دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی دریانوردان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر است، گفت: دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند.

دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی دریانوردان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر است، گفت: دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی‌نازی در بزرگداشت روز جهانی دریانورد که عصر امروز با حضور مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد تجارت دنیا از طریق دریا صورت می‌گیرد و با توجه به همجواری کشور با خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اهمیت حمل‌ونقل دریایی بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: کشور ما با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی موجبات بهره مندی از حمل و نقل کالا، فعالیت‌های صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدمات را فراهم کرده است.

صنعت حمل و‌نقل دریایی تاثیر بسیار زیادی در مبادلات فرامرزی دارد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی تاثیر بسیار زیادی در مبادلات فرامرزی به خصوص بازرگانی و تجارت فراقاره ای کشور دارد، عنوان کرد: این صنعت به عنوان ایمن ترین نوع حمل و نقل کالاهای سبک، سنگین و با ارزش شناخته می شود و در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل، قابل اطمینان تر است و تاثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشورها دارد.

علی نازی ادامه داد: هسته‌ای ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی دریانوردان هستند و در بسیاری از کشورها، دریانوردان به عنوان رکن چهارم نیروهای نظامی شناخته می شوند و همین امر حاکی از نقش آفرینی و اهمیت بسیار بالای این نیروی ارزشمند است.

شعار سال جاری آیمو و شعار روز جهانی دریانورد

وی با اشاره به اینکه شعار سال جاری آیمو «مارپل در پنجاه سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» است، تصریح کرد: در همین راستا شعار روز جهانی دریانورد نیز با عنوان «مشارکت موثر دریانوردان در حفاظت از محیط زیست دریایی» معرفی شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و اجرای الزامات کنوانسیون‌های دریایی به ویژه کنوانسیون جلوگیری از آلودگی در دریا مصوب سال ۱۹۷۸ (مارپل) بر عهده دریانوردان قرار دارد، اظهار داشت: نقش اساسی و بازیگر غایی دریانوردان هستند و با توجه به آموزش‌های تخصصی که بر اساس کنوانسیون استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی مصوب سال ۱۹۷۸ و اصلاحات بعدی آن (STCW)  صورت می گیرد، آموزش درست به همراه فرهنگ سازی مناسب، ارتباط مستقیم با اجرای درست الزامات و تعهدات زیست محیطی روی کشتی‌ها، جلوگیری از انتشار مواد نفتی به دریا، نریختن زباله و فاضلاب کشتی و تعهد به استفاده از سوخت کم سولفور به منظور جلوگیری از آلودگی، مدنظر قرار دارد.

اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور

علی نازی افزود: در این راستا و با توجه به اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور کشور، یکی از اولویت‌های اصلی  سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه کمی و کیفی دریانوردان است که در این رابطه اقدامات موثری تا به امروز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از جمله این اقدامات و دستاوردها، گسترش همکاری با سایر کشورها در زمینه‌های شناسایی گواهینامه دریانوردان و انعقاد تفاهمنامه با دو کشور هند و سوریه است، گفت: مذاکره، بازدید، پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران منطقه ای و محلی جهت اعطای مجوز به هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه ای دریانوردی که با تحقق آن شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت فراگیران حرفه دریانوردی خواهیم بود و نیز اجرای طرح مطالعاتی ارتقای اثر بخشی دوره‌های آموزشی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، از دیگر اقدامات است.

برنامه‌های در دست اقدام سازمان بنادر در سال جاری

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام سال جاری سازمان بنادر و دریانوردی نیز، اعلام کرد: شایسته سازی دریانوردان شناورهای صیادی، شایسته سازی پرسنل سکوهای فراساحلی بر اساس کنوانسیون STCW از جمله برنامه‌های سال جاری است.

رونمایی از برنامک و وب سایت همراه دریانوردان

علی نازی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای رفاه حال دریانوردان اقدامات گسترده و بسیار مناسبی در راستای تحقق دولت الکترونیک صورت پذیرفته است و امروز نیز شاهد رونمایی از برنامک (اپلیکشن) و وب سایت همراه دریانوردان با عنوان نرم افزار اینترنتی دریانوردان (ناد) خواهیم بود که ضمن کاهش هزینه‌های دریانوردان، تاثیر بسزایی در تکریم این قشر زحمتکش و عزیز خواهد داشت.

وی بیان کرد: در راستای تحقق هر چه بیشتر اهداف دولت الکترونیک و رضایتمندی دریانوردان عزیز این سرزمین در آینده نیز پروژه‌های الکترونیکی دیگری از جمله صدور اسناد الکترونیک دریانوردان به انجام خواهد رسید.

پیگیری‌های موثر سازمان بنادر در حوزه حقوق دریانوردان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق دریانوردان این سازمان با برخورداری از واحد کار دریایی در ستاد و بنادر و در راستای اجرای مقاوله نامه کار دریایی (MLC) پیگیری موثری را در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت به میهن دریانوردان زمین گیر و شکایات آن‌ها به عمل آورده است، اعلام کرد: با مشارکت تمامی مبادی ذی ربط دولتی از وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پلیس مهاجرت و سازمان‌های مردم نهاد به ویژه انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران و اتحادیه مالکان کشتی‌های ایران به طور مستمر، پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل است.