارمندان سایپا و ایران خودرو را داد و سپس از آنها بخواهیم که کارخانجات را ببندند و در خانه بنشینند چراکه برای کشور مقرون به‌صرفه‌تر است.

حسینی تأکید کرد چون یکی از شروط شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، اسقاط خودرو و از رده خارج شدن چند خودروی داخلی به ازای واردات است، در چند سال اخیر اسقاط خودرو به‌دلیل عدم واردات انجام نشده، پس واردات علاوه‌بر اینکه یک تعداد خودروی باکیفیت وارد می‌کند باعث اسقاط و از رده خارج شدن یک تعداد قابل توجهی خودروی فعلی هم می‌شود که معامله دو سر سود است.

او با بیان اینکه خودروسازان ایرانی متوجه شده‌اند که باید تغییر جدی در شرایط کیفیت محصولات خود بدهند، گفت: دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت یا چراغ راهنمای خودور، آن را به‌عنوان محصول جدید به مردم می‌فروختند.

حالا باید پلتفرم تغییر کند و سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی را ارتقا دهند.

در مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها و برای ایمنی سرنشینان و استحکام اتاق و بدنه تغییر جدی داده شود.

وی با اظهار تأسف اینکه وقتی دو خودرو به هم برخورد می‌کنند، آتش می‌گیرند، اظهار داشت: درصد حریق خودروهای داخلی چه به صورت خود به خود و چه بر اثر تصادف، آمار بالایی است. به‌عنوان نمونه در تصادفی که در ایام نوروز در جاده خرم‌آباد به نورآباد در لرستان اتفاق افتاد و ۸ نفر جان خود را از دست دادند، هر دو وسیله دچار حریق شدند و سرنشینان آن در خودرو جزغاله شدند و کسی هم جوابگو نیست.

به‌گفته حسینی در همه دنیا این اصل است که خطای انسانی پذیرفته شده است اما مجازات یک خطا نباید مرگ باشد.

خطای پذیرفته شده و راه وخودرو باید این قابلیت را داشته باشند که بتوانند آن خطا را جبران کنند که این اتفاق متاسفانه نمی‌افتد و راه‌های کشور بخشنده و پوشنده خطا نیست و خودروسازی کشور هم که نیاز به گفتن ندارد.

صبر مردم تمام شده

در حالی رئیس سازمان ملی استاندارد از اظهارات جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور انتقاد کرد که وعده داد برای رصد پیوسته تولیدات خودروسازان، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای از دو سال به یک ماه کاهش یافته است. 

مهدی اسلام‌پناه با بیان اینکه ما با واردات خودروی استاندارد موافقیم که بتواند یک فضای رقابتی ایجاد کند اما به‌عنوان جزئی از دولت از عملکرد آن دفاع می‌کنیم.

اسلام‌پناه افزود: پلیس راهور چه شأنی دارد و حق ندارد از استاندارد و استاندارد خودری داخلی انتقاد کند بلکه باید به وظایف ۱۸گانه خودش بپردازد که نمی‌پردازد.

او اظهار داشت که صنعت خودروسازی کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است. ما در بحث کیفیت خودرو کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم. بنابراین پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازا که دو ساله بود به یک ماه کاهش پیدا کرده تا پیوسته مورد رصد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت باید پای خود را از بنگاه‌داری بیرون بکشد، اضافه کرد: نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاه‌داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری داشته باشد.

او خواستار حمایت خبرنگاران انقلابی برای مطالبه مردمی شد و گفت: می‌دانیم صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد گرفته شده از خودروسازان، تصریح کرد: از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.

وی با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعا محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد ولی گفته شود دارد اما تاخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست.

وی با تاکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند و نمی‌توانند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند به‌طور حتم از رده خارج می‌شوند.

مهلتی که نتیجه نداد

در دی‌ماه سال گذشته، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفته بود که فرصت یک ماهه و اولیتماتوم جدی به خودروسازان داده شده تا خودروهایی که تولید می‌کنند، از مراحل ابتدایی تولید تا تحویل محصول نهایی، باید تمام ویژگی‌های فنی در آنها در نظر گرفته شود.

به‌گفته احسان ساده خودروسازان تا یکم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، فرصت داشتند به تعهدات خود عمل کنند و بعد از آن سازمان استاندارد وارد عمل می‌شود.

به‌گفته وی از ۸۵ استاندارد خودرو، ۹ استاندارد همچون دنده، ترمز و … بنا به بهانه‌های مختلف اقتصادی همچون تحریم به حالت تعلیق درآمده است ولی رعایت و اجرای استاندارد‌های ۸۵گانه از سال ۹۶ برای خودرو‌های تولید داخلی و وارداتی الزامی شده، اما هنوز به اجرای صد درصدی نرسیده است و به جز چند خودرو، دیگر تولیدات و خودرو‌های وارداتی در صف گرفتن تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

وی تصریح کرد: در اجرای این تعهدات حداقلی هم با خودروساز شوخی نداریم اگر قرار است ما مماشات کنیم دست مردم به خودروساز نمی‌رسد.

اگرچه اکنون سه ماه از این اولیتماتوم می‌گذرد ولی نه خودروسازان آن را جدی گرفتند و به آن عمل کردند و نه سازمان ملی استاندارد در برابر این بی‌تفاوتی و بی‌عملی خودروسازان، کاری انجام داد و در حقیقت این سازمان در برابر ایشان مماشات کرد.

تصادفات جاده‌ای خودروهای بی‌کیفیت ایران‌خودرو و سایپا که منجر به مرگ هموطنان می‌شود
تصادفات جاده‌ای خودروهای بی‌کیفیت ایران‌خودرو و سایپا که منجر به مرگ هموطنان می‌شود

  • منبع خبر : http://sanatsenf.ir/