به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: اگرچه به اعتقاد علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌ و سلف سرویس تهران قیمت غذای رستوران‌‌ها حدود ۳۰ درصد روند افرایشی را تجربه کرده است، اما مشتریانی که این روزها تفریحی به نام رفتن به رستوران برای آن‌ها کمرنگ و کمرنگ تر شده است، بر این باور هستند که هزینه صرف غذا در رستوران‌های مختلف شیب صعودی قابل توجه‌ای را تجربه کرده است.

افزایش ۱۰۰درصدی هزینه‌های تهیه غذا و تغییر شغل تا ۵۰ درصد، اگر چه تا چندی قبل رستوران گردی تفریحی در دسترس برای خانواده‌های ایرانی بود، اما جدا از بروز پاندمی بیماری کووید۱۹ که شرایط ویژه‌ای را در این زمینه رقم زد، مدتی است که افزایش قیمت غذاهای مختلف در رستوران‌ها موجب شده درصد قابل توجهی از افرادی دیگر توان رفتن به رستوران را نداشته، حتی تهیه یک ساندویچ ساده نیز برای آنها به انتخابی پر از اما و اگر تبدیل شود.

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: اگرچه به اعتقاد علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌ و سلف سرویس تهران قیمت غذای رستوران‌‌ها حدود ۳۰ درصد روند افرایشی را تجربه کرده است، اما مشتریانی که این روزها تفریحی به نام رفتن به رستوران برای آن‌ها کمرنگ و کمرنگ تر شده است، بر این باور هستند که هزینه صرف غذا در رستوران‌های مختلف شیب صعودی قابل توجه‌ای را تجربه کرده است.

در این میان برخی نیز اظهار کرده‌اند که در بازه زمانی یکی دوسال اخیر، قیمت غذاهای رستوران‌ها حتی تا دو برابر گران شده است و برای همین بسیاری از افراد مجبور به قلم گرفتن این تفریح ساده، اما پرخرج از برنامه‌های زندگی شان شده‌اند.

رقمی که البته در مقایسه با چهار سال قبل حتی تا بیش از پنج برابر هم افزایش یافته است و براین اساس تعداد قابل توجهی از مشتریان قدیمی رستوران‌ها این روزها دیگر نشستن پشت میز رستوران‌ها به ویژه در مناطق شمالی شهر برایشان به رویا تبدیل شده است.

مقایسه اجمالی در بازه ۴ ساله

در این میان اگر بخواهیم مقایسه‌ای اجمالی در بازه زمانی چهار سال اخیر و امروز درباره بهای غذاها داشته باشیم، می‌توان گفت؛ اگر شما در سال ۱۳۹۶ قصد داشتید برای یکی از وعده‌های غذایی خود یک غذای ایرانی به طور مثال خورشت قیمه یا قورمه سبزی سفارش دهید، برای این غذا باید حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان هزینه می‌کردید، البته برحسب رستوران و منطقه شهر این عدد شاید به ۶ تا هفت هزار تومان نیز کاهش می‌یافت. این در حالی است که اکنون برای صرف چنین ناهار یا شامی باید به ازای هر پرس ۳۸ تا ۶۴ هزار تومان بپردازید.

در همین بازه زمانی بهای خورشت فسنجان نیز از ۱۸ هزار تومان به ۷۸ هزار تومان تا ۱۷۱ هزار تومان با توجه به اسم و رسم رستوران رسیده است.

همچنین درصورتی که قصد صرف غذایی به نسبت مجللی را داشتید و انتخاب شما باقالی پلو با ماهیچه گوسفند بود، چهار سال قبل برای صرف آن باید ۳۸ هزار تومان کنار می‌گذاشتید تا بتوانید آن را سفارش دهید، اما اکنون اگر چنین قصدی داشته باشید، تصمیم مذکور برای شما بالای ۲۰۰ هزار تومان آب خواهد خورد.

به عبارتی در حال حاضر برای باید ۵٫۲ برابر بیشتر برای آن پول بدهید.

این تفاوت قیمت در باره چلوکباب سلطانی نیز بسیار قابل توجه است، به عبارتی در صورتی که در بازه زمانی اشاره شده می‌توانستید با پرداخت ۳۵ هزار تومان خود را مهمان یک پرس از این غذا کنید، اما اکنون باید برای صرف آن باید ۲۱۸ هزار تومان بپردازید، البته غذا در رستوران‌های صاحب نام شهر ۳۰۷ هزار تومان بها دارد.

علاوه براین اگر مشتری زرشک پلو با مرغ باشید، این روزها تهیه آن برای شما حدود ۵۰ هزار تومان البته بسته به رستوران و تزئینات همچنین نوع بسته‌بندی آن تا ۱۴۷ هزار تومان هزینه داشته باشد.

غذایی که در سال ۱۳۹۶ تنها برای شما ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان خرج داشت. اما اکنون باید بین سه تا پنج برابر حتی بسیار بیشتر بسته به نوع رستوران برای سفارش دادن آن هزینه کنید.

نکته دیگر اینکه اگر شما از جمله افرادی بودید که عادت داشتید به صورت هفتگی با اعضای خانواده تان، راهی رستوران شوید، در سال ۱۳۹۸ با هزینه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قادر بودید در قالب خانواده چهار نفره شبی را در یک رستوران به صرف غذا بگذرانید. اما اکنون این رقم با احتساب غذاهای مشابه برای هر نفر به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان رسیده است.

افزایش ۱۰۰درصدی هزینه‌های تهیه غذا

افزایش قیمت غذا در رستوران‌های مختلف در حالی به معضلی برای مشتریان آنها و کسب درآمد این اصناف تبدیل شده است که در آن سوی ماجرا افزایش حدود ۱۰۰درصدی هزینه‌های تهیه غذا نیز موضوعی است که رستوران داران از آن گلایه دارند.

آنچه که علی‌اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران هم از آن سخن گفته است.

طبق اظهارات وی قیمت مواد اولیه‌ای که صنف مذکور استفاده می‌کند، در یک سال اخیر دو برابر شده است. علاوبه بر این سایر هزینه‌ها نیز تا ۷۰ درصد بالا رفته که شامل مواردی مانند بیمه، مالیات، آب، برق و … می‌شود.

به این فهرست باید هزینه‌های بالای اجاره بهای رستوران‌های استیجاری را نیز اضافه کرد. این درحالی بوده که اپیدمی بیماری کووید۱۹ در بازه‌های زمانی مختلف در یک سال و نیم گذشته موجب تعطیلی رستوران‌ها شده و بعد از بازگشایی نیز مردم استقبال چندانی از رستوران‌ها نداشته‌اند.

تغییر شغل ۳۵ تا ۵۰ درصدی

همه این موارد موجب شده تا تعداد مشتریان روز به روز کمتر شود و میزان فروش هم کاهش یابد. تا به آنجا که برخی صاحبان رستوران‌ها همچنین فست فودی‌ها عنوان کنند دیگر دخل و خرج شان نه تنها همخوانی با یکدیگر ندارد، بلکه هزینه‌های بسیار بیشتر از میزان درآمد آنها است.

به طور نمونه رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران بیان کرده است؛ در یک سال گذشت میزان فروش این صنف تا ۷۰ درصد کاهش داشته حتی این کاهش درآمد باعث ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی فعال و خروج حدود ۳۵ درصد از اعضای اين صنف و تغییر شغل آنها شده است.

این رقم البته برای صنف اغذیه فروشان به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد که دلیل آن به گفته اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه ‌فروشان تهران کاهش چشمگیر تعداد مشتریان و میزان درآمد همچنین ناتوانی در پرداخت اجاره بها بوده که آنها را مجبور به بستن مغازه و تغییر شغل کرده است.

یک موضوع تامل برانگیز

در کنار همه مواردی که اشاره شده اما گرانی مواد اولیه، کاهش توان مالی مشتریان، پایین آمدن تعداد فروش غذا و مواردی از این قبیل باعث شده تا در شاهد برخی از تغییر رویه‌ها رد طبخ و سرو غذا باشیم. به طور نمونه

برخی از رستوران‌‌های فعال در جنوب تهران اقدام به حذف تعدادی از غذاهای خود از فهرست موردنظرشان کرده‌اند، آنچه که دیگر مشتریانشان توان سفارش آنها را ندارند. به عنوان نمونه چلوکباب برگ غذایی است که گفته می‌شود این روزها در چنین رستوران‌هایی دیگر سرو نمی شود. ضمن اینکه برخی از شنیده‌ها حکایت از این دارد که با توجه به قیمت بالای گوشت و پرهزینه بودن آن برای رستوران داران، همچنین ناتوانی مالی مشتریان برای تهیه چنین غذایی، حتی در بعضی از جاها غذاهای خورشتی با گوشت مرغ طبخ و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

در مواردی نیز گفته می‌شود، در برخی منوهای رستوران‌ها در مناطقی که ساکنانش با توجه به نرخ بالای تورم دیگر درآمد چندانی ندارند، غذاهایی مانند زرشک ‌پلو با اسکلت مرغ همچنین چلو با دمبه یا استخوان قلم به فروش می‌رسد. ضمن اینکه باید گفت در بسیاری از اغذیه فروشی‌ها برخی غذاهای ساده از جمله آب، دوغ و خیار نیز به مشتریان فروخته می‌شود. غذاهایی که  گرانی مواد اولیه طبخ غذا و به طبع آن کسادی و ورشکستگی بسیاری از رستوران داران موجب اضافه شدن آنها به منوی تعدادی از رستوران‌ها شده است. آنچه که حکایت از حال و روز ناخوش چنین رستوران‌هایی دارد که همچنان تلاش می‌کنند تا چرخ کار و کسب شان را بچرخانند و مشتریانی داشته باشند.

به هر حال باید به یاد داشت که پیش از این یکی از تفریحات مردم در کشور رستوران ‌گردی و در نظر گرفتن زمانی برای  حضور در چنین فضاهایی در قالب دورهمی‌های دوستانه یا  خانوادگی بود، اکنون با افزایش بی سابقه بهای مواد غذایی به ویژه گوشت، برنج و … این تفریح به نسبت ساده هم از سبد بسیاری از خانواده‌های ایرانی رخت بسته و شاید هم به تدریج به آرزوی محال تبدیل شده است. آنچه که با خود کسادی کسب و کار صاحبان رستوران‌ها و بیکاری بسیاری از شاغل در این فضاها را نیز به همراه داشته که بسیار متاثر کننده است.