به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز: ندا کنجکاو نیک:  هنوز هم هستند مردانی که با وجود تمام مشکلات با عشق به تولید و در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در این راه قدم برمی‌دارند.یکی از این مردان عبدالله آموزگار، از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در استانبوشهر است.

ضعف صادرات، بوروکراسی اداری، رکود بازار و عدم نظارت، در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشور وجود مشکلات فراوان در بخش تولید است که مشکلاتی از قبیل افزایش بیکاری، کاهش صادرات غیرنفتی، شکل‌گیری قاچاق، کاهش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، کاهش رشد اقتصادی و… را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز: ندا کنجکاو نیک:  هنوز هم هستند مردانی که با وجود تمام مشکلات با عشق به تولید و در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در این راه قدم برمی‌دارند.یکی از این مردان عبدالله آموزگار، از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در استانبوشهر است.

آموزگار با بیان این‌که علاقه‌اش به تولید و اشتغال‌زایی و ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی او را به ادامه فعالیت دلگرم می‌کند، مهم‌ترین مشکلات بخش تولید را ضعف صادرات به‌عنوان پایه و اساس تداوم تولید محصولات کشاورزی، ضد تولید بودن سیستم اداری کشور از زمان قدیم، عدم پرداخت تسهیلات بانکی برای کار تولیدی، بوروکراسی سخت اداری، رکود بازار، عدم نظارت بر قیمت‌ها، عدم خرید تضمینی جو و خرما و وجود واسطه‌های فراوان عنوان می‌کند.

در ادامه مصاحبه با این فعال بخش کشاورزی را باهم می‌خوانیم.

جناب آموزگار، راجع به خود و فعالیت‌هایتان توضیح دهید.

عبدالله آموزگار، فعال بخش کشاورزی شهر آب‌بخش استان بوشهر هستم و بیش‌ترین فعالیت‌ من در زمینه کشاورزی، گلخانه‌داری، سردخانه‌داری، باغداری، دامداری و تولید خرما، گندم و جو است.

مساحت نخلستان شما چقدر است؟

نخلستان من ۲۸هکتار است و حدود ۲۰هکتار هم زمین کشاورزی دیم و آبی دارم.

محصولات تولیدی شما چیست؟

عمده خرمای تولیدی منطقه دشتستان خرمای کبکاب و خرمای تولیدی من نیز از همین نوع است. همچنین در گلخانه‌ به تولید صیفی‌جاتی نظیر گوجه‌فرنگی و بادمجان، در حوزه غلات به تولید گندم و جو و در جهت تأمین علوفه دام به یونجه‌‌کاری مشغول هستم.

مجموعه شما برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده است؟

در مجموعه من چهار کارگر به‌صورت دائم فعالیت دارند که برای آن‌ها خانه ساختم و ضمن پرداخت حق بیمه، ماهانه شش میلیون تومان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌کنم.

حدود۲۰کارگر هم در فصل برداشت خرما به جمع پرسنل اضافه می‌شوند.

کودهای مورداستفاده شما چیست؟

برای تولید محصولات کشاورزی کودهای فسفات، پتاس و اوره استفاده می‌کنم که قیمتیک کیسه ۵۰کیلویی کود پتاس۴۵۰تا۵۰۰هزار و کود اوره ۱۵۰هزارتومان است.

مشکلات و موانع شما در ادامه مسیر فعالیت و تأمین نهاده‌های کشاورزی چیست؟

ازنظر من سیستم اداری کشور از زمان قدیم ضد تولید است؛ یعنی حمایتی از بخش تولید نمی‌کند، به‌گونه‌ای که حتی بانک‌ها حاضر نیستند بودجه‌ای به‌اندازه پنج درصد منابع خود را درراه تولید صرف کنند.

به عنوان یک تولیدکننده در مسیر دریافت مجوز و تسهیلات با مشکلات زیادی مواجه شدم و خواهان رفع این مسائل هستم.

عدم خرید تضمینی جو و خرما توسط دولت هم باعث سوءاستفاده دلالان شده است و متأسفانه باوجود برگزاری جلسات مختلف با حضور مسئولان و فرماندار منطقه هنوز این مشکل حل‌نشده است.اما بهلحاظ تأمین نهاده‌ها مشکلی نداشتم و مقداری از آن را به‌صورت آزاد تهیه‌کرده‌ام و مابقی را به‌صورت دولتی در اختیار ما می‌گذارند.

پیشنهاد شما برای رشد صادرات محصولات کشاورزی چیست؟

در حال حاضر باوجوداین‌که بازار خرما راکد است و باغداران و تولیدکنندگان خرما از عدم فروش محصول خود ناراضی هستند، اما دست‌اندرکاران حوزه صادرات کمک و حمایتی از این بخش نمی‌کنند.

درحالی‌که بایدسفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی در جهت کمک به تاجران و تولیدکنندگان به بازاریابی محصولاتی نظیر خرما بپردازند.

حتی اگر داخل کشور با نیاز به محصول مواجه باشیم، بایدبرای صادرات محصولاتی نظیر خرما تلاش بیش‌تری کنیم، زیرا پایه و اساس تداوم تولید محصولات کشاورزی، صادرات آن‌ها است.

تفاوت قیمت محصولات گلخانه‌ای و خرمای تولیدی شما در مقایسه با فروش در بازار چقدر است؟

خرمای ما سردرخت کیلویی ۱۰تا۱۵هزارتومان خریده می‌شود، ولی در بازار به قیمت ۲۰هزار تومان و در تهران باقیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسد، درحالی‌که باید با سود کم‌تری عرضه شود؛ حتی گاهی اوقات دلالان محصولات را احتکار می‌کنند تا باقیمت بیش‌تری در بزنگاه‌های خاص به فروش برسانند.

در کل می‌توان گفت قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره چند برابر افزایش می‌یابد.

پیشنهاد شما برای جلوگیری از افزایش قیمت توسط واسطه‌ها چیست؟

در جهت نظارت بر قیمت‌ها باید نهادهای خاصی جهت آنالیز قیمت وجود داشته باشند تا من به‌عنوان تولیدکننده بتوانم حداقل با پنج درصد سود هم به تولید ادامه دهم.

همچنین در بخش بسته‌بندیمحصولات هم قیمت مشخصی تعیین نمی‌شود که رفع این مشکل نیاز به بررسی دارد.

برای عرضه محصولات به بازار چه می‌کنید؟

بعد از تولید، محصولات را در سردخانه نگهداری می‌کنم و در صورت وجود شرایط مناسب در بازار، محصول را برای افراد در بخش فروش و بسته‌بندی ارسال می‌کنم، زیرا آن‌ها راه بازار و تجارت را بهتر می‌دانند، درحالی‌که من بیش‌تر در بخش تولید کارکرده‌ام.

نقش بسته‌بندی در ایجاد ارزش‌افزوده برای محصولات چیست؟

بسته‌بندی خوب و باکیفیت باعث افزایش ۵۰درصدی قیمت خرما و ایجاد ارزش‌افزوده برای آن خواهد شد.در صورت رونق صادرات، تاجران ما هم باید کشورهای مقصد را ازلحاظ نوع بسته‌بندی مورد تأیید بررسی کنند تا بتوانند برند خرما را به نام خود ثبت کنند.

در حال حاضر اما اکثر بسته‌بندی‌ها به نام خرمای منطقه بوشهر یا دشتستان است که تشخیص کیفیت بسته‌های خرما را سخت کرده.

عملکرد بانک کشاورزی را در جهت حمایت از تولید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از عملکرد بانک کشاورزی به خاطر بوروکراسی‌ سخت اداری و عدم‌حمایت از بخش کشاورزی بسیار ناراحتم، به‌طوری‌که برای پرداخت تسهیلات به من تولیدکننده مشکلات بسیاری ایجاد کردند.به زعم من حتی پنج درصد بودجه بانک‌ها برای کارهای تولیدی و در جهت اشتغال‌زایی به کار نمی‌رود و اکثر این بودجه صرف بنگاهداری و دیگر فعالیت‌ها می‌شود.

بوروکراسی‌ اداری چقدر مانع فعالیت‌ شما شده است؟

بوروکراسی‌ اداری به‌شدت ضد تولید و تولیدکننده است و انتظارم این است که در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مسئولان به به فرمایشات مقام معظم رهبری گوش دهند و  در راستای تحقق شعار سال حرکت کنند‌.

آیا از ورود به بخش تولید پشیمان نیستید؟

با توجه به علاقه‌ام به بخش تولید و اشتغال‌زایی و اهمیت آن در تأمین امنیتغذایی فردبه‌فرد ما و در جهت تأمین منافع ملی اقدام به فعالیت تولیدی کردم، اما در این راه با عدم‌حمایت دولت و بانک کشاورزی مواجه شدم و این کم‌لطفی مسئولان سبب شد برای راه‌اندازی سردخانه و گلخانه به لحاظ تأمین مالی دچار مشکلات فراوانی شوم و بسیاری از هزینه‌ها را خودتأمین و پرداخت کنم، اما همین‌که با اشتغال‌زایی در شهر خود بتوانم پول کارگران را بپردازم و فعالیت‌ عمرانیداشته باشم، راضی هستم.

درواقع من به دنبال خدمت به جامعه هستم و در پی منافع شخصی نیستم، زیرابه زعم من منافع ملیبر منافع شخصیارجحاست و باید باکار و فعالیت تولیدی حرکت مثبتی در جامعه انجام داد.

پیام شما به وزیر جهادکشاورزی برای پیشرفت تولید چیست؟

وزیر محترم جهاد کشاورزی باید با اصلاح سیستم‌های اداری و فرهنگ‌سازی جهت رشد تولید در جامعه، به تولید و تولیدکننده کمک کند و باید بداندکه همه مشکلات بخش تولید با آیین‌نامه و بخش‌نامه حل نمی‌شود.

سخن پایانی شما چیست؟

مطبوعات نقش اساسی در رشد فرهنگی مردم و افزایش میزان آگاهی و شناخت آنان از فرآیندو مشکلات تولید دارد.

باید برای صادرات محصولات کشاورزی تلاش کرد تا محصولی در انبار باقی نماند و به فروش برسد.

از وزیر محترم جهاد کشاورزی و تمام افراد دست‌اندرکار در این زمینه هم می‌خواهم حمایت از تولید و تولیدکننده را سرلوحه کار خود قرار دهند.

  • نویسنده : ندا کنجاونیک
  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/