به‌نظر می‌رسد فیلترینگ و تلاش برای دور زدن این محدودیت‌ها موجب گسترش استفاده از بدافزارها توسط کاربران شده است.

به‌نظر می‌رسد فیلترینگ و تلاش برای دور زدن این محدودیت‌ها موجب گسترش استفاده از بدافزارها توسط کاربران شده است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از دیجیاتو متوسط میزان آلودگی سیستم‌ها طی سه ماه گذشته در ایران نیز کشورمان را در جایگاه هفتم قرار داده است. به‌نظر می‌رسد فیلترینگ اواخر شهریورماه و تلاش‌های گسترده برای دور زدن این محدویت‌ها یکی از عوامل کسب چنین رتبه‌ای است.

آلودگی فضای سایبری کشورها براساس IPهاست. هر کشوری یک آی‌پی مشخصی دارد و آلودگی آن‌ها توسط شرکت‌های امنیتی در دنیا رصد می‌شود. این آلودگی‌ها نیز دو دسته هستند؛ یک‌سری آلودگی‌های شناخته‌شده‌ای مثل بات‌نت‌ها و یک‌سری نیز ناشناخته هستند، یعنی ممکن است دستگاه‌هایی آلوده شده باشند، اما هنوز آلودگی عملیاتی نشده باشد.

بنیاد Shadowserver متشکل از کارشناسان امنیتی با تجربه در جهان است که تلاش می‌کنند تا اینترنت را برای همه ایمن کنند. این مجموعه به‌صورت روزانه فضای وب را پالایش کرده و براساس منابع مختلف، آلودگی دستگاه‌های مختلف را براساس IP و کشورها اعلام می‌کند.

آخرین پایش‌های روزانه این شرکت ۳۱ دسامبر (شنبه ۱۰ دی) باز می‌گردد که بیانگر تعداد سیستم‌های آلوده در دنیاست. سیستم‌هایی که تلاش می‌کنند به آدرس‌های CC Serverهایی که قبلاً فعال بودند و الان Sinkhole شده‌اند، متصل شوند.

براساس این گزارش، ایران روز گذشته در رتبه سوم آلوده‌ترین کشورها به بدافزارهای شناخته‌شده قرار گرفته است.