به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، براساس نامه ارسالی به گمرک موضوع دریافت عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی این فهرست حذف و درنهایت صادرکنندگان آبزیان نیز از پرداخت این عوارض معاف هستند.

عوارض صادرات آب مجازی حذف شد، وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران، موضوع دریافت عوارض صادرات آب مجازی را از دستور کار خارج کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، براساس نامه ارسالی به گمرک موضوع دریافت عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی این فهرست حذف و درنهایت صادرکنندگان آبزیان نیز از پرداخت این عوارض معاف هستند.

در نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک آمده است:

«معاون وزیر و رییس محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران

موضوع: اقلام کشاورزی مشمول جبران صادرات آب مجازی از کشور

سلام علیکم

احتراما بازگشت به نامه شماره ۲۵۶۹۹/۱۴۰۱ مورخ ۱۴/۱/۱۴۰۱ موضوع ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درخصوص بند ۳ نامه مذکور به استناد نامه شماره ۷۰۰/۸۶۲/م مورخ ۲۱/۱/۱۴۰۱ معاون محترم زراعت وزارت متبوع، اقلام کشاورزی شامل «هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی، خیار، لوبیا خوراکی، پیاز و سیب‌زمینی» اعلام می‌شود.»

براساس اعلام اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، با پیگیری‌های انجام شده سرانجام وزارت جهاد کشاورزی قانع شد که نامه گمرک را پاسخ داده و عوارض صادرات آب مجازی را محدود کند. بنابراین صادرات آبزیان هم مشمول عوارض صادرات آب مجازی نخواهد بود.

عوارض صادرات آب مجازی چیست؟

دریافت نیم درصد عوارض صادراتی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی، از مهمترین تصمیمات و قوانین بودجه ۱۴۰۱ است.

در جزئیات ابلاغی به واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی کشور آمده است: طبق مفاد جزء «و» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و به‌منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می‌گیرد مقرر شد تا نیم درصد ارزش به‌عنوان عوارض صادرات آب مجازی بر محصولات کشاورزی و غذایی نسبت به اخذ عوارض صادراتی به میزان نیم درصد ارزش پایه صادراتی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی اقدام شود و نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و نزد خزانه کل کشور واریز می‌شود. در این خصوص نیز به‌منظور احصای دقیق کدتعرفه‌های مربوطه، استعلام لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده و به محض وصول نتیجه، مراتب مجددا ابلاغ خواهد شد. همچنین لازم است نسبت به صدور مطالبه نامه کسر دریافتی برای اظهارنامه‌های صادراتی محصولات مذکور که از ابتدای سال جاری از کشور صادر شده است نیز اقدام شود.

در نامه ابلاغی به گمرکات کشور آمده: «به‌منظور تحقق جهش تولید دانشبنیان وتوسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام‌فروشی درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمهخام مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود. در این خصوص نیز از وزارت صمت استعلامات لازم صورت گرفته و به محض وصول نتیجه، مراتب مجدداً ابلاغ خواهد شد».

در مورد دام سبک نیز به «دولت اجازه داده شده تا به ازای صادرات هر راس دام سبک مبلغ ۵۳۷ هزار ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ ۱۶۷ هزار ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند و صادرات هرگونه دام سبک و سنگین مولد ممنوع است».

باتوجه به اینکه شرایط صادرات دام سبک وسنگین باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی تبیین و توسط مراجع ذیصلاح ابلاغ شود، اجرای مفاد این بند منوط به تعیین تکلیف شرایط صادرات از سوی مراجع ذیربط خواهد بود که پس از وصول نتیجه استعلام متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • منبع خبر : http://sanatsenf.ir/