وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مسترک با همتای عراقی خود از تلاش های دولت این کشور برای ایجاد زمینه های گفت‌وگو در منطقه قدردانی کرد.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با فواد حسین ، همتای عراقی خود حادثه انفجار در یکی از بیمارستان های بغداد و جان باختن تعدادی از شهروندان عراقی را تسلیت گفت. ظریف آمریکا سیاست معقول

وی در ادامه با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به مردم عراق گفت که امیدوارم این ماه ، ماه الفت و مهربانی ، برکت و رحمت برای همه ما در منطقه باشد.

ظریف گفت: گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با برادر و دوست عزیزم جناب آقای دکتر فواد حسین داشتیم، از مهمان نوازی صمیمی و گرم ایشان تشکر می کنم ، ما از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می کنیم و امیدواریم که نقش عراق در منطقه هر روز قوی تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

وی تاکید کرد: از تلاش های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت وگوی بیشتر و مفاهمه جدی تر در منطقه بیانجامد. همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را بر اساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر ، عدم مداخله در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا کنیم و این سیاست جمهوری اسلامی در منطقه بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: امروز فرصت کردیم تا در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴ یعنی سه کشور اروپایی و چین و روسیه صحبت کنیم. البته آمریکایی ها در وین هستند ولی ما گفت‌وگویی با آمریکایی ها نداریم اما گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهدات خود بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف ها تعهدات را اجرا کنند ، ما هم آمادگی داریم که به محض اجرای تعهدات توسط آمریکا و تایید و راستی آزمایی آن ها تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه ایران و عراق بسیار روابط قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه است، ما علاقه مند به گسترش این روابط هستیم و امروز در زمینه های مختلف اقتصادی و انرژی ، حمل و نقل، اتصال راه ها و راه آهن دو کشور با یکدیگر صحبت کردیم، همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریست‌ها ، همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی ، مواد مخدر ، زمینه های مهمی برای همکاری هستند .

وی ادامه داد: ما دو کشوری هستیم که در مقابل داعش باهم ایستادیم ،خون جوانان ایرانی و عراقی در مبارزه با تروریسم با هم آمیخته شده است ، خون قهرمانان ما یعنی شهید سلیمانی و شهید المهندس که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند که متاسفانه با اقدام غیرقانونی آمریکا در خاک عراق به شهادت رسیده اند با هم آمیخته شده است و این هم آمیختگی خون شهدای ایرانی با شهدای عراقی ارتباطی را بین دو کشور ایجاد کرده است که توسط هیچ کس گسسته نخواهد شد و ان شاءالله این ارتباط همیشه رو به گسترش خواهد بود.