به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، در این نشست اظهارداشت:

بر توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان تأکید کرد: داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی نشستی با آقایان بختیار رحیم‌اف و جسوربک چوریف معاونین وزرای سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و حمل‌ونقل جمهوری ازبکستان و با حضور آقای بهادر عبدالله‌اف، سفیر آن کشور در تهران ، بر توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، در این نشست اظهارداشت:

ازبکستان دارای بیشترین جمعیت منطقه آسیای مرکزی است ، لذا همواره توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با آن از اولویت‌های سازمان و وزارت متبوع است. خوشبختانه دو کشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکتهای حمل‌ونقل ایرانی و ازبکی، طی سالهای گذشته همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

امانی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دوکشور افزود : حجم مبادلات در سال گذشته به قریب نیمی از وضعیت قبل از شیوع کرونا و به دلیل انسداد مرزهای ترکمنستان رسیده است، لذا ضروری است با توجه به عضویت طرفین در راهگذر عشق‌آباد، اقدامات مشترکی به‌منظور تسهیل تردد ناوگان طرفین از همه مسیرهای آلترناتیو از جمله ترکمنستان، دریای خزر و مسیر افغانستان صورت گیرد.

وی همچنین با یادآوری عضویت دو کشور در سازمان همکاریهای اقتصادی اکو و پیمان شانگهای، تصریح کرد: در چارچوب همکاریهای چندجانبه نیز علاقمندیم در حوزه راهگذر KTAI (متشکل از ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان) با توجه به جایگاه ازبکستان به‌عنوان حلقه اتصال در منطقه، همکاری داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست خواستار بررسی مقامات ذیربط دو کشور برای احیای موافقتنامه سه‌جانبه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی‌ ایران – افغانستان – ازبکستان که در سال ۱۳۸۲ منعقد شده است، گردید.

امانی اعلام کرد : طرف ایرانی آمادگی کامل جهت همکاری در زمینه انتقال دانش و فناوری سامانه‌های نگهداری راه و ابنیه بین راهی، حمل‌ونقل هوشمند، مدیریت پایانه‌های مرزی و به‌خصوص مراکز لجستیکی با طرف ازبک را دارا بوده که طرح پیش‌نویس پیشنهادی همکاری نیز قبلاً ارایه شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار امیدواری کرد : نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای در اسرع وقت برنامه‌ریزی و برگزار گردد تا تصمیمات خوبی برای تسهیل تردد ناوگان به قلمرو دو کشور اتخاذ شود چرا که قویاً اعتقاد داریم ظرفیت دو کشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به مراتب بیش از وضعیت فعلی است، لذا باید تلاش کرد تا موانع و هزینه‌های غیرضروری حذف شود.

آقای بختیار رحیم‌اف، رئیس هیئت ازبکستانی، به تمایل دولت آن کشور مبنی بر آغاز سطح جدیدی از ارتباطات تجاری با ایران به عنوان شریک استراتژیک خود و بازگشایی کریدورهای حمل ونقلی جدید اشاره کرد و افزود طی این سفر ، مقامات ذیصلاح سایر دستگاه‌ها نیز از کشور ازبکستان به عنوان شریک واقعی تجارت یاد کرده اند و ما امیدواریم طی این نشست و نشست آتی دو کشور که مقرر است در فورریه سال جاری برگزار گردد، نیز به نتایج ارزشمندی در راستای تحکیم روابط همه جانبه دست یابیم .

براساس این گزارش ، جسوربک چوریف معاون وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان نیز طی سخنانی بااشاره به زیرساخت‌های امن و مناسب و موقعیت استراتژیک ایران برای دسترسی آن کشور به آبهای آزاد اعلام کرد در سال میلادی جدید و با وجود چشم اندازهای نو و با توسعه در حوزه حمل‌ونقل، راه برای توسعه مناسبات در سایر حوزه‌ها نیز فراهم می‌گردد و در پایان این سفر هم درنظر است به منظور تقویت همکاری‌های تجاری و حمل و نقلی و فعال سازی کریدورهای ترانزیتی عبوری از دو کشور سندتوافقات فیمابین تنظیم و مبادله شود.

شایان ذکر است، پیش از این دیدار، هیات ازبکستانی از مرکز مدیریت راههای کشور نیز بازدید و از نزدیک با اقدامات صورت گرفته در حوزه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند آشنا شدند و طی برنامه‌ریزی به عمل آمده، هیئت ازبکستانی در طول اقامت آنها در ایران از بندر چابهار نیز بازدید می نمایند.