میزبانی دائمی آسمان کلانشهرها از ذرات آلاینده، آلودگی هوا معضلی به شمار می‌رود که سال‌هاست، کلانشهرهای کشور نتوانسته اند از آن رهایی یابند و به نظر می‌رسد ذرات آلاینده مهمان دائمی هستند که دیگر خیال ترک آسمان این شهرها را ندارند.

میزبانی دائمی آسمان کلانشهرها از ذرات آلاینده، آلودگی هوا معضلی به شمار می‌رود که سال‌هاست، کلانشهرهای کشور نتوانسته اند از آن رهایی یابند و به نظر می‌رسد ذرات آلاینده مهمان دائمی هستند که دیگر خیال ترک آسمان این شهرها را ندارند.

به گزارش وقایع نیوز: بیتا پورباقی- آلودگی هوا اگرچه معضلی به شمار می‌رود که تبعات فراوانی داشته و دارد، اما به نظر می‌رسد حداقل تا به امروز یا تدابیر اجرایی شده قابلیت اثرگذاری برای برون رفت از این بحران در کلانشهرهای کشور نداشته است، یا متولیان امر عزم جدی در این زمینه ندارند. آنچه که موجب شده در یکی دو سال اخیر حتی جدا از روزهای سرد سال که بحث وارونگی دما و آلودگی هوا را داریم، حتی روزهای گرم سال نیز دچار هجوم ذرات آلاینده باشیم.

 

بنفش پرحاشیه خطرساز

این در حالی بوده که در روزهای اخیر طبق داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، میانگین کیفیت هوای مناطق ۲۲ گانه تهران به دفعات در وضعیت نارنجی، قرمز یا بنفش قرار گرفته است. شرایطی که نقس شهروندان را به شماره انداخته است.

به این ترتیب قرار داشتن بسیاری از روزهای فصول سرد سال در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم دغدغه ای است که نه تنها ساکنان پایتخت بلکه بسیاری از کلانشهرهای کشور با آن رو به رو هستند و به نظر می‌رسد به تدریج تعداد این روزها در حال افزایش است. تا به آنجا که  از ابتدای سال جاری تا به دهم دی، در تهران ۹ روز هوای پاک، ۱۸۸ روز هوای قابل قبول، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز هوای ناسالم در روز شمار شاخص آلودگی هوا به ثبت رسیده است. بر این اساس می‌توان گفت، آلودگی هوا معضلی به شمار می‌رود که سال‌هاست، کلانشهرهای کشور نتوانسته اند از آن رهایی یابند و به نظر می‌رسد ذرات آلاینده مهمان دائمی هستند که دیگر خیال ترک آسمان این شهرها را ندارند.

تهدیدی جدی برای سلامت کودکان و بزرگسالان

معضلی ماندگار که درباره آن سازمان جهانی بهداشت نیز از آن به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت کودکان و بزرگسالان یاد کرده و هشدار داده است که سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان به شمار می‌رود و این بخش در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می‌گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می‌شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌شود.

ضمن اینکه آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به ویژه کودکان می‌شود تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده‌ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می‌شود.

 

جان باختن سالانه ۷ میلیون نفر در جهان

این در حالی بوده که پیش تر به عبارتی در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود، هر ساله حدود هفت میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. آلاینده‌‌هایی که دلیل شکل گیری آنها عوامل انسانی هستند.

به طور نمونه دود ناشی از کارخانجات، خودروها  و هواپیما که از جمله آلاینده‌های اولیه به شمار می‌رود عمدتا انساز ساز بوده و در کنار آن نیز البته ما  آلاینده‌‌های ثانویه (ازون) را داریم که باز هم به طور غیر مستقیم از عامل انسانی اثر می‌پذیرند.

موضوع مهم و البته تاثر برانگیز این است که بی توجهی به برخورد اثرگذار با ذرات آلاینده نفس گیر اما تبعات بسیاری جدی تر از تنگی نفس، بروز بیماری ناشی از آلودگی هوا و مواردی که مانع فعالیت عادی افراد می‌شود را به همراه دارد.

 

فوت ۲۷ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا

به طور مثال با استناد به سخنان مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران باید بیان کرد که بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در یک سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

بحث چالش برانگیز در این زمینه این بوده که به گفته وی اگر به همین منوال پیش برویم آمار جان باختگان ناشی از ذرات آلاینده و آلودگی هوا می‌تواند از اماری شهدای هشت سال دفاع مقدس پیشی گیرد.

هشداری جدی که می‌تواند سلامت و ادامه حیات ساکنان شهرهای بزرگ را به مخاطره بیندازد، با این وجود اما هنوز هم راهکار جدی در این زمینه مدنظر قرار نگرفته و تنها ایده متولیان امر تنها تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تردد خودروها در چنین شهرهایی بوده است.