تفکر لاکچری عامل کم شدن آبزیان در سفره مردم، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تفکر لاکچری در مورد مصرف آبزیان، باعث مصرف کم آبزیان در سفره مردم شده است.

تفکر لاکچری عامل کم شدن آبزیان در سفره مردم، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تفکر لاکچری در مورد مصرف آبزیان، باعث مصرف کم آبزیان در سفره مردم شده است.

به گزارش وقایع‌نیوز: مهرنوش خانمحمدزاده‌: در حال حاضر اگر قیمت گوشت آبزیان را با گوشت شکار محاسبه کنیم، باز هم این قیمت از قیمت ماهیان صیدشده که توسط واسطه های غیرضرور در بازار عرضه می شود بسیار پایین تر است و حذف این واسطه‌ها چرخه عرضه آبزیان را از مزرعه تا سفره آسان می‌کند.

سیدحسین حسینی در نشست خبری اظهار کرد: امسال تولید ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن محصولات آبزیان را در برنامه داریم که ۷۱ درصد آن محقق شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: در دنیا ۲۱۴ میلیون تن تولید محصولات آبزیان است و ۹۰ میلیون تن در حوزه صیادی است و ۱۲۴ میلیون تن متعلق به حوزه آبروی پروری است که ۳۷ میلیون تن مربوط به گیاهان آبزی است.

نزدیک ۶۵۰ گونه در حوزه آبزی پروری در دنیا انجام می‌شود. شیلات ایران با تولید ۱ میلیون و ۲۵۶ هزار تن در سال گذشته رتبه ۲۶ جهان را دارد و در آسیا رتبه ۱۲ و در غرب آسیا رتبه اول را داراست.

حسینی در ادامه افزود: این مقدار تولید در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۲ هزار تن بوده که ۳۰۷۶ درصد رشد تولید داشته‌ایم.

۱۱۵۰۰ شناور در حوزه صیادی فعالند و ۲۷هزار مزرعه آبزی‌پروری داریم که ۱۸ هزارتای آن مربوط به ماهیان گرمابی است و ۷هزار ماهیان سردابی در حوزه قزل‌آلا فعالند.

در مزرعه میگو ۶۱ هزار تن تولید میگو بوده و ۹۵۰ مزرعه در حدود ۲۰ هزار هکتار فعالیت می‌کنند.

افزایش دوبرابری مزارع پرورش ماهی ومیگو

مزرعه پرورش میگو
مزرعه پرورش میگو
مزرعه پرورش ماهی
مزرعه پرورش ماهی

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۰ به خاطر صید بی رویه ماهیان خاویاری، صید تجاری این نوع ماهی ممنوع شد، بیان کرد: درحال حاضر ۴هزارتن گوشت خاویاری تولید می‌کنیم. ۷۱۸ هزارو ۶۶۵ هکتار کل مزارع پرورش ماهی و میگو است و قرار است این میزان دو برابر افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: باید برنامه مدون و راهبردی داشته باشیم و براساس مطالعات، این حوزه در سه محور ریل گذاری شده است.

اول افزایش بهره‌وری در مزارع موجود، دوم در حوزه صید و صیادی باید به سمت ذخایر برداشت نشده و کمتر برداشت شده برویم. سوم از ظرفیت‌های زیستی و اقلیمی کشور استفاده کنیم.

حسینی ادامه داد: امسال تولید ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن آبزی در برنامه داریم که ۷۱ درصد این برنامه تحقق پیدا کرده و بحث آبزی‌پروری از ۱۳۳ حلقه پرورش ماهی در قفس، ۲۷۱ حلقه در دریاست و تا آخر سال به ۳۵۴ حلقه افزایش خواهد یافت.

تکثیر پرورش بچه ماهیان، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

تکثیر پرورش بچه ماهیان
تکثیر پرورش بچه ماهیان

رییس سازمان شیلات ایران افزود: در حوزه پرورش ماهی در قفس برای رسیدن به بیوتکنولوژی تکثیر پرورش بچه ماهیان، با همکاری موسسه تحقیقات، شرکت‌های دانش بنیان، نتایج خوبی گرفتیم و تا تجاری‌سازی این موضوع کار می‌کنیم و با وارد کردن بچه ماهی با دیپلماسی فعال برای بازار داخل فعالیت می‌شود.

عرضه آبزیان از مزرعه تا سفره

عرضه آبزیان از مزرعه تا سفره
عرضه آبزیان از مزرعه تا سفره

وی افزود: تولید هوشمند است و اگر بازار فعال شود و تولید به دنبال آن خواهد رفت. بحث فرهنگی مهم است.

با توجه به تفکر لاکچری در مورد مصرف آبزیان، باعث مصرف کم آبزیان در سفره مردم شده است.

در حال حاضر اگر قیمت گوشت آبزیان را با گوشت شکار محاسبه کنیم، باز هم این قیمت از قیمت ماهیان صیدشده که توسط واسطه های غیرضرور در بازار عرضه می‌شود بسیار پایین تر است و حذف این واسطه‌ها چرخه عرضه آبزیان را از مزرعه تا سفره آسان می‌کند.

اقبال جهانی از بازار آبزیان ایران

سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار با تراز مثبت ۵۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان
سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار با تراز مثبت ۵۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان

حسینی درادامه اظهار کرد: باید بتوانیم بهره‌وری بیشتری در حوزه مولدسازی داشته باشیم. سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار با تراز مثبت ۵۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان داشتیم که نشان از اقبال جهان از بازار ایران است.

محصولاتی که به بازارهای جهانی صادر می‌شود، استاندارهایی داشته باشد و با مخاطب‌شناسی‌های موجود، باید محصولی در تراز ظرفیت‌های بین‌المللی تولید شود. امسال ۶۷ درصد به لحاظ ارزشی رشد در حوزه صادرات و سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار صادرات داشتیم.

راه اندازی پایانه‌های صادراتی آبزیان در راستای تحقق سیاست ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا ایران

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به خبرنگار ما درباره راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی آبزیان در کشور و چگونگی تخصیص اعتبار برای این پایانه‌ها در برخی از نقاط کشور گفت: در راستای تحقق سیاست‌های اصلی ما در زمینه ایجاد زنجیره ارزش، یکی از موضوعات اصلی ما راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی و بازار است.

در جاهایی که ما نیاز داریم این موضوع بسیار برای ما حائز اهمیت است که هم تسهیلات ارزان قیمت و هم زمین و مجوز به آنها خواهیم داد.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: اما بر اساس محصولات پر اهمیتی که به نام کشور ایران صادر می‌شود، می‌بایست استانداردهای جهانی در این پایانه‌ها لحاظ شود.

این نظارت و بررسی در بازار و بهبود کیفیت محصول از سوی ما انجام می‌شود.

بر این اساس طراحی پایانه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود و پایانه‌ای مورد حمایت ما است که پشتوانه آن تولیدکنندگان باشند که در این خصوص ارتباط بین تولیدکننده و صادرکننده بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه، پیگیری امور پایانه‌های صادراتی عملا جزو وظایف دفتر توسعه صادرات در وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: اما با تمام این تفاسیر، ما از آنها خواستار این هستیم که با توجه به ارزش ماهیان صادراتی اعم از خوراکی و زینتی و با توجه به اینکه یکی از منابع ارزآوری صادراتی ما ماهیان زینتی است که کمتر به آن پرداخته شده است، به طوری‌ که اکنون حدود ۶هزار میلیارد چرخش مالی ماهیان زینتی ما است که هنوز بحث واسطه صادرات به کشور همسایه نیست. ماهیان ارزشمندی را در دنیا به نام ما می شناسند مثل ماهیان خاویاری و غیره که برای این‌ها رعایت استانداردهای لازم در پایانه‌های صادراتی بسیار مهم است.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون در خوزستان و کرمانشاه پایانه‌های صادراتی در حال راه‌اندازی هستند و در مرز نوروزخان و قصرشیرین هم برای ماهیان گرمابی و سردابی، زمینی توسط اتحادیه تولیدکنندگان خریداری شده‌است.

این کار که تولیدکنندگان آن را انجام می‌دهند برای ما بسیار حائز اهمیت است، چون ارزش افزوده‌ای که به دنبال تولید و حاشیه سود آن ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا تولیدکننده بتواند به تولید بهتر بپردازد.

الحمدالله این تشکل هم‌اکنون در مرز مهم قصرشیرین اتفاق افتاده است.