مهندس اسلامی در نشست مشترک علمی میان سازمان انرژی اتمی ایران و مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها عنوان کرد: امکان بهره‌مندی کشورهای همسایه از دانش بومی هسته‌ای ایران وجود دارد و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور از قابلیت عرضه به کشورهای همسایه برخوردار شده است.

نشست علمی مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد
مهندس اسلامی در نشست مشترک علمی میان سازمان انرژی اتمی ایران و مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها عنوان کرد: امکان بهره‌مندی کشورهای همسایه از دانش بومی هسته‌ای ایران وجود دارد و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور از قابلیت عرضه به کشورهای همسایه برخوردار شده است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، نخستین نشست مشترک علمی میان سازمان انرژی اتمی ایران و مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با حضور مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی معاون سازمان و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاه‌های عراق و تعدادی از مدیران صنعت هسته‌ای کشور در سالن خوارزمی این سازمان برگزار شد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست علمی درباره جزییات همکاری‌ها میان سازمان انرژی اتمی ایران با هیاتی از کشور عراق اظهار کرد: هیات علمی کشور عراق از سازمان انرژی اتمی ایران بازدید علمی انجام داد و این عزیزان با قابلیت‌های صنعت هسته‌ای کشور آشنا شدند و در زمینه فعالیت‌های مورد انتظار خود با یکی از شرکت‌های تابعه سازمان که در حوزه توسعه کاربرد پرتوها فعالیت دارد، به تبادل نظر پرداختند.
وی تصریح کرد: بر اساس این گفت‌وگوها انشاالله شاهد همکاری بیشتر خواهیم بود؛ موضوع حائز اهمیت برای ما این است که فعالیت هسته‌ای در زندگی و اقتصاد مردم اثرگذاری داشته باشد و خوشبختانه اکنون مردم ایران در حوزه‌های رادیوداروها و کاربرد پرتوها از این دانش بهره‌مند شده‌اند.
مهندس اسلامی اضافه کرد: به یاری خداوند متعال و با تلاش همکاران توانسته‌ایم به دانش بومی با تکیه بر قابلیت‌های داخلی دست یابیم و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که دستاوردهای ما از قابلیت عرضه به کشورهای دوست و همسایه برخوردار شده است.
معاون رئیس جمهور در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی ایران برای اینکه بتواند دامنه و گستره فعالیت‌های خود را افزایش دهد و همچنین به منظور بهره‌مندی اقتصادی از این دانش و ظرفیت‌های ایجاد شده در حال رایزنی برای همکاری‌های بین‌المللی هستیم.

*معاون سازمان انرژی اتمی: همکارهای مشترک علمی هسته‌ای میان ایران و عراق
در ادامه این مراسم دکتر سید پژمان شیرمردی در حاشیه نشست علمی مشترک مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و سازمان انرژی اتمی ایران و با حضور اساتید و نخبگان دانشگاه‌های کشور عراق بیان کرد: در بخش کشاورزی، در حوزه‌های سلامت و محیط زیست پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم به طوری‌که قادر هستیم در زمینه توسعه کشاورزی هسته‌ای و همچنین محیط زیست راهکارهایی برای همکاری و توسعه این بخش‌ها ارائه دهیم.

وی افزود: در نظر داریم تا دانش مربوط به مبحث پرتوها را که در کشور کسب کرده‌ایم در قالب همکاری‌های مشترک در اختیار کشورهای دوست و همسایه قرار دهیم؛ در این زمینه در نظر داریم تا با همکاری دانشگاه‌های این کشورها، برنامه‌های این طرح را پیش ببریم.
وی توضیح داد: برنامه راهبردی توسعه کاربرد پرتوها برای کشورهای همسایه متقاضی در نظر گرفته‌ایم و این برنامه قابلیت اجرا در سایر کشورهای دوست و همسایه را داراست.
شیرمردی تصریح کرد: میزبان در این نشست، مجمع بین‌المللی دانشگاهیان مسلمان بود و به عنوان مجموعه‌ای که این ارتباطات را برقرار کرده از این مرکز تشکر می‌کنیم زیرا با برگزاری چنین نشست‌هایی امکانی فراهم شده تا دستاوردهای خود در زمینه پرتوها را در اختیار کشورهای دوست و همسایه قرار دهیم.

*کنترل زیرگردها با استفاده از پرتوهای هسته‌ای
وی اضافه کرد: همچنین در بخش محیط زیست با معضل جدی ریزگردها مواجه هستیم که در شرکت توسعه کاربرد پرتوها توانسته‌ایم برای حل این مشکل راهکاری را بیابیم و آمادگی داریم در صورت امضای تفاهم‌نامه میان ما و کشور عراق، این دانش و محصولی که توسط ما تولید شده را در اختیار این کشور قرار دهیم تا بتوانیم با حضور و همکاری عراق و سایر کشورهایی که منشاء ریزگردها محسوب می‌شوند، این مشکل زیست محیطی را کنترل کنیم.
وی تاکید کرد: این همکاری‌ها فقط در زمینه کنترل ریزگردها محدود نمی‌شود بلکه قادر هستیم در بخش‌های سلامت و کشاورزی نیز همکاری‌هایی داشته باشیم و باید توجه داشت در حوزه کشاورزی سند راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای را در افق ۱۴۲۰ تدوین کرده‌ایم و کشور به ۱۲ منطقه برای توسعه کاربرد پرتوها در بخش کشاورزی تقسیم‌بندی شده است و خوشبختانه در زمینه عملیاتی سازی این صنعت تجربیات بسیار خوبی را کسب کرده‌ایم و در نظر داریم این تجربیات را بتوانیم در اختیار کشورهای دوست و همسایه نظیر عراق قرار دهیم.