برگزاری اختتامیه‌های جشنواره عمار و نوزدهمین جشنواره «کتاب و رسانه» و قرارگرفتن نام فیلم سینمایی «خورشید» مجید مجیدی و فیلم کوتاه «شهربازی» کاوه مظاهری در لیست‌های شانس‌های اسکار از مهمترین اخبار فرهنگی و هنری هفته گذشته است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایرنا، یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننده سینما و اهدای «دستکش ننه عصمت» جایزه ویژه جشنواره به دستان نویسنده مسلمان فرانسوی خاتمه یافت.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر نوزدهمین جشنواره‌ «کتاب و رسانه» معرفی و تقدیر شدند.

دبیرخانه مجازی اولین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» با هدف دریافت آثار منتشر شده خبرنگاران و اصحاب رسانه همزمان با بهره برداری از پایگاه اطلاع رسانی و سامانه ثبت نام آغاز به کار کرد.

با پایان مرحله داوری نهایی بخش شعر« جشنواره شعر و داستان انقلاب»، آثار برگزیده مشخص و در مراسم اختتامیه بهمن ماه از آنها تقدیر می‌شود.

نتایج دور چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری با صدور بیانیه‌ای از سوی اعضای کمیته رتبه‌بندی اعلام شد.

مدیر امور نمایشگاه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: آمار ثبت نام کنندگان در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران از حدود ۱۱۰ شرکت‌کننده گذشت که از این تعداد ۳۰ شرکت کننده ایرانی و ۸۰ شرکت کننده خارجی از ۲۴ کشور هستند.

 خلاصه‌ای از پوشش خبری تاثیر کرونا بر گیشه‌های جهان و صنعت سینماداری در سال ۲۰۲۰ میلادی در بولتنی با عنوان «سینمای جهان زیر سایه کرونا» منتشر شد.

نمایش فیلم‌های راه‌یافته به بخش ملی و بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ۲ بخش آنلاین و حضوری، از اول بهمن‌ آغاز می‌شود.

افتخارات بین المللی

فیلم کوتاه جبرئیل ساخته‌ یوسف کارگر که در بخش مسابقه یازدهمین دوره جشنواره فیلم حقوق بشر کرامت در کشور اردن حضور داشت موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی شد.

در یازدهمین دوره جشنواره فیلم حقوق بشر کرامت Karama Human Rights Film Festival که بصورت آنلاین در کشور اردن برگزار شد، انیمیشن کوتاه هبوب به کارگردانی مهسا سامانی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم انیمیشن این جشنواره شد.

پروژه مستند «جاهای خالی پُر شود» به کارگردانی عطیه زارع، در یازدهمین دوره فوروم تولید مشترک «تریست» Trieste در کشور ایتالیا انتخاب شد.

انیمیشن‌های کوتاه جبیر به کارگردانی ریحانه میرهاشمی و درباره‌اش فکر کن به کارگردانی فائزه سپهر صادقیان با زیرنویس انگلیسی روی پلتفرم اسپانیایی Feelsales قرار گرفتند.

سایت معتبر Film Threat، فیلم کوتاه شهربازی به کارگردانی کاوه مظاهری را به عنوان یکی از چهار فیلم تولید کانادا که در جوایز اسکار امسال شانس خواهند داشت، معرفی کرده است.

فیلم کوتاه «گوسفندان ما را خواهند بلعید» جایزه بهترین فیلم کوتاه زبان خارجی و جایزه بهترین صدا را در ماه دسامبر از جشنواره اسکرین پاور انگلیس دریافت کرد.

فیلم سینمایی «گورکن» در بخش اصلی سیزدهمین جشنواره صوفیه منار در کشور بلغارستان به نمایش درمی‌آید.

فیلم سینمایی سرزمین آبی در جشنواره (Silver State Film Festival)  لاس‌وگاس آمریکا که از ۱۱ تا ۱۷ دسامبر برگزار شد، جایزه بهترین فیلم ‌بین‌الملل را از آن خود کرد.

پایگاه سینمایی «ورایتی» فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» را در فهرست بخت‌های اول دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی در نودوسومین دوره جوایز اسکار قرار داد.

فراسوی مرزها

شیوع کووید-۱۹ و اعمال محدودیت‌های کرونایی، تعداد بازدیدکنندگان موزه لوور پاریس را در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۷۰ درصد کاهش داد.

نمایشگاه هنر شیکاگو که قرار بود با حدود ۶ ماه تاخیر آوریل آینده (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) و به صورت حضوری برگزار شود، بار دیگر به تعویق افتاد.

«کیت بلانشت» ستاره استرالیایی‌تبار دنیای هالیوود در عمارت ویکتوریایی خود در انگلیس، یک نگارخانه هنری شخصی راه‌اندازی می‌کند.

«مایکل آپتد» کارگردان فیلم‌هایی چون «نارنیا: سفر با کشتی داون تریدر» (۲۰۱۰) و «دنیا کافی نیست» از مجموعه جیمز باند، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. 

نمایشگاهی از آثار هنری آسیب‌دیده در انفجار بندر بیروت، در موزه موزاییک «ویلا آئودی» پایتخت لبنان افتتاح شد.

«کوئنتین تارانتینو» فیلمساز مشهور آمریکایی در یک فهرست دست‌نویس، وسترن «خوب، بد، زشت» (۱۹۶۶) را به عنوان بزرگترین فیلم تاریخ سینما معرفی کرده است.

شهرداری پاریس به طرح ۲۵۰ میلیون یورویی تبدیل خیابان معروف «شانزلیزه» به یک باغ، چراغ سبز نشان داد.  

اکران فیلم ابرقهرمانی «موربیوس» با بازی «جرد لتو» به خاطر تداوم شیوع کرونا هفت ماه به تعویق افتاد.

چهره‌های سرشناس هالیوودی شورش هواداران دونالد ترامپ و حمله به کنگره را که به کشته شدن دست کم ۴ نفر و مجروح شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد را یک صدا محکوم کردند. 

بارش بی‌سابقه و سنگین برف در پایتخت اسپانیا، اعلام نامزدهای سی‌وپنجمین دوره «جوایز سینمایی گویا» را به تعویق انداخت.

مرکز ایران و فرانسه بیانیه مطبوعاتی جشنواره سینمای ایران در شهر شانتی (Chantilly) را منتشر و اعلام کرد این رویداد در آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف خبر داد به دنبال مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر و فیسبوک و از کار افتادن شبکه اجتماعی پارلر که از محبوبیت زیادی بین طرفداران او برخوردار بود، در روزهای اخیر بیش از نیم میلیون کاربر آمریکایی برنامه پیام رسان تلگرام را روی موبایل های خود نصب کرده اند.

به دنبال مسدود شدن حساب کاربری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر، جمعی از کاربران این شبکه اجتماعی با به راه انداختن کارزاری خواستار حذف دیجیتال نقش کوتاه وی در فیلم «تنها در خانه ۲» شدند.