به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از تولیدگران کارآفرین: ندا کنجکاو نیک: مشیری با بیان این‌که از لحاظ تولید عسل مقام چهارم جهان را بعد از چین، ترکیه و آرژانتین داریم، گفت: صنعت زنبورداری در دهه‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رتبه چهارم تولید عسل دنیا به ایران اختصاص دارد، فرهاد مشیری، مشاور سابق معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری سابق طرح توسعه صنعت زنبورداری، فوق لیسانس اقتصاد دامپروری دارد. او مدیریت امور عشایر استان تهران و معاونت امور تولیدات دامی استان تهران و البرز را در کارنامه کاری خود دارد و در حال حاضر نیز در بخش توسعه زنبورداری حضوری فعال دارد. رشد صنعت زنبورداری، فعالیت این حوزه از بدو انقلاب تاکنون و فعالیت زنبورداران و مسائل مورد بحث در این صنعت از جمله مسائلی است که او به آنها اشاره می‌کند. 

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از تولیدگران کارآفرین: ندا کنجکاو نیک: مشیری با بیان این‌که از لحاظ تولید عسل مقام چهارم جهان را بعد از چین، ترکیه و آرژانتین داریم، گفت: صنعت زنبورداری در دهه‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با پیشرفت تکنولوژی و آموزش‌های فنی-تخصصی میزان تولید این صنعت در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و در کنار آن، تولید محصولات جانبی زنبور عسل نیز سیر صعودی به خود گرفته است.

همچنین گرایش به سمت کندوهای مدرن نسبت به کندوهای سنتی بیش‌تر شده، به‌طوری‌که میزان کلونی‌های زنبور عسل در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد حدود ۲۶درصدی را ثبت کرده است. اما در این میان آمار کندوهای مدرن زنبور عسل نیز رشد چشمگیری را نشان

می‌دهد. تعداد کندوها در سال گذشته به رقم ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار کلونی زنبور عسل رسید که در خدمت ۹۸هزار زنبورستان قرار گرفته است.

در واقع نزدیک به ۹۸٫۶درصد مربوط به کندوهای مدرن و ۱٫۴درصد کندوهای فعال در زنبورستان کندوهای سنتی است. 

آمار ارزش افزوده محصولات زنبور عسل مانند ژل رویال، زهر زنبور و موم نشان می‌دهد استقبال بالایی از این محصولات شده است و بازار خوبی در کشور دارد.

کرونا مصرف عسل را افزایش داده است

وی افزود: امروزه مصرف‌کنندگان محصولات زنبور عسل با شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا تمایل بیش‌تری به استفاده از عسل برای افزایش سیستم ایمنی بدن پیدا کرده‌اند. آمار استفاده از عسل در کشور ما نیز افزایش داشته است.

در سال ۹۷ تولید عسل کل کشور حدود ۹۰هزار تن بود و در سال ۹۸ به ۱۱۲هزار تن رسید و این نشان دهنده افزایش ۲۴درصدی تولید عسل در کشور و افزایش میزان تقاضاست.

آموزش‌ها موفق عمل کرده است

مجری سابق طرح توسعه صنعت زنبورداری اضافه کرد: در سال‌های اخیر آموزش‌ها در حوزه زنبورداری به سمت تکنولوژی روز دنیا سوق پیدا کرده و بسیاری از تحصیلکرده‌ها به سمت صنعت زنبورداری گرایش پیدا کرده‌اند.

به طوری که در حال حاضر ۲۰درصد از جمعیت زنبورداران کشور تحصیلات دانشگاهی دارند. بنابراین دسترسی این افراد به آموزش‌های روز راحت‌تر از گذشته است.

رتبه چهارم عسل دنیا به ایران اختصاص دارد

مشیری تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ فائو، در حال حاضر از نظر تعداد کندو کشور ایران بعد از هند، چین و ترکیه مقام چهارم و از لحاظ تولید عسل هم مقام چهارم جهانی را بعد از چین، ترکیه و آرژانتین به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ما ۱۱۲هزار تن تولید عسل داریم و تقریبا ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار کلونی زنبور عسل هم در کشور فعال است.

ایران از لحاظ تولید عسل هم مقام چهارم جهانی را بعد از چین، ترکیه و آرژانتین به خود اختصاص داده است+وقایع‌نیوز
ایران از لحاظ تولید عسل هم مقام چهارم جهانی را بعد از چین، ترکیه و آرژانتین به خود اختصاص داده است

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود ۹۸هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد و ۹۸هزار زنبوردار در این شغل فعالیت می‌کنند و اگر به این آمار کارگرهای زنبورداری و کارگاه های صنایع وابسته از کندوسازی و… را اضافه کنید، این رقم بسیار چشم‌گیر خواهد شد.

در واقع می‌توان گفت حدود ۱۵۰هزار نفر به طور مستقیم در صنعت زنبورداری در حال فعالیت هستند. بر اساس آمار مهرماه ۹۸، حدود دو هزار و ۲۰۰تن موم در سطح کشور تولید شده است. ۱۲۴ تن موم، ۲۸۵ تن گرده گل، نزدیک به ۳ تن و ۳۰۰ کیلو ژل رویال و حدود پنج کیلوگرم زهر زنبور عسل آمار تولیدی سال گذشته در کشور است.

مشیری ادامه داد: در سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تحقیقات در خصوص ژل رویال گرایش پیدا کردند و بر همین اساس با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی از قرص ژل رویال رونمایی شد و در حال حاضر دسترسی همه افراد به این ماده غذایی آسان شده است. بر همین اساس ماهانه حدود ۴۰کیلو ژل رویال برای تولید قرص از زنبورداران خریداری می‌شود و به همین دلیل زنبوردار به تولید ژل رویال ترغیب و این سبب می‌شود سیستم مالی در این صنعت گردش پیدا کند. در حال حاضر طبق تفاهم‌نامه مشترک وزارت جهاد کشاورزی با صندوق زهر زنبور عسل صورت گرفته است که بر اساس آن مقرر شد تولید واکسن از زهر زنبور زیر نظر شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد.

قانون کوچ زنبورستان‌ها

مشیری گفت: در ماده ۱۴ قانون نظام جامعه دامپروری کشور صراحتاً به بحث کوچ و استخراج زنبورستان‌ها اشاره شده است و وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور تولیدات و دفتر توسعه زنبورداری هر ساله نسبت به تدوین ضوابط مربوط به استخراج زنبورستان‌های کشور اقدام می‌کنند. در فروردین ماه سال جاری نیز این ماده تدوین و ارسال شد و امیدواریم با نظارت سازمان‌های نظارتی قوانین به شکل بهتری اجرا شود.

مجری سابق طرح توسعه صنعت زنبورداری اضافه کرد: تنها تقاضای قانونی جامعه زنبورداری، بحث بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران است تا حق بیمه زنبورداران واریز شود. اتفاقات خوبی نیز در این حوزه رخ داده از جمله اینکه قرار است سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به تأمین اعتبار حق بیمه زنبورداران اقدام و تأمین اعتبار کند.

۲۰۰ ساعت کار کارشناسی صنعت زنبورداری

مشیری گفت: چندی پیش سندی با نظر صاحب‌نظران بخش زنبورداری کشور تدوین شده است. همچنین طی چهار ماه بالغ بر ۲۰۰ساعت کار کارشناسی انجام و به تدوین این سند منجر و برای تمامی معاونان امور دام‌های کشور ارسال شده است.

این سند هشت هدف اصلی دارد و بر مبنای آن، ریل‌گذاری صنعت زنبورداری کشور انجام شده است. با ۷۸ اقدام اجرایی متناسب با شرح وظایف صنایع وابسته به این صنعت مذاکره شده و آنچه برای چشم‌انداز این صنعت طراحی شده، سبب پیشرفت این صنعت و گشایش دریچه‌های جدید به روی این صنعت خواهد بود.

  • نویسنده : ندا کنجاونیک
  • منبع خبر : https://tolidgarankarafarin.ir/