طرح توسعه میدان نفتی آذر بعنوان پیچیده ترین و بزرگ ترین طرح غرب کشور در آغاز دولت تدبیر و امید تنها ۶ درصد پیشرفته داشته و ۹۴ درصد باقیمانده آن در این دولت اجرایی و عملیاتی شده است که اکنون با افتتاح فاز دوم ۶۵ هزار بشکه نفت خام روزانه در این میدان تولید می شود.

پیشرفت ۹۴ درصدی پیچیده ترین طرح نفتی کشور، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، استان کوهستانی و مرزی ایلام که روزگاری بدلیل همجواری با کشور عراق، تهدیدی جدی بشمار می رفت و محروم از ایجاد صنایع بزرگ و امکانات زیرساختی بود، اکنون با بازگشایی مرز مهران و همچنین وجود منابع غنی نفت، فرصتی پیش آمده است تا مسیر توسعه در این استان به مراتب هموارتر شود.

این استان اکنون یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت است که با وجود تعدد آمار درحوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 طرح توسعه میدان نفتی آذر استان ایلام نیز بعنوان طرحی عظیم و پیچیده در مرحله نخست با ۳۰ هزار بشکه تولید روزانه در اردبیشهت ماه سال ۹۶ عملیاتی شد که با  افتتاح فاز دوم آن  ۳۵ هزار بشکه دیگر به تولید روزانه آن افزوده شد.

 تا جایی که به گفته مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر، میزان ذخیره برداشت از میدان آذر ۴.۳ میلیارد بشکه و میزان برداشت قابل استحصال از این میدان نیز در طول دوره ۴۰ ساله افزون بر ۴۰۰ میلیون بشکه نفت خام برآورد شده است.

ازسوی دیگر دغدغه مندی مردم ایلام نیز برای ایجاد اشتغال جوانان در این طرح محقق شد و بیش از ۵۷ درصد نیروی های بکارگیری شده در این طرح افراد بومی استان ایلام بودند.

پیشرفت پیچیده ترین طرح نفتی کشور

مزیت دیگر این طرح علاوه بر ایجاد سرمایه گذاری، توسعه و رونق اقتصادی و  همچنین طرح توسعه میادین مشترک نفتی که همواره مورد تاکید دولت تدبیر و امید بود می توان به نقش توسعه این طرح در تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد که به این معنا که گاز ترش تولیدی از این میدان پس از جداسازی به مرکز جمع‌آوری گاز دهلران منتقل شده  و از آن طریق به همراه گازهای میدان‌های چشمه‌خوش، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران، دانان به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ارسال می‌شود که این موجب می شود بخشی از این گاز به شبکه سراسری گاز تزریق و باقیمانده آن نیز به خوراک یک واحد پتروشیمی تبدیل ‌شود.

با این تفاسیر ایلام دارای بیش از ۱۷ میلیارد بشکه ذخائر نفتی است و با توجه به این میزان ذخائر باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان فراهم تا تولیدات نفتی در همین استان پالایش و عرضه شود که این امر منجر به اشتغالزایی افراد بیکار رونق اشتغال و توسعه خواهد شد.

میادین نفتی مهم‌ترین محور توسعه در ایلام است

سرپرست استانداری ایلام در آیین افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی آذر با حضور رییس‌جمهوری در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: استان ایلام مستعد سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌هاست که نمونه آن سهم ۹۰ درصدی منابع گازی و نفتی غرب کشور است.

محمد نوذری افزود: میدان نفتی چنگوله که در مجاورت میدان نفتی آذر  قرار دارد باید با اهتمام دولت آغاز شود که توسعه این میدان در توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال جوانان استان بسیار موثر است.

سرپرست استانداری ایلام تاکید کرد: توسعه میدان نفتی آذر و آغاز میدان نفتی چنگوله می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی برای جوانان بومی این استان فراهم کند.

نوذری اظهار داشت: در دولت تدبیر و تدبیر توجه ویژه‌ای به صنعت و نفت و گاز در این استان شده است که می‌توان به بهره‌برداری فاز دوم پتروشیمی ایلام اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مسوولیت‌پذیری اجتماعی ایجاب می‌کند استانی که بیش از چهار درصد منابع نفت و گاز کشور را در اختیار دارد به همان اندازه در زیرساخت‌های توسعه آن سرمایه‌گذاری شود.

یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو برای میدان آذر مهران سرمایه‌گذاری شد

 مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله شهرستان مرزی مهران واقع در جنوب باختری استان ایلام نیز گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در اجرای این پروژه یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو بوده است.

کیوان یاراحمدی اظهار داشت: قرارداد توسعه این میدان سال ۹۱ با کنسرسیوم اویک و صندوق سرمایه‌گذاری نفت امضا و در قالب ۲ مرحله زودهنگام و فاز نخست اجرایی شد که هم‌اکنون فاز نخست این طرح بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این پروژه یک میلیارد و ۳۵۷ میلیون یورو بوده که با همت و تلاش نیروهای بومی و صرفه جویی صورت گرفته با مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون یورو کمتر از پیش بینی اولیه یعنی با یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو به اتمام رسیده است.

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله یادآور شد: سرمایه گذاری انجام شده از محل صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک های سپه و خاورمیانه تحقق پذیرفت که از این میزان سزرمایه گذاری انجام شده ۸۰۰ میلیون یورو را بانک سپه و ۲۰۰ میلیون یورو را نیز بانک خاورمیانه عهده دار شده اند.

یاراحمدی تاکید کرد: در بخش تولید زودهنگام میدان ۳۰ هزار بشکه و در مرحله نهایی اجرایی این پروژه بزرگ ۶۵ هزار بشکه هدف گذاری شده است.

وی به پیچیدگی‌های این میدان از بعد فنی و تخصصی از جمله نوع حفاری بسیار سخت اشاره کرد و گفت: ۷۳ میلیون نفر ساعت کار بی وقفه و بدون حادثه منجر به فوت در این طرح ثبت شده است.

وی با اشاره به مهم ترین فعالیت های اجرا شده در این طرح بیان کرد: حفاری ۱۹ حلقه چاه تولیدی، یک حلقه چاه پساب به عمق چهار هزار و ۶۰۰ متر، احداث تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی به طول ۱۸۰ کیلومتر و احداث ۳۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت و گاز آذر به مقاصد مورد نظر از مهمترین فعالیت ها انجام شده در اجرای این پروژه بزرگ نفتی در استان ایلام است.

طرح میدان نفتی آذر در ۱۱۰ سال گذشته کم‌نظیر است

 مدیرعامل شرکت مهندسی سروک آذر در خصوص طرح توسعه میدان نفتی آذر نیز اظهار داشت: طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر مهران در طول ۱۱۰ سال اخیر در صنعت نفت کشور کم نظیر است.

 مجید حبیبی افزود: با کمک مهندسان بومی کشور ۳۲ پروژه در این میدان با موفقیت به اتمام رسید.

وی یادآور شد: در اوایل شروع کار و پس از ثبت اکتشاف این میدان مقرر شده بود که شرکت های عظیم خارجی که تجربه های زیادی در این حوزه داشتند برای توسعه این میدان عظیم و پیچیده وارد عمل شوند که شرایط تحریمی اجازه نداد که این شرکت ها در این طرح فعالیت کنند و این فرصت را برای حضور متخصصان و مهندسان داخلی در این شرکت فراهم کرد و باعث شد که کلیه طرح توسعه میدان نفتی آذر بصورت کامل توسط نیروی بومی کشور انجام شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی سروک آذر گفت: تست تولید ۶۵ هزار پشکه نفت در روز که ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد می کند نیز انجام شده است.

حبیبی افزود: با وجود اینکه یک ماه از تست عملکرد تولید این شرکت می گذرد بیش از هزینه های سرمایه ای این شرکت تاکنون درآمد حاصل شده است. 

وی تاکید کرد: اعتماد وزارت نفت به کارشناسان بومی در نهایت نتیجه داد و از این پس وزارت نفت طرح های توسعه ای حوزه نفت را به بطور قطع به نیروی های بومی واگذار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی سروک آذر ابراز امیدواری کرد: پس از توسعه این میدان، امیدها برای توسعه میدان نفتی چنگوله با مساعدت وزارت نفت افزایش پیدا کرد.

حبیبی در ادامه از مذکرات نهایی برای توسعه طرح میدان چنگوله در قالب الگوهای جدید نفتی خبر داد و گفت: در صورت موافقت رسمی مراجع  ذی ربط امید داریم که در آینده نزدیک شاهد آغاز بکار توسعه این پروژه عظیم نیز در ایلام باشیم.

به گزارش ایرنا ، میدان مشترک نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران در مرز ایران و عراق قرار گرفته است.

این طرح سال ۱۳۹۱ در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت ایرانی سروک آذر که عمده سهام آن متعلق به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت است، امضا شد و پیشرفت آن خردادماه سال ۱۳۹۲ حدود ۶ درصد بوده است و توسعه ۹۴ درصد باقیمانده این طرح در دولت تدبیر و امید به اتمام رسید.

گفتنی است فاز دوم پتروشیمی ایلام نیز شامل الفین و واحد شیرین‌سازی به عنوان الفین سیزدهم کشور با تلاش مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس و بدون حضور لایسنسور و وندور خارجی پس از افتتاح توسط رییس‌جمهوری در دی ماه سال جاری وارد مدار تولید شد.

 همچنین واحد پلی پروپیلن ایلام، فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام، فاز ۲ توسعه میدان گازی تنگ بیجار و توسعه ۶ میدان نفتی آبان، پایدار غرب، چنگوله، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی از جمله مهم ترین طرح توسعه دولت تدبیر و امید در این استان در حال اجراست.

پیشرفت پیچیده ترین طرح نفتی کشور