کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت به سمت تبدیل شدن به یک شرکت چندوجهی حمل بار است و در عرصههای مختلف تجهیز و نوسازی ناوگان از شناور تا کامیون سرمایهگذاری کرده است.
به گزارش وقایعنیوز به نقل از بندر و دریا، محمدرضا مدرسخیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی به مناسبت روز جهانی دریانوردی به اهمیت نیروی انسانی در صنعت دریانوردی و حملونقل دریایی پرداخته است.
صنعت دریانوردی در ایران قدمتی بالغ بر ۸۰۰۰ سال دارد که در کتب و اسناد تاریخی نیز به وضوح راجع به آن سخن به میان آمده و در این مدت همواره با فراز و نشیبهای بسیاری روبهرو بوده است؛ صنعتی که هنوز راه نپیموده بسیاری دارد تا خود را در جایگاه برتری که شایسته آن است با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهایی که به لحاظ دسترسی به آبهای آزاد و مرزهای دریایی دارا هستیم، برساند؛ البته در این بین بعضاً تندباد تحریمها، سعی دارد این حرکت را رو به مقصد و جایگاه متعالی کُند کند.
در این میان اما فرصتهای بسیاری پیش روی این صنعت قرار گرفته و در سختی تحریمها، بار دیگر ثابت شد توانمندی مهندسان و دریانوردان ایرانی همچنان میتواند سرآمدی را در عرصه حمل بار دریایی اثبات کند؛ آنگونه که دریانوردان ایرانی به جهت دانش، تخصص و تبحر خود، همواره مورد توجه شرکتهای بزرگ کشتیرانی دنیا قرار گرفتهاند و همین شایستگی سرمایههای انسانی کشور در بخش دریایی، شرایطی را رقم زده که در گروه کشتیرانی به عنوان ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این سکان تماماً در دست دریانوردان ایرانی باشد.
طی سالهای گذشته، عرصههای مختلف مأموریتهای دریایی، در سیطره فرماندهان، سرمهندسان، مهندسان الکترونیک و ملوانان شایسته این مرز و بوم قرار گرفته که با توانمندیهای خود، شناورهای این ناوگان را در تمام آبراهههای بینالمللی به حرکت درمیآورند؛ به نحوی که انواع محمولهها در سراسر دنیا با اقتدار کامل و تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط این ناوگان جابهجا میشود و علاوه بر تأمین نیاز بخشهای مختلف اعم از صنعتی و مردمی، با حمل بار صادراتی، نقشآفرینی مؤثری در مسیر ارزآوری برای کشور رقم میخورد.
در واقع، حمل ایمن، سریع و مقرون به صرفه بارهای صادراتی و وارداتی از جمله شاخصههای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و نشان از خبرگی و توانمندی سرمایههای انسانی بیبدیل تیم مدیریتی و اجرایی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد.
هشتم مهرماه، روز جهانی دریانوردی، فرصتی مغتنم جهت تجلیل از جهادگران عرصه اقتصاد و حملونقل دریایی کشور است؛ فرصت یادآوری تلاش دریانوردانی که در عرصه عملیاتی شرکت کشتیرانی، نقشی جدی در تداوم موفقیتهای پیاپی این ناوگان بر عهده دارند و ثمره تلاش آنها، حمل میلیونها تن کالا و حدود ۹۰۰ هزار TEU کانتینر در سال و پیمایش ۷۳ میلیارد تن/مایل سفر دریایی بوده که کارنامهای درخشان را به نام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسانده و برند IRISL را در زمره بزرگترین شرکتهای بینالمللی حملونقل دریایی قرار داده است.
پر واضح و بدیهی است که تداوم این رشد و موفقیت، به طور قطع نیازمند توسعه بهموقع ناوگان در زمینه سختافزارها، نرمافزارها و مغزافزارها و نیز پشتیبانی ویژه از سرمایهگذاری در خرید انواع شناورهای مورد نیاز و تربیت و تقویت نیروی انسانی در ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است تا بتوان علاوه بر تضمین تداوم حمل بهموقع و ایمن کالا، نسبت به حفظ دستاوردها و کسب رتبههای برتر همراه با افزایش بهرهوری و کاهش بهای تمامشده نیز اطمینان حاصل کرد؛ به همین جهت، علاوه بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت به سمت تبدیل شدن به یک شرکت چندوجهی حمل بار است، در عرصههای مختلف تجهیز و نوسازی ناوگان از شناور گرفته تا کانتینر، واگن و کامیون سرمایهگذاری کرده است؛ به نحوی که تمام مساعی خود را به کار بسته تا با فعالسازی کریدورها و بندر راهبردی چابهار، همچنین راهاندازی و تقویت خطوط منظم دریایی، تداوم خدماترسانی شایسته به تجار، تولیدکنندگان و صاحبان کالا را تضمین کند.
از سویی در تلاشیم با اهتمام به تقویت زیرساختهای سختافزاری، برنامهریزی و جذب نیروهای متعهد و کارآمد و صیانت از دریانوردان خبره شاغل در ناوگان، همچنین آموزشهای بهینه با استفاده از به روزترین شبیهساز دریایی آموزشی و نیز رفع دغدغه کمبود نیروی دریانورد خبره در ناوگان کشتیرانی، زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای توسعه دریامحور ابلاغی در بخش حملونقل دریایی، کشتیرانی و لجستیک را فراهم کنیم.
Tuesday, 3 December , 2024