به گزارش وقایع نیوز به نقل از اکوپرشین: از همین رو باید به روز بودن و استفاده از ابزارهای نوین در اولویت قرار گیرد تا در ارائه خدمت به مشتریان ممتاز باشند به گونه‌ای که دید جهانی را ازآن خود کنند.

پاشـنه آشیـل توسـعه شبـکه بانـــکـی، شبکه بانکی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است که اهمیت دادن به آن موجب توسعه و رشد غیر قابل توصیف بخش اقتصادی آن کشور خواهد شد، اما در این میان مولفه‌های زیادی هستندکه باید‌ها و نبایدهای شبکه بانکی هر کشوری را شکل می‌دهند.

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک

به گزارش وقایع نیوز به نقل از اکوپرشین: از همین رو باید به روز بودن و استفاده از ابزارهای نوین در اولویت قرار گیرد تا در ارائه خدمت به مشتریان ممتاز باشند به گونه‌ای که دید جهانی را ازآن خود کنند.

شبکه بانکی کشورمان اما طی سال‌های پیاپی درگیر حواشی‌های سیاسی و بین‌المللی قرار گرفت که باعث کندی روند توسعه‌ای آن شد، شاید عدم بهره‌مندی از تجارب و تکنولوژی روز دنیا مانعی برای ما بود اما می‌توان گفت این عامل ناخواسته باعث بومی سازی برخی ابزارها و خودکفایی ما شد.

بانکداری الکترونیک هم بخشی از این موارد است، بانکداری که فراز و نشیب‌های زیادی طی کرده و امروزه در بالاترین سطوح قرار دارد.

با اشاره به اینکه  هم اکنون تکنولوژی بانکداری دیجیتال در حال جایگزینی بانکداری الکترونیک است.

بانکداری الکترونیک یا برخط، یعنی فراهم کردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آن‌ها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبه‌‌ای و بین بانکی.

سامانه‌ها و درگاه‌های الکترونیک شبکه بانکی کشور+وقایع‌نیوز
سامانه‌ها و درگاه‌های الکترونیک شبکه بانکی کشور

البته که با توجه به رشد تکنولوژی، بانکداری دیجیتال در حال جایگزین شدن بانکداری الکترونیک است.

 باید این نوع بانکداری را به سه دسته تقسیم کنیم، نخست نرم افزار ، دوم سخت افزار و سومین دسته مغز افزار.

توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و بانک‌ها همیشه از جمله اولویت‌های این بخش به شمار می‌رود.

استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات چه از سوی بانک‌ها، شرکت‌ها و چه از سوی مشتریان باعث ارتقا و پویایی بانکداری الکترونیک شده است.

برخی از بانک‌ها به واسطه منابع مالی خوبی که در اختیار دارند، از سخت افزارهایی بیش از نیاز خود استفاده کردند.

این گروه، همچنین دیتا سنترهایی بزرگتر از حجم بانک و تعداد بالای خودپرداز هم تهیه کردند تا مانعی در این نوع بانکداری نداشته باشند.

اما موضوع این است که تاریخ انقضا سخت افزارها بلند مدت نیست و در دوره‌های کوتاه مدت از دسترس خارج می‌شوند.

از همین رو باید دید بانک‌ها برای به روز کردن دستگاه‌ها یا تعویض آنها چه برنامه ای در دستور کار خود دارند.

منظور از بخش نرم افزار سیستم‌های بانکداری متمرکز (Core Banking) است که لازمه توسعه و رشد سریع فعالیت بانک‌ها بود.

نرم افزارهای مختلفی از سوی بانک‌های کوچک و بزرگ ارائه شد که در برخی از آنها کاستی‌های زیادی دیده شد و به عبارتی برنامه‌هایی در مفهوم کلی (Core Banking) ارائه نشد.

اما به مرور زمان و رشد فناوری اطلاعات کاستی‌ها بر طرف شد و توانستیم معدل بالایی در این زمینه کسب کنیم.

اما اینکه تا چه میزان توانسته‌ایم با سایر کشورها در خصوص بانکداری الکترونیک رقابت کنیم، باید گفت در این زمینه بیش از ۹۰ درصد موفق عمل کردیم.

البته شاید سایر کشورها به واسطه نداشتن تحریم دسترسی بیشتر و بهتری به تکنولوژی داشتند اما ما به واسطه تحریم‌هایی پیاپی نتوانستیم کیفیت بالای تکنولوژی را در اختیار بگیریم.

هرچند نوآوری در چنین سطحی نیز کاری دشوار اما شدنی بود که در آن موفق بودیم.

سوال دیگر این است که چه اندازه توانسته ایم مدیریت صحیحی در این نوع بانکداری داشته باشیم. در پاسخ به این سؤال هم باید گفت بانک‌های عامل، مشتریان، نهاد ناظر و سهامداران، ذینفعان این گروه هستند.

هر کدام از این گروه‌ها، خواسته‌ها، رفتارها و چارچوبی دارند که البته به عقیده بنده نتوانستیم فرایندی مناسب برای هر کدام از آنها داشته باشیم، چرا که سه ضعف اساسی در کشور وجود دارد.

 قاعدتا در هر بخش کاری افراد توانا و نخبه‌ای وجود دارند که متاسفانه از آنها به درستی بهره نمی بریم و با پیشنهادهای کاری بهتر با قیمت بالاتر به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند.

دوم عدم مدیریت صحیح و توانمند و سومین مورد ضعف در استفاده از تجارب خارجی بود که همچنان نیز ادامه دار بهره‌مندی از تجارب خارجی یکی از مهمترین موضوعاتی است که بانک‌ها توانستند در یک برهه زمانی از آن استفاده کنند و پس از اعمال تحریم به واسطه عقبگرد شرکت‌های خارجی باز هم کاستی‌هایی وجود داشت که عملا در اجرا هم آنها دیده شد.

شبکه بانکی کشور

شبکه بانکی کشور

شبکه بانکی زیر نظر بانک مرکزی نشان داده که نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی پیشرو است و با وجود همه چالش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف توانسته نهایت استفاده همچنین ارائه خدمات به مشتریان را داشته باشد.

 در دهه ۷۰ توانستیم زیرساخت‌های لازم را با همدلی و توانایی نیروهای داخلی راه اندازی کنیم.

با توجه به تحریم‌های سنگینی که در دوره‌های مختلف به کشور اعمال شد باز هم نیروهای داخلی نشان دادند که می‌توانند به منظور رشد و توسعه شبکه بانکی و در نگاهی  کلان تر، توسعه اقتصادی کشور، محصولات و دستگاه‌های سنگین را راه اندازی کنند.

در این میان، مهمترین تهدید برای ما تحریم است، چراکه بلافاصله شبکه بانکی کشور در معرض قفل شدن قرار می‌گیرد و در این حالت باید سیستم ایمنی را ارتقا داد تا از حملات سایبری در امان باشد، البته که این موضوع فقط مختص به بانکداری الکترونیک نیست و در همه موارد این موضوع تهدیدی جدی و نیازمند اقدامی اساسی است.

  • منبع خبر : https://ecopersian.ir/