ضرورت هماهنگی وزارت کشاورزی و وزارت نیرو برای رسیدن به حودکفایی، رئیس انجمن برنج ایران درباره چالش‌های خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی در کشور گفت: از سال ۱۳۶۲ در وزارت کشاورزی ۱۴ کمیته تشکیل شد که این کمیته‌ها برای زراعت فعالیت‌های بخش‌های مختلف کشاورزی تلاش می‌کردند که به سوی خودکفایی محصولات کشاورزی برویم.  من خود در آنجا از افرادی بودم که می‌گفتم قاطعانه نگوییم که خودکفا خواهیم شد بلکه طرح‌هایی باید داشته باشیم که ما را به سوی خودکفایی هدایت کنند و این طرح‌ها تهیه شد منتها بحث آب موضوع مهمی بود که خیلی از مسئولان ترجیح دادند آن را نبینند.

ضرورت هماهنگی وزارت کشاورزی و وزارت نیرو برای رسیدن به خودکفایی، رئیس انجمن برنج ایران درباره چالش‌های خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی در کشور گفت: از سال ۱۳۶۲ در وزارت کشاورزی ۱۴ کمیته تشکیل شد که این کمیته‌ها برای زراعت فعالیت‌های بخش‌های مختلف کشاورزی تلاش می‌کردند که به سوی خودکفایی محصولات کشاورزی برویم.  من خود در آنجا از افرادی بودم که می‌گفتم قاطعانه نگوییم که خودکفا خواهیم شد بلکه طرح‌هایی باید داشته باشیم که ما را به سوی خودکفایی هدایت کنند و این طرح‌ها تهیه شد منتها بحث آب موضوع مهمی بود که خیلی از مسئولان ترجیح دادند آن را نبینند.

به گزارش وقایع‌نیوز: مهرنوش خانمحمدزاده|علیرضا شایق در ادامه افزود: در موضوع آب بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هماهنگی نبود. اینکه وزارت نیرو در استان‌های مختلف منابع آبی خود را تعیین کند و به وزارت جهاد بگوید چقدر از این منابع آبی حق بهره برداری دارد. در تمام سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های افزایش محصول را تنظیم کرده و وزارت نیرو با او همراهی نکرده است.

وی افزود: بزرگترین فاجعه این موضوع را چند سال پیش در سد کاشوند دیدیم. دکتر کلانتری در آن زمان بارها مشکلات این سد را گوشزد کردند متاسفانه عدم هماهنگی بین بخش آب و بخش کشاورزی باعث شد این سد ساخته شد و شاهد فاجعه ای که به بار آورده هم هستیم یعنی آبی که پر نمک است به زیر سد می‌رود و اراضی حاصلخیز خوزستان را عملا از چرخه خارج می‌کند.

رئیس انجمن برنج ایران در ادامه خاطر نشان کرد: آقای نیکبخت از اول خدمتش در بخش کشاورزی و در نیک شهر یکی از محروم‌ترین مناطق بوده است. دو دوره رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم بوده است و در تمام این مدت ایشان دو دوره در محروم ترین استان کشور کار کشاورزی کرده است. بعد هم در سازمان تعاون روستایی و معاونت برنامه ریزی فعالیت داشته است بنابراین سوابق ایشان نشان می‌دهد که حق اظهار نظر در حوزه کشاورزی را دارد. فقط باید از ایشان پرسید، همه این برنامه‌ها درست اما آیا شما با وزارت بازرگانی و وزارت نیرو هماهنگ هستید یا نه؟

شایق در ادامه گفت: فرض کنید که ایشان در مورد برنج طرح‌های خودکفایی را تایید کرد باید دید که در تمام این سال‌های گذشته بخش بازرگانی دروازه‌ها را باز کرد و برنج وارداتی به کشور آمد. بنابراین آن کشاورزی که تلاش کرده تا بتواند به خودکفایی نزدیک شود جواب آن را چه کسی می‌خواهد بدهد؟

وی افزود: آقای نیکبخت زمانی می‌تواند در طرح‌های خود برای خودکفایی موفق شود که با وزارت بازرگانی و وزارت نیرو حتما هماهنگ شود و تائید آن‌ها را برای برنامه‌های خود بگیرد. از اول تشکیل وزارت صمت اشتباه بوده چون صنعت، معدن و تجارت هیچ سنخیتی باهم ندارند اکنون هم برای تشکیل وزارت بازرگانی منطقی پشت آن نیست و بازهم بحث‌های سیاسی و احساسی بر تشکیل وزارت بازرگانی غالب است اما در نهایت اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود صد در صد با آن موافقم.